Metodologie pedagogického výzkumu a evaluace: 12. Evaluace v širším, komplexním významu, autoevaluace. Metodický koncept k efektivní podpoře klíčových odborných kompetencí s využitím cizího jazyka ATCZ62 - CLIL jako výuková strategie na vysoké škole C:\Users\21536\AppData\Local\Temp\7zOCBEF4013\interreg_Rakousko_Ceska_Republika_RGB.jpg https://www.email.cz/download/k/vPwBms0jPnQoTvgo0jFvvGwDhdh9Jlfl9rKdiuyzDRyHOOMId1HvJLvOPRBH2skc4uZ VKBw/image001.png Fachhochschulen Oberösterreich •„ Evaluace obecně znamená objasňující analýzu jevů a činností a vyjádření užitku či hodnoty z nich plynoucí.“ • •(A Framework for Evaluating Educational Out-comes in Findland. Helsinki, 1995) • C:\Users\21536\AppData\Local\Temp\7zOCBEF4013\interreg_Rakousko_Ceska_Republika_RGB.jpg https://www.email.cz/download/k/vPwBms0jPnQoTvgo0jFvvGwDhdh9Jlfl9rKdiuyzDRyHOOMId1HvJLvOPRBH2skc4uZ VKBw/image001.png Fachhochschulen Oberösterreich • ü ü C:\Users\21536\AppData\Local\Temp\7zOCBEF4013\interreg_Rakousko_Ceska_Republika_RGB.jpg https://www.email.cz/download/k/vPwBms0jPnQoTvgo0jFvvGwDhdh9Jlfl9rKdiuyzDRyHOOMId1HvJLvOPRBH2skc4uZ VKBw/image001.png Fachhochschulen Oberösterreich Evaluace Otázky k zamyšlení: ØCo je skutečným produktem naší školské soustav? ØJaká je kvalita jejich výsledků? ØJak je možno hodnotit úroveň vzdělávacích procesů? ØJsou vzdělávací standardy a testy užitečným nástrojem pro zvyšování kvality ve vzdělávání? ØJaká je úroveň vzdělávacích výsledků dosahovaných v České republice v komparaci s ostatními vyspělými zeměmi? Evaluace Ø Objasnění, že pojem evaluace nemůže být ztotožňován jen s hodnocením vzdělávacích výsledků; má mnohem širší obsah. • ØPedagogická evaluace: •Teoretický přístup: koncepce, podle níž všechny jevy vzdělávací reality mohou a musí být nějakým způsobem hodnoceny. •Metodologie: soubor instrumentů a profesních konvencí k aplikaci těchto instrumentů pro účely realizace přístupu. •Proces: soubor aktivit zajišťovaných institucionální a organizační infrastrukturou výzkumu. •Uskutečňuje se na různých úrovních vzdělávací praxe. • • C:\Users\21536\AppData\Local\Temp\7zOCBEF4013\interreg_Rakousko_Ceska_Republika_RGB.jpg https://www.email.cz/download/k/vPwBms0jPnQoTvgo0jFvvGwDhdh9Jlfl9rKdiuyzDRyHOOMId1HvJLvOPRBH2skc4uZ VKBw/image001.png Fachhochschulen Oberösterreich • • • • C:\Users\21536\AppData\Local\Temp\7zOCBEF4013\interreg_Rakousko_Ceska_Republika_RGB.jpg https://www.email.cz/download/k/vPwBms0jPnQoTvgo0jFvvGwDhdh9Jlfl9rKdiuyzDRyHOOMId1HvJLvOPRBH2skc4uZ VKBw/image001.png Fachhochschulen Oberösterreich • Předmět pedagogické evaluace Ø ØEvaluace výuky (učení a vyučování) – tento obor je zaměřen na zjišťování a vyhodnocování charakteristik průběhu a podmínek vzdělávacích procesů = evaluace učitelovy výkonnosti ØEvaluace edukačních prostředí – vzdělávací proces probíhá v nějaké konkrétní fyzikální situaci a v nějakém psychosociálním klimatu ØEvaluace vzdělávacích výsledků – hlavní část pedagogické evaluace. Zjišťuje, měří a vyhodnocuje vzdělávací výsledky žáků a jiných subjektů vzdělávání • •Objektivní techniky – jsou založeny na pozorování = observační techniky. •Subjektivní techniky – jsou založeny na výpovědích účastníků výuky o určitých jejích vlastnostech. •Autoevaluce učitelů – výpovědi učitelů o vlastních vyučovacích činnostech. •Autoevaluce žáků – výpovědi žáků o tom, jak sami vnímají a prožívají výuku. •Specifickou oblastí evaluace výuky je hodnocení kvality vysokoškolské výuky. • C:\Users\21536\AppData\Local\Temp\7zOCBEF4013\interreg_Rakousko_Ceska_Republika_RGB.jpg https://www.email.cz/download/k/vPwBms0jPnQoTvgo0jFvvGwDhdh9Jlfl9rKdiuyzDRyHOOMId1HvJLvOPRBH2skc4uZ VKBw/image001.png Fachhochschulen Oberösterreich • Hodnocení úrovně výuky •Pedagogická evaluace je systematický a průběžný proces, jenž zahrnuje: •• zkoumání a sběr informací z různých zdrojů o edukačním procesu, obsahu, •metodách, kontextu a výstupech edukační aktivity; •• uspořádání a analýzu těchto informací; •• stanovení určitých kritérií (evaluačních kritérií); •• posouzení a zhodnocení analyzovaných informací (podle stanovených evaluačních •kritérií a se zřetelem k pedagogickým cílům); •• vyvození závěrů a doporučení, jež umožní přeorientovat a případně zlepšit •edukační aktivitu. C:\Users\21536\AppData\Local\Temp\7zOCBEF4013\interreg_Rakousko_Ceska_Republika_RGB.jpg https://www.email.cz/download/k/vPwBms0jPnQoTvgo0jFvvGwDhdh9Jlfl9rKdiuyzDRyHOOMId1HvJLvOPRBH2skc4uZ VKBw/image001.png Fachhochschulen Oberösterreich • • • C:\Users\21536\AppData\Local\Temp\7zOCBEF4013\interreg_Rakousko_Ceska_Republika_RGB.jpg https://www.email.cz/download/k/vPwBms0jPnQoTvgo0jFvvGwDhdh9Jlfl9rKdiuyzDRyHOOMId1HvJLvOPRBH2skc4uZ VKBw/image001.png Fachhochschulen Oberösterreich • Evaluace by měla být: üsystematická, tzn. explicitně vymezená oblast a její struktura; üprovedena správně metodicky; üprováděna pravidelně; üřízena podle předem stanovených kritérií; üpoužitelná pro rozhodování a další plánování • • ü. C:\Users\21536\AppData\Local\Temp\7zOCBEF4013\interreg_Rakousko_Ceska_Republika_RGB.jpg https://www.email.cz/download/k/vPwBms0jPnQoTvgo0jFvvGwDhdh9Jlfl9rKdiuyzDRyHOOMId1HvJLvOPRBH2skc4uZ VKBw/image001.png Fachhochschulen Oberösterreich • • Evaluace & hodnocení Evaluace: üširší termín, üteorie, metodologie, praxe hodnocení pedagogických jevů, üodborný termín. Hodnocení: üzejména v praxi, üve vztahu k jednotlivým subjektům (hodnocení žáka, učitele). ü • • C:\Users\21536\AppData\Local\Temp\7zOCBEF4013\interreg_Rakousko_Ceska_Republika_RGB.jpg https://www.email.cz/download/k/vPwBms0jPnQoTvgo0jFvvGwDhdh9Jlfl9rKdiuyzDRyHOOMId1HvJLvOPRBH2skc4uZ VKBw/image001.png Fachhochschulen Oberösterreich • Oblasti evaluace ØVzdělávací potřeby (jednotlivců, skupin, institucí, obcí, zemí) ØVzdělávací programy (kurikula) ØUčebnic, didaktické texty ØVýuka (učení a vyučování) – průběh, podmínky, školní, mimoškolní, evaluace učitelovy výkonnosti (efficacy) ØEdukační prostředí (psychosociální klima,..) ØVzdělávací výsledky (nejvíce zpracovávaná oblast, pomocí standardů – dosahování cílů, mezinárodní srovnávací evaluace vzdělávacích výsledků – TIMSS, PISA aj.) ØVzdělávací efekty (dlouhodobé důsledky, hůře měřitelné) ØŠkola, vzdělávací instituce (včetně VŠ) ØAlternativní školy, alternativní vzdělávání (zda jsou lepší) ØEvaluace na základě indikátorů vzdělávacího systému (OECD - INES, UNESCO aj. – přírůstek obyvatel, indikátory gramotnosti, počty studentů, absolventů, učitelů, výdaje na vzdělávání a jejich zdroje, náklady na žáka) ØEvaluace pedagogických věd a výzkumu (nejvýznamnější témata, nakolik je soustředěn na potřebná témata, kvalita , citační analýzy, jádrové časopisy, nejvlivnější publikace, atd.)