Metodologie pedagogického výzkumu a evaluace: 11. Diagnostické rozbory a posuzování didaktických testů Metodický koncept k efektivní podpoře klíčových odborných kompetencí s využitím cizího jazyka ATCZ62 - CLIL jako výuková strategie na vysoké škole C:\Users\21536\AppData\Local\Temp\7zOCBEF4013\interreg_Rakousko_Ceska_Republika_RGB.jpg https://www.email.cz/download/k/vPwBms0jPnQoTvgo0jFvvGwDhdh9Jlfl9rKdiuyzDRyHOOMId1HvJLvOPRBH2skc4uZ VKBw/image001.png Fachhochschulen Oberösterreich •Diagnostická funkce didaktických testů ØVýznamný vliv na účinnost vyučovacího procesu, tedy přeměnu informací na znalosti (vědomosti, dovednosti a postoje) žáka, má schopnost učitele rozpoznat schopnosti jednotlivých žáků a přizpůsobit jim vedenou výuku. ØDidaktický test je pro tento proces velmi dobrým diagnostickým nástrojem, především z těchto důvodů: •• lze provést diagnostiku celé třídy v krátkém časovém okamžiku, •• výsledky nejsou ovlivněny názorem a zkušeností učitele. C:\Users\21536\AppData\Local\Temp\7zOCBEF4013\interreg_Rakousko_Ceska_Republika_RGB.jpg https://www.email.cz/download/k/vPwBms0jPnQoTvgo0jFvvGwDhdh9Jlfl9rKdiuyzDRyHOOMId1HvJLvOPRBH2skc4uZ VKBw/image001.png Fachhochschulen Oberösterreich •Vlastní princip provádění diagnózy • Øje založen na tom, že diagnostik nesmí být vůči diagnostikovanému subjektu nikterak zaujatý, což bývá v rámci jiných způsobů její realizace pro učitele skutečným problémem. Øbez použití objektivních diagnostických nástrojů hrozí, že učitel diagnostikuje žáky na základě svého subjektivního přístupu /přehnaně optimistický x negativistický/. Øve vyučovacím procesu si učitel všímá především takových žáků, kteří na sebe upoutají pozornost svými vědomostmi nebo svým chováním. Ø ü C:\Users\21536\AppData\Local\Temp\7zOCBEF4013\interreg_Rakousko_Ceska_Republika_RGB.jpg https://www.email.cz/download/k/vPwBms0jPnQoTvgo0jFvvGwDhdh9Jlfl9rKdiuyzDRyHOOMId1HvJLvOPRBH2skc4uZ VKBw/image001.png Fachhochschulen Oberösterreich Kontrolní funkce didaktických testů • Øse rozumí kontrola dosažených cílů stanovených na začátku vyučovacího procesu. ØProvádění kontroly je důležité pro oba účastníky vyučovacího procesu, tzn. pro učitele i pro žáka. Øučitel získává informaci o účinnosti vyučovacího procesu a o vhodnosti aplikovaných vyučovacích metod, organizačních forem a dalších didaktických prostředků. Øžák získává informace o úspěšnosti své činnosti/výsledky testů bývají relativně dobrým argumentem učitele při sdělování informací rodičům žáků/. C:\Users\21536\AppData\Local\Temp\7zOCBEF4013\interreg_Rakousko_Ceska_Republika_RGB.jpg https://www.email.cz/download/k/vPwBms0jPnQoTvgo0jFvvGwDhdh9Jlfl9rKdiuyzDRyHOOMId1HvJLvOPRBH2skc4uZ VKBw/image001.png Fachhochschulen Oberösterreich • • • C:\Users\21536\AppData\Local\Temp\7zOCBEF4013\interreg_Rakousko_Ceska_Republika_RGB.jpg https://www.email.cz/download/k/vPwBms0jPnQoTvgo0jFvvGwDhdh9Jlfl9rKdiuyzDRyHOOMId1HvJLvOPRBH2skc4uZ VKBw/image001.png Fachhochschulen Oberösterreich • Shrnutí pravidel pro výběr úloh didaktického testu ØÚlohy v didaktickém testu by neměly být ani příliš obtížné ani příliš snadné. ØÚlohy v didaktickém testu by měly dostatečně rozlišovat mezi žáky s lepšími a horšími znalostmi. ØV didaktickém testu by nemělo zůstávat větší množství úloh neřešených. ØPočet vedlejších chyb v úlohách didaktického testu by neměl převyšovat počet hlavních chyb. ØU položek didaktického testu s výběrovou odpovědí by měli žáci vybírat ze všech nabídnutých distraktorů stejným dílem. • • C:\Users\21536\AppData\Local\Temp\7zOCBEF4013\interreg_Rakousko_Ceska_Republika_RGB.jpg https://www.email.cz/download/k/vPwBms0jPnQoTvgo0jFvvGwDhdh9Jlfl9rKdiuyzDRyHOOMId1HvJLvOPRBH2skc4uZ VKBw/image001.png Fachhochschulen Oberösterreich • üTvorba kvalitního didaktického testu je činnost velmi náročná na čas i odbornost autora, bylo by zřejmě ideální, kdyby si učitel mohl profesionálně připravený a kvalitní didaktický test vybrat a objednat z nabídky na trhu. üDidaktický test =„ nástroj systematického zjišťování (měření) výsledků výuky“. (P. Byčkovský, 1982) = zkouška, která se orientuje na objektivní zjišťování úrovně zvládnutí učiva u určité skupiny osob.