Metodologie pedagogického výzkumu a evaluace: 5. Formulace vědeckého problému a funkce hypotézy Metodický koncept k efektivní podpoře klíčových odborných kompetencí s využitím cizího jazyka ATCZ62 - CLIL jako výuková strategie na vysoké škole C:\Users\21536\AppData\Local\Temp\7zOCBEF4013\interreg_Rakousko_Ceska_Republika_RGB.jpg https://www.email.cz/download/k/vPwBms0jPnQoTvgo0jFvvGwDhdh9Jlfl9rKdiuyzDRyHOOMId1HvJLvOPRBH2skc4uZ VKBw/image001.png Fachhochschulen Oberösterreich •Cíl výzkumu: Objevování a určování vztahů a zákonitostí mezi objekty a jevy, které tvoří součást dané vědní disciplíny Øvymezení a přesná formulace problému: Ø problém je otázka, tázací věta, která se ptá: „Jaký je vztah mezi dvěma nebo více proměnnými?“ C:\Users\21536\AppData\Local\Temp\7zOCBEF4013\interreg_Rakousko_Ceska_Republika_RGB.jpg https://www.email.cz/download/k/vPwBms0jPnQoTvgo0jFvvGwDhdh9Jlfl9rKdiuyzDRyHOOMId1HvJLvOPRBH2skc4uZ VKBw/image001.png Fachhochschulen Oberösterreich • • • • • C:\Users\21536\AppData\Local\Temp\7zOCBEF4013\interreg_Rakousko_Ceska_Republika_RGB.jpg https://www.email.cz/download/k/vPwBms0jPnQoTvgo0jFvvGwDhdh9Jlfl9rKdiuyzDRyHOOMId1HvJLvOPRBH2skc4uZ VKBw/image001.png Fachhochschulen Oberösterreich Výzkumný problém: ütázací forma (otázka) – má v sobě stimulační potence; üodhaluje nové skutečnosti a z nich potom vytváří nové hypotézy; üvýzkumník se snaží o sblížení se zkoumanými osobami, o proniknutí do situace. Hlavním cílem je porozumět člověku (jak on vidí věci a posuzuje jednání): üstanovení cíle, čeho chce výzkumník dosáhnout, üterminologická preciznost, upřesnění pojmů, se kterými autor pracuje, üujasnění rozsahu i obsahu vlastního zkoumaného prostoru. Typy problémů •3 typy problémů: •a)Deskriptivní (popisné) – odpověď na otázku Jaké to je? •- Problém může být i diagnosticko-vyhodnocovací •- Výzkumné metody: pozorování, škálování, dotazník •b)Relační (vztahové) – existuje vztah mezi zkoumanými jevy a jak těsný je tento vztah •c)Kauzální – zjišťuje kauzální = příčinné vztahy / zjišťuje příčinu, která vedla k určitému důsledku/. • • • • C:\Users\21536\AppData\Local\Temp\7zOCBEF4013\interreg_Rakousko_Ceska_Republika_RGB.jpg https://www.email.cz/download/k/vPwBms0jPnQoTvgo0jFvvGwDhdh9Jlfl9rKdiuyzDRyHOOMId1HvJLvOPRBH2skc4uZ VKBw/image001.png Fachhochschulen Oberösterreich • • •Je důležité znát vědecké hypotézy = dají se formulovat jen pro relační a kauzální výzkumné problémy. •Z hlavního problému výzkumu a z dílčích problémů vyplývá cíl a cíle výzkumu. •Cíl se může v procesu výzkumu rozvíjet a obměňovat. • Podstata cíle výzkumu zůstává, dokud není problém vyřešen. •Výzkum: problém výzkumu cíl výzkumu • výsledek výzkumu. • C:\Users\21536\AppData\Local\Temp\7zOCBEF4013\interreg_Rakousko_Ceska_Republika_RGB.jpg https://www.email.cz/download/k/vPwBms0jPnQoTvgo0jFvvGwDhdh9Jlfl9rKdiuyzDRyHOOMId1HvJLvOPRBH2skc4uZ VKBw/image001.png Fachhochschulen Oberösterreich • • • C:\Users\21536\AppData\Local\Temp\7zOCBEF4013\interreg_Rakousko_Ceska_Republika_RGB.jpg https://www.email.cz/download/k/vPwBms0jPnQoTvgo0jFvvGwDhdh9Jlfl9rKdiuyzDRyHOOMId1HvJLvOPRBH2skc4uZ VKBw/image001.png Fachhochschulen Oberösterreich • Formulace hypotézy Hypotéza - vědecký předpoklad (vyžaduje mnoho četby literatury, osobní zkušenosti); •je to předpověď o vztahu mezi dvěma činiteli, řídí výzkum. •Hypotéza je předpoklad, v němž se na základě řady faktů vytváří závěr o existenci objektu, souvislosti nebo příčiny jevu, přičemž tento závěr nelze pokládat za zcela dokázaný. •V kvantitativně orientovaném výzkumu se hypotéza stanoví předem na začátku výzkumu, určuje jeho směr. •Formulace hypotézy = základní vlastnost = vyjadřuje vztahy mezi proměnnými (rozdíly, následky); naznačuje, jakým způsobem se bude hypotéza potvrzovat nebo vyvracet. • • C:\Users\21536\AppData\Local\Temp\7zOCBEF4013\interreg_Rakousko_Ceska_Republika_RGB.jpg https://www.email.cz/download/k/vPwBms0jPnQoTvgo0jFvvGwDhdh9Jlfl9rKdiuyzDRyHOOMId1HvJLvOPRBH2skc4uZ VKBw/image001.png Fachhochschulen Oberösterreich • Zlatá pravidla hypotézy 1.Hypotéza je tvrzení = oznamovací věta. 2.Hypotéza vyjadřuje vztah mezi 2 proměnnými! 3.Hypotéza se musí dál testovat, proměnné měřit! • • C:\Users\21536\AppData\Local\Temp\7zOCBEF4013\interreg_Rakousko_Ceska_Republika_RGB.jpg https://www.email.cz/download/k/vPwBms0jPnQoTvgo0jFvvGwDhdh9Jlfl9rKdiuyzDRyHOOMId1HvJLvOPRBH2skc4uZ VKBw/image001.png Fachhochschulen Oberösterreich • Hypotéza z hlediska poznávací hodnoty: •pracovní hypotéza = prvotní hypotéza, •reálná (vědecká) hypotéza. Vznik hypotéz •rozpor mezi teorií a fakty, které nelze v rámci teorie objasnit (pedagogické teorie), •hypotéza má povahu pravděpodobnostního poznání.