Metodologie pedagogického výzkumu a evaluace: 1. Specifické zvláštnosti výzkumu ve společenských vědách Metodický koncept k efektivní podpoře klíčových odborných kompetencí s využitím cizího jazyka ATCZ62 - CLIL jako výuková strategie na vysoké škole C:\Users\21536\AppData\Local\Temp\7zOCBEF4013\interreg_Rakousko_Ceska_Republika_RGB.jpg https://www.email.cz/download/k/vPwBms0jPnQoTvgo0jFvvGwDhdh9Jlfl9rKdiuyzDRyHOOMId1HvJLvOPRBH2skc4uZ VKBw/image001.png Fachhochschulen Oberösterreich •„Rozumění je víc než poznání“. •„Poznání vychází ze zkušenosti, rozumění z poznání“. •„Poznání musí být integrováno a uspořádáno dříve, než dosáhneme rozumění“. • Brown a Ghiselli • • C:\Users\21536\AppData\Local\Temp\7zOCBEF4013\interreg_Rakousko_Ceska_Republika_RGB.jpg https://www.email.cz/download/k/vPwBms0jPnQoTvgo0jFvvGwDhdh9Jlfl9rKdiuyzDRyHOOMId1HvJLvOPRBH2skc4uZ VKBw/image001.png Fachhochschulen Oberösterreich •Věda využívá specifický způsob myšlení, aby mohla vytvářet a obhajovat myšlenky, nápady, ideje – jedná se o vědeckou logiku: 2 formy: •a) Induktivní logika / z množství pozorování se tvoří poznání/, která vede k hypotézám; •b) Deduktivní logika /od obecného k jednotlivostem/, která začíná obecným tvrzením, z něhož se pak vyvozuje závěr (Vacek, 2001, Česal, 2007). •Jednotlivé vědy zkoumají vztahy: kvantitativní a prostorové, živou a neživou přírodu, člověka, jevy společenského života. • • • • • C:\Users\21536\AppData\Local\Temp\7zOCBEF4013\interreg_Rakousko_Ceska_Republika_RGB.jpg https://www.email.cz/download/k/vPwBms0jPnQoTvgo0jFvvGwDhdh9Jlfl9rKdiuyzDRyHOOMId1HvJLvOPRBH2skc4uZ VKBw/image001.png Fachhochschulen Oberösterreich Vědy rozdělujeme na • • C:\Users\21536\AppData\Local\Temp\7zOCBEF4013\interreg_Rakousko_Ceska_Republika_RGB.jpg https://www.email.cz/download/k/vPwBms0jPnQoTvgo0jFvvGwDhdh9Jlfl9rKdiuyzDRyHOOMId1HvJLvOPRBH2skc4uZ VKBw/image001.png Fachhochschulen Oberösterreich •• Humanitní /filozofie, historie, právo, jazykověda, teologie, literatura, umění/, •• Přírodní /matematika, fyzika, logika, biologie, chemie, medicína/, •• Společenské /pedagogika, sociologie, didaktika, lingvistika, politologie/, •• Technické /kybernetika, inženýrství, zemědělské vědy/. • • • C:\Users\21536\AppData\Local\Temp\7zOCBEF4013\interreg_Rakousko_Ceska_Republika_RGB.jpg https://www.email.cz/download/k/vPwBms0jPnQoTvgo0jFvvGwDhdh9Jlfl9rKdiuyzDRyHOOMId1HvJLvOPRBH2skc4uZ VKBw/image001.png Fachhochschulen Oberösterreich •Vedle termínu „věda“ se využívá také pojem „výzkum“, který chápeme jako intelektuální proces bádání s cílem objevit, interpretovat a předefinovat fakta a procesy, tzn. jde o tvůrčí práci za účelem rozšíření znalostí o člověku, kultuře, společnosti – jejich použití k vytvoření nových aplikací. • • C:\Users\21536\AppData\Local\Temp\7zOCBEF4013\interreg_Rakousko_Ceska_Republika_RGB.jpg https://www.email.cz/download/k/vPwBms0jPnQoTvgo0jFvvGwDhdh9Jlfl9rKdiuyzDRyHOOMId1HvJLvOPRBH2skc4uZ VKBw/image001.png Fachhochschulen Oberösterreich •Specifika vědeckého výzkumu→ 4 obecné způsoby poznání : •1. metodou tradice, •2. metodou a priori, •3. metodou intuice, •4. metodou vědy. • Vědecké poznání • • C:\Users\21536\AppData\Local\Temp\7zOCBEF4013\interreg_Rakousko_Ceska_Republika_RGB.jpg https://www.email.cz/download/k/vPwBms0jPnQoTvgo0jFvvGwDhdh9Jlfl9rKdiuyzDRyHOOMId1HvJLvOPRBH2skc4uZ VKBw/image001.png Fachhochschulen Oberösterreich •aby mělo smysl, požadujeme od něj plnění následujících funkcí: •1) deskripci (popis) a klasifikaci věcí, jevů a procesů; •2) explanaci (vysvětlení) výskytu věcí, jevů a procesů; •3) predikaci (předpověď) výskytu věcí, jevů a procesů; •4) pochopení událostí; Výzkum • • C:\Users\21536\AppData\Local\Temp\7zOCBEF4013\interreg_Rakousko_Ceska_Republika_RGB.jpg https://www.email.cz/download/k/vPwBms0jPnQoTvgo0jFvvGwDhdh9Jlfl9rKdiuyzDRyHOOMId1HvJLvOPRBH2skc4uZ VKBw/image001.png Fachhochschulen Oberösterreich •• Základní /čistý, badatelský/ výzkum - experimentální nebo teoretické práce, které jsou v prvé řadě zaměřeny na získávání nových poznatků o nejzákladnějších příčinách jevů (fenoménů) a pozorovatelných skutečností •• Aplikovaný /cílený/ výzkum- experimentální a teoretické práce k získání nových poznatků, ale zcela jednoznačně zaměřených na specifické, konkrétní předem stanovené cíle využití. •• Experimentální výzkum a vývoj - systematická tvůrčí práce směrující k rozšíření stavu poznání, včetně poznatků o člověku, kultuře a společnosti, a jeho použití s cílem nalézt nové možnosti využití těchto poznatků. •