Metodologie pedagogického výzkumu a evaluace: 10. Teorie a tvorba didaktického textu, návrh prototypu didaktického textu Metodický koncept k efektivní podpoře klíčových odborných kompetencí s využitím cizího jazyka ATCZ62 - CLIL jako výuková strategie na vysoké škole C:\Users\21536\AppData\Local\Temp\7zOCBEF4013\interreg_Rakousko_Ceska_Republika_RGB.jpg https://www.email.cz/download/k/vPwBms0jPnQoTvgo0jFvvGwDhdh9Jlfl9rKdiuyzDRyHOOMId1HvJLvOPRBH2skc4uZ VKBw/image001.png Fachhochschulen Oberösterreich üdidaktický test - nástroj systematického zjišťování (měření) výsledků výuky (Byčkovský), •Základní klasifikace testů •- není test jako test (př.: jaké požadavky jsou kladeny na přijímací test ke studiu nebo na test, který je součástí nějaké závěrečné zkoušky), •- jde také o zjištění, jak splňují vědomosti testovaných předem stanovené požadavky. 1.Testy podle B. S. Blooma: Økognitivní = zjišťují výsledky výuky = téměř výlučně se používají v pedag. praxi (měří to, co se žáci naučili). Øpsychomotorické = zjišťují studijní předpoklady (při přijímání žáků na vyšší typ školy). • • • C:\Users\21536\AppData\Local\Temp\7zOCBEF4013\interreg_Rakousko_Ceska_Republika_RGB.jpg https://www.email.cz/download/k/vPwBms0jPnQoTvgo0jFvvGwDhdh9Jlfl9rKdiuyzDRyHOOMId1HvJLvOPRBH2skc4uZ VKBw/image001.png Fachhochschulen Oberösterreich • • •3. ütesty rychlosti, ütesty úrovně = většina testů. •Další druhy testů: üPsychologické – inteligence, osobnost. üPsychomotorické – pohybové schopnosti. üDidaktické – školní výkon žáka. Øtesty jsou přesné, objektivované měření osobních kvalit, činnosti osobnosti a jejich výkonů. • • • ü C:\Users\21536\AppData\Local\Temp\7zOCBEF4013\interreg_Rakousko_Ceska_Republika_RGB.jpg https://www.email.cz/download/k/vPwBms0jPnQoTvgo0jFvvGwDhdh9Jlfl9rKdiuyzDRyHOOMId1HvJLvOPRBH2skc4uZ VKBw/image001.png Fachhochschulen Oberösterreich 2. üstandardizované – profesionálně připravené, ünestandardizované – učitelské, ükvazistandardizované – dokonalejší než učitelské. Další druhy testů • •srovnávací (testy relativního výkonu) = výkon se srovnává vzhledem k populaci testovaných •ověřovací (testy absolutního výkonu) = úkolem je zjistit, do jaké míry testovaný splňuje předem stanovená a známá kritéria nebo standardy (př. Maturitní zkouška) •test studijních předpokladů, vstupní, průběžné = formativní, výstupní = sumativní, monotematické (objektivně skórovatelné), polytematické (subjektivně skórovatelné) • C:\Users\21536\AppData\Local\Temp\7zOCBEF4013\interreg_Rakousko_Ceska_Republika_RGB.jpg https://www.email.cz/download/k/vPwBms0jPnQoTvgo0jFvvGwDhdh9Jlfl9rKdiuyzDRyHOOMId1HvJLvOPRBH2skc4uZ VKBw/image001.png Fachhochschulen Oberösterreich • • • • • • C:\Users\21536\AppData\Local\Temp\7zOCBEF4013\interreg_Rakousko_Ceska_Republika_RGB.jpg https://www.email.cz/download/k/vPwBms0jPnQoTvgo0jFvvGwDhdh9Jlfl9rKdiuyzDRyHOOMId1HvJLvOPRBH2skc4uZ VKBw/image001.png Fachhochschulen Oberösterreich • Vlastnosti dobrého didaktického testu üvalidita – platnost; zkoušet to, co má být zkoušeno, üpraktičnost, üreliabilita – spolehlivost; je tvořena 2 složkami: - pevnou (vědomosti + dovednosti) - náhodnou (vnější podmínky- kondice). üobjektivita, üsenzitivita (citlivost). Standardizace didaktického testu Øumožní zařadit žáka podle dosaženého počtu bodů do určitého žebříčku, stupnice, škály. ØPojmem standardizované testy se označují testy, které jsou připravovány velmi důkladně, mají úplnější vybavení. Jsou připravovány profesionálně, jsou důkladně ověřeny a jsou tak známy jejich základní vlastnosti. ØVětšinou je k dispozici také standard (testová norma) pro hodnocení dosažených výkonů. • • C:\Users\21536\AppData\Local\Temp\7zOCBEF4013\interreg_Rakousko_Ceska_Republika_RGB.jpg https://www.email.cz/download/k/vPwBms0jPnQoTvgo0jFvvGwDhdh9Jlfl9rKdiuyzDRyHOOMId1HvJLvOPRBH2skc4uZ VKBw/image001.png Fachhochschulen Oberösterreich • Validita Øvyjadřuje míru adekvátnosti interpretace výsledků testu vzhledem ke konkrétní testované skupině, Øvyjadřuje míru (př. vysoká, střední, nízká validita), Øvždy se vztahuje k nějakému konkrétnímu použití testu. 4 druhy validity:  obsahová – zakládá se na posudku kompetentních osob, co je v osnovách, co je skutečně na hodinách vyučováno;  kriteriální – výsledek měření se porovná s jinými všeobecně uznávanými údaji o účastnících;  predikční – výsledek testu se porovnává s úspěšností účastníka testu v těch oblastech, ve kterých se uplatňují kvality měřené testem;  face-validity – zvláštní případ obsahové validity;  konstruktová – udává, nakolik test měří určitou charakteristiku žáka (př. komunikativnost). • •Používání didaktických testů ve školní praxi Ø 2 výsledky didaktického testu: •a) informace k hodnocení žáků; •b) optimalizace svého dalšího pedagogického působení. Ø posouzení celkových výsledků třídy; Ø obyčejně podle průměr. počtu dosažených bodů nebo aritmetický průměr. • C:\Users\21536\AppData\Local\Temp\7zOCBEF4013\interreg_Rakousko_Ceska_Republika_RGB.jpg https://www.email.cz/download/k/vPwBms0jPnQoTvgo0jFvvGwDhdh9Jlfl9rKdiuyzDRyHOOMId1HvJLvOPRBH2skc4uZ VKBw/image001.png Fachhochschulen Oberösterreich • • • C:\Users\21536\AppData\Local\Temp\7zOCBEF4013\interreg_Rakousko_Ceska_Republika_RGB.jpg https://www.email.cz/download/k/vPwBms0jPnQoTvgo0jFvvGwDhdh9Jlfl9rKdiuyzDRyHOOMId1HvJLvOPRBH2skc4uZ VKBw/image001.png Fachhochschulen Oberösterreich • • Druhy testovacích úloh •skládají se z baterie úloh: úlohy otevřené a uzavřené ØOTEVŘENÉ ÚLOHY :a) široké b) se stručnou odpovědí. ØUZAVŘENÉ ÚLOHY : a)dichotomické (50%pravděpodobnost), b)úlohy s výběrem odpovědí (několik variant odpovědí), c)přiřazovací, d)uspořádací. • • • • C:\Users\21536\AppData\Local\Temp\7zOCBEF4013\interreg_Rakousko_Ceska_Republika_RGB.jpg https://www.email.cz/download/k/vPwBms0jPnQoTvgo0jFvvGwDhdh9Jlfl9rKdiuyzDRyHOOMId1HvJLvOPRBH2skc4uZ VKBw/image001.png Fachhochschulen Oberösterreich • Postup při konstrukci testu • •vyjasnění účelu testu, •jaké místo má test v koncepci uvažovaného výzkumu, •výběr testu, vymezení jeho obsahu (rozsah učiva, který chceme testovat), •formální členění, •výběr, formulace testových úloh, vymezení cílů, •upřesníme čas na test, obtížnost jednotlivých úloh – index obtížnosti, prověřit míru citlivosti testu…