Metodologie pedagogického výzkumu a evaluace: 4.Předmět vědeckého výzkumu v pedagogice Metodický koncept k efektivní podpoře klíčových odborných kompetencí s využitím cizího jazyka ATCZ62 - CLIL jako výuková strategie na vysoké škole C:\Users\21536\AppData\Local\Temp\7zOCBEF4013\interreg_Rakousko_Ceska_Republika_RGB.jpg https://www.email.cz/download/k/vPwBms0jPnQoTvgo0jFvvGwDhdh9Jlfl9rKdiuyzDRyHOOMId1HvJLvOPRBH2skc4uZ VKBw/image001.png Fachhochschulen Oberösterreich •Determinace výchovných jevů ü jak jsou výchovné jevy determinovány ü jak jsou závislé ü jak jsou určovány • C:\Users\21536\AppData\Local\Temp\7zOCBEF4013\interreg_Rakousko_Ceska_Republika_RGB.jpg https://www.email.cz/download/k/vPwBms0jPnQoTvgo0jFvvGwDhdh9Jlfl9rKdiuyzDRyHOOMId1HvJLvOPRBH2skc4uZ VKBw/image001.png Fachhochschulen Oberösterreich • • • • • C:\Users\21536\AppData\Local\Temp\7zOCBEF4013\interreg_Rakousko_Ceska_Republika_RGB.jpg https://www.email.cz/download/k/vPwBms0jPnQoTvgo0jFvvGwDhdh9Jlfl9rKdiuyzDRyHOOMId1HvJLvOPRBH2skc4uZ VKBw/image001.png Fachhochschulen Oberösterreich Výchovné jevy a procesy se charakterizují üneobyčejnou složitostí – pozor, nezjednodušovat übohatými vzájemnými souvislostmi – hledat souvislosti üvelkou dynamičností Vědecké vysvětlování pedagogických jevů • • Ø pravděpodobnostní determinace – platí statistické pravděpodobnostní zákony, Ø možné stavy, ze kterých se některý uskuteční, Ø která možnost je větší, která menší • • C:\Users\21536\AppData\Local\Temp\7zOCBEF4013\interreg_Rakousko_Ceska_Republika_RGB.jpg https://www.email.cz/download/k/vPwBms0jPnQoTvgo0jFvvGwDhdh9Jlfl9rKdiuyzDRyHOOMId1HvJLvOPRBH2skc4uZ VKBw/image001.png Fachhochschulen Oberösterreich • •Vztah metody a předmětu výzkumu • üvnitřní souvislost mezi tím, co se má poznat a jak se to poznává, üpodle povahy předmětu zkoumání volíme odpovídající metody zkoumání: Øvýběr, Øsystém, Øzpůsob použití výzkumných metod. • C:\Users\21536\AppData\Local\Temp\7zOCBEF4013\interreg_Rakousko_Ceska_Republika_RGB.jpg https://www.email.cz/download/k/vPwBms0jPnQoTvgo0jFvvGwDhdh9Jlfl9rKdiuyzDRyHOOMId1HvJLvOPRBH2skc4uZ VKBw/image001.png Fachhochschulen Oberösterreich • • • C:\Users\21536\AppData\Local\Temp\7zOCBEF4013\interreg_Rakousko_Ceska_Republika_RGB.jpg https://www.email.cz/download/k/vPwBms0jPnQoTvgo0jFvvGwDhdh9Jlfl9rKdiuyzDRyHOOMId1HvJLvOPRBH2skc4uZ VKBw/image001.png Fachhochschulen Oberösterreich • Metody v didaktických výzkumech Øcíl, který se učitel snaží dosáhnout u žáků /co má žák umět/ Ømetody vhodně vybrané a vhodně použité; Øvýsledek u žáka – vědomosti, dovednosti, celkový vývoj žáka; Ø procesy osvojování vědomostí a dovedností žákem, co se děje v hlavě žáka, když učitel používá ten, či onen prostředek. • • C:\Users\21536\AppData\Local\Temp\7zOCBEF4013\interreg_Rakousko_Ceska_Republika_RGB.jpg https://www.email.cz/download/k/vPwBms0jPnQoTvgo0jFvvGwDhdh9Jlfl9rKdiuyzDRyHOOMId1HvJLvOPRBH2skc4uZ VKBw/image001.png Fachhochschulen Oberösterreich • Začátečník v oblasti pedagogického výzkumu ØVolba metody záleží na tom, jak si klademe otázku, jaká je vedoucí idea výzkumu, jaká je hypotéza výzkumu; Ø Volba metody závisí na reálných podmínkách jejího uplatnění v praxi – přirozený experiment ve škole, časový faktor; ØMetod z hlediska pedagogického i humánního - pedagogické riziko některých metod (sociometrie). Úroveň výsledků výzkumné práce podstatně závisí na výběru soustavy vhodných metod a na metodické úrovni jejich použití.