Metodologie pedagogického výzkumu a evaluace: 2. Základní metodologická východiska vědeckého poznání v pedagogice Metodický koncept k efektivní podpoře klíčových odborných kompetencí s využitím cizího jazyka ATCZ62 - CLIL jako výuková strategie na vysoké škole C:\Users\21536\AppData\Local\Temp\7zOCBEF4013\interreg_Rakousko_Ceska_Republika_RGB.jpg https://www.email.cz/download/k/vPwBms0jPnQoTvgo0jFvvGwDhdh9Jlfl9rKdiuyzDRyHOOMId1HvJLvOPRBH2skc4uZ VKBw/image001.png Fachhochschulen Oberösterreich •METODOLOGIE •je řeckého původu a znamená učení o metodě nebo teorii metody. •zabývá se obecnými teoretickými problémy cest a prostředků vědeckého poznání a zákonitostmi vědeckého bádání jako tvořivého procesu. •Metodologie věd •je teorie metody vědy, respektive věda o principech a metodách vědeckého poznání. •se formuje na rozhraní filosofie a speciálních věd. •Metodologie pedagogiky •soustava poznatků o základech a struktuře pedagogické teorie, •o přístupech ke zkoumání pedagogických jevů a procesů, •o způsobech získávání poznatků, které pravdivě odrážejí pedag. skutečnost • C:\Users\21536\AppData\Local\Temp\7zOCBEF4013\interreg_Rakousko_Ceska_Republika_RGB.jpg https://www.email.cz/download/k/vPwBms0jPnQoTvgo0jFvvGwDhdh9Jlfl9rKdiuyzDRyHOOMId1HvJLvOPRBH2skc4uZ VKBw/image001.png Fachhochschulen Oberösterreich •METODA •V obecném významu: označení způsobu, jak dosáhnout jistého, předem stanoveného cíle prostřednictvím vědomé a plánovité činnosti. •V oblasti vědy pojem metoda označuje záměrný a systematický postup uplatňovaný při poznávání zkoumaných předmětů; je vždy nerozlučně spjata s teorií. •Charakteristikou vědecké metody je, že k poznávání přistupujeme systematicky a organizovaně. •Metoda v pedagogice - celý komplex různorodých poznávacích postupů a praktických operací, které směřují k získávání vědeckých poznatků • • • • • C:\Users\21536\AppData\Local\Temp\7zOCBEF4013\interreg_Rakousko_Ceska_Republika_RGB.jpg https://www.email.cz/download/k/vPwBms0jPnQoTvgo0jFvvGwDhdh9Jlfl9rKdiuyzDRyHOOMId1HvJLvOPRBH2skc4uZ VKBw/image001.png Fachhochschulen Oberösterreich TEORIE • • C:\Users\21536\AppData\Local\Temp\7zOCBEF4013\interreg_Rakousko_Ceska_Republika_RGB.jpg https://www.email.cz/download/k/vPwBms0jPnQoTvgo0jFvvGwDhdh9Jlfl9rKdiuyzDRyHOOMId1HvJLvOPRBH2skc4uZ VKBw/image001.png Fachhochschulen Oberösterreich •• je systém názorů na určitý předmět zkoumání, komplex jevů nebo oblasti skutečnosti. •• je ideální model analyzující a popisující souvislosti, vztahy, zákonitosti, ale i způsoby vyvozování a jejich dokazování v dané oblasti na dostupné úrovni poznání. •• je komplex názorů, představ a myšlenek, zaměřených na vysvětlení nějakého jevu. •• je nejrozvinutější forma vědeckého poznání podávající systematický, zobecněný obraz o zákonitosti, skutečnosti. • •VĚDA •druh systematického poznání, odlišeného již v antice od obecné filozofie; •systematizovaný počátkem novověku, kdy se zformulovaly jednotlivé disciplíny obvykle s konkrétní originální metodologií a předmětem. •soustava institucionálních, individuálních, kolektivních činností, které mohou být jistým způsobem komunikovatelné. •produkt jistých poznatků. •vyjadřuje vztahy, vztahové struktury, sebereflexe, seberealizace. • • C:\Users\21536\AppData\Local\Temp\7zOCBEF4013\interreg_Rakousko_Ceska_Republika_RGB.jpg https://www.email.cz/download/k/vPwBms0jPnQoTvgo0jFvvGwDhdh9Jlfl9rKdiuyzDRyHOOMId1HvJLvOPRBH2skc4uZ VKBw/image001.png Fachhochschulen Oberösterreich • • • C:\Users\21536\AppData\Local\Temp\7zOCBEF4013\interreg_Rakousko_Ceska_Republika_RGB.jpg https://www.email.cz/download/k/vPwBms0jPnQoTvgo0jFvvGwDhdh9Jlfl9rKdiuyzDRyHOOMId1HvJLvOPRBH2skc4uZ VKBw/image001.png Fachhochschulen Oberösterreich • Věda z dnešního hlediska •Filozofický aspekt - forma společenského vědomí; •Specifický druh poznání a transformace zkušeností; •Kulturně antropologický aspekt – formování v národní kulturu; •Politicko - ekonomický aspekt – výrobní síla; •Společenská instituce a profese; •Forma tvořivé činnosti; •Forma výpovědi o skutečnosti lingvistickými prostředky; •Pedagogický aspekt – metoda učení.