Metodologie pedagogického výzkumu a evaluace: 3. Pedagogický výzkum Metodický koncept k efektivní podpoře klíčových odborných kompetencí s využitím cizího jazyka ATCZ62 - CLIL jako výuková strategie na vysoké škole C:\Users\21536\AppData\Local\Temp\7zOCBEF4013\interreg_Rakousko_Ceska_Republika_RGB.jpg https://www.email.cz/download/k/vPwBms0jPnQoTvgo0jFvvGwDhdh9Jlfl9rKdiuyzDRyHOOMId1HvJLvOPRBH2skc4uZ VKBw/image001.png Fachhochschulen Oberösterreich •Objasnění pojmu výzkum a pedagogický výzkum •Výzkum systematicky a kriticky zkoumá realitu s cílem potvrdit či vyvrátit dosavadní poznatky, nebo objevit a získat poznání nové. •„Pedagogický výzkum představuje činnost zaměřenou na vytvoření organizované sumy vědeckých poznatků o jevech, kterými se zabývají pedagogové.“ • Pedagogickým výzkumem získáváme praktická data uplatnitelná v pedagogické teorii. • C:\Users\21536\AppData\Local\Temp\7zOCBEF4013\interreg_Rakousko_Ceska_Republika_RGB.jpg https://www.email.cz/download/k/vPwBms0jPnQoTvgo0jFvvGwDhdh9Jlfl9rKdiuyzDRyHOOMId1HvJLvOPRBH2skc4uZ VKBw/image001.png Fachhochschulen Oberösterreich • • • • • C:\Users\21536\AppData\Local\Temp\7zOCBEF4013\interreg_Rakousko_Ceska_Republika_RGB.jpg https://www.email.cz/download/k/vPwBms0jPnQoTvgo0jFvvGwDhdh9Jlfl9rKdiuyzDRyHOOMId1HvJLvOPRBH2skc4uZ VKBw/image001.png Fachhochschulen Oberösterreich Druhy pedagogického výzkumu dle následujících faktorů (Průcha, Gavora): ümíra obecnosti: •základní – badatelský výzkum, cílem je obohatit vědění, řeší klíčové problémy, •aplikovaný – cílem je využití výsledků v praxi, řeší konkrétní problémy praxe. üvztah ke skutečnosti: •teoretický – využívá abstrakce, analýzy, syntézy, modelů atd., nepracuje s konkrétními daty, •empirický (praktický) – spojení s praxí, realitou, exaktní metody, konkrétní poznatky. üzákladní paradigma: •kvantitativní – exaktní metody, ověřování hypotéz, statistické nástroje, počet, •kvalitativní – popis, prožitek, postižení jedinečnosti, kvalita jevu. • Druhy pedagogického výzkumu üzaměřenost způsob využití: •akční – reaguje na určitou potřebu, na dílčí problém praxe; směřuje přímo do praxe; řeší je učitelé, ředitelé; na škole, v kraji, •strategicko-koncepční – podklady pro rozhodování a dlouhodobé plánování, teoretický, ale opřen o empirický výzkum, směřován obecněji a s širším časovým horizontem. ükomplexnost objasňování: •monodisciplinární – používá teorie a nástroje jedné disciplíny, •interdisciplinární – integrace poznatků a přístupů vícera disciplín, •transdisciplinární – řešení problému se skládá jako mozaika pohledů všech disciplín, které mají k řešení problému co říci. • C:\Users\21536\AppData\Local\Temp\7zOCBEF4013\interreg_Rakousko_Ceska_Republika_RGB.jpg https://www.email.cz/download/k/vPwBms0jPnQoTvgo0jFvvGwDhdh9Jlfl9rKdiuyzDRyHOOMId1HvJLvOPRBH2skc4uZ VKBw/image001.png Fachhochschulen Oberösterreich • üúčelovost: •deskriptivní – charakterizuje, popisuje stav, •diagnostický – charakterizuje stav (úroveň, příčiny) a dává doporučení, •explorativní – heuristické, odhalení nového, •explikativní – co je a proč, verifikace hypotéz, •evaluační – hodnotící. üprostředí realizace výzkumu: •laboratorní – realizovaný v laboratorních podmínkách, •terénní (přirozený) – přímo na školách, např. Školní etnografie. üdélka trvání: •krátkodobé – krátká doba trvání výzkumu, •dlouhodobé (longitudální) – relativně dlouhá doba trvání výzkumu. • • C:\Users\21536\AppData\Local\Temp\7zOCBEF4013\interreg_Rakousko_Ceska_Republika_RGB.jpg https://www.email.cz/download/k/vPwBms0jPnQoTvgo0jFvvGwDhdh9Jlfl9rKdiuyzDRyHOOMId1HvJLvOPRBH2skc4uZ VKBw/image001.png Fachhochschulen Oberösterreich • • • • • C:\Users\21536\AppData\Local\Temp\7zOCBEF4013\interreg_Rakousko_Ceska_Republika_RGB.jpg https://www.email.cz/download/k/vPwBms0jPnQoTvgo0jFvvGwDhdh9Jlfl9rKdiuyzDRyHOOMId1HvJLvOPRBH2skc4uZ VKBw/image001.png Fachhochschulen Oberösterreich • üvýzkumné přístupy a metody: •experimentální – ověřující vědecké hypotézy, •observační – pozorování, •longitudální – dlouhodobý, •průřezový – dlouhodobý průřezový, •komparativní – srovnávací, •historický – zkoumání jevu v celé minulosti, •prognostický – teoretické zkoumání, •interkulturní – mezikulturní. • ümíra postižení předmětu: •dílčí – do hloubky, částečný, speciální, •komplexní – pohled z různých hledisek, multidisciplinární. • üpřístup, postup: •ex post facto, •experiment. Základní charakteristiky pedagogického výzkumu • • C:\Users\21536\AppData\Local\Temp\7zOCBEF4013\interreg_Rakousko_Ceska_Republika_RGB.jpg https://www.email.cz/download/k/vPwBms0jPnQoTvgo0jFvvGwDhdh9Jlfl9rKdiuyzDRyHOOMId1HvJLvOPRBH2skc4uZ VKBw/image001.png Fachhochschulen Oberösterreich • Øje to vědecká činnost, Øpředmětem je edukační realita, Øzahrnuje různé přístupy a metody zkoumání z důvodu složitosti edukační reality, Øsystematicky popisuje a analyzuje pedagogickou realitu, Øje organizován a institucionalizován, Øje založen na určité teorii, Ømá svá etická pravidla. Pedagogický & akční výzkum • •Pedagogický výzkum je zaměřen na pedagogickou realitu, což je jakákoliv situace nebo prostředí, kde probíhají a fungují určité výchovně vzdělávací procesy a jevy: •školní výuka (žáci a učitelé ve výuce), •sportovní trénink (trenér – sportovec, specifické prostředí), •učení se mateřského jazyka u malých dětí (dítě, matka, další dospělí,..). •Akční výzkum vychází z bezprostředních potřeb praxe a jeho výsledky se ihned aplikují. • • C:\Users\21536\AppData\Local\Temp\7zOCBEF4013\interreg_Rakousko_Ceska_Republika_RGB.jpg https://www.email.cz/download/k/vPwBms0jPnQoTvgo0jFvvGwDhdh9Jlfl9rKdiuyzDRyHOOMId1HvJLvOPRBH2skc4uZ VKBw/image001.png Fachhochschulen Oberösterreich •