L_LS L-Logistika služeb

Finanční služby v kontextu logistiky

 Klíčové pojmy:

Finanční služby, pojišťovací služby, bankovní služby, všeobecná odpovědnost dopravce, omezení odpovědnosti zasílatele

 Cíle kapitoly:

  • obeznámení se s významem finančních služeb v kontextu logistiky,
  • pochopení významu pojišťovacích a bankovních služeb v kontextu logistiky,
  • znalost pojmů všeobecná odpovědnost dopravce a omezení odpovědnosti zasílatele.

 Čas potřebný ke studiu kapitoly: 8 hodin

 Výklad:

Finanční služby v kontextu logistiky:

Finanční služby (financial services, financial industry, financial sector) jsou jedním z odvětví sektoru služeb. Zahrnují veškeré služby z oblasti finančního průmyslu, které zajišťují finanční instituce a jiné subjekty. Jejich hlavním, resp. vedlejším předmětem činnosti je hospodaření s finančními prostředky

Finanční služby poskytovatelů logistických služeb zahrnuji zejména:

  • bankovnictví,
  • pojišťovnictví,
  • zajišťovnictví,
  • leasing a další.

Finanční služby v kontextu logistiky mají následující členění:

 A. Bankovní služby

  • Úschova finančních prostředků a cenných předmětů
  • Zajištění (zprostředkování) bezhotovostního platebního styku
  • Poskytování půjček (úvěrů)
  • Směnárenské služby
  • Poradenské a zprostředkovatelské finanční služby
  • Zpracování a zúčtování transakcí platebních a debetních karet 

 B. Pojištění, zajištění

 C. Ostatní finanční činnosti a zprostředkování (Holdingová činnost, Finanční leasing, Poskytování úvěrů...)

 D. Penzijní financování


Pojišťovací služby v kontextu logistiky:

Pojišťovací činností se rozumí přebírání pojistných rizik na základě uzavřených pojistných smluv a plnění z nich, ale i správa pojištění a likvidace pojistných událostí.

Všeobecná odpovědnost dopravce:

Ať se již jedná o přepravu železniční, silniční, leteckou nebo námořní (popřípadě vnitrozemskou vodní), je dopravce (zasílatel) zpravidla odpovědný za ztrátu, poškození či pozdní doručení zásilky, k nimž dojde od okamžiku převzetí až do okamžiku vydání zásilky.

Omezení odpovědnosti dopravce/zasílatele

  • podle CMR - 8,33 SDR (Special Drawing Rights) za 1 kg brutto hmotnosti ztracené nebo poškozené zásilky na úrovni silničního dopravce,
  • podle Haagsko-visbyjských pravidel - 2 SDR za 1 kg brutto hmotnosti ztracené nebo poškozené zásilky nebo 666,67 SDR za kus/jednotku na úrovni námořního dopravce.
  • podle Montrealských protokolů - 19 SDR (XDR) za 1 kg brutto hmotnosti ztracené nebo poškozené zásilky na úrovni leteckého dopravce,
  • podle Úmluvy o mezinárodní  železniční přepravě (COTIF) - 17 SDR (XDR) za 1 kg brutto hmotnosti ztracené nebo poškozené zásilky na úrovni železničního dopravce.

 

 Studijní materiály:

Základní literatura:

LAMBERT, Douglas M, James R STOCK a Lisa M ELLRAM. Logistika. In Praxe manažera. Vyd. 2. Brno: CP Books, 2005. 589 s. Praxe manažera. ISBN 80-251-0504-0.

Pospíšil, R., Hobza, V., Puchinger, Z. FINANCE A BANKOVNICTVÍ. 1. vyd., UNIVERZITA PALACKÉHO V OLOMOUCI - PRÁVNICKÁ FAKULTA. Olomouc. 2006. ISBN 80-244-1297-7.

Doporučené studijní zdroje:

OUDOVÁ, Alena. Logistika – Základy logistiky. 1. Vydání. Prostějov: Computer media, 2013, 104 s. ISBN 978–80–7402–149–7.

  
Otázky a úkoly

 1.    Mezi základní finanční služby poskytovatelů logistických služeb nepatří:
akcesorické služby 
zajišťovnictví 
leasing

2.    Mezi bankovní služby poskytovatelů logistických služeb nepatří:
Zajištění (zprostředkování) bezhotovostního platebního styku 
Zpracování a zúčtování transakcí platebních a debetních karet 
Forfaitingové činnosti a pojištění zásilek

3.    Všeobecná odpovědnost dopravce je definovaná jako:
Pojištění zasilky musí být sjednáno samotným odesílatelem (bez vědomí dopravce) 
Povinnost pojistit přepravovanou zásilku ze strany dopravce 
Dopravce je zpravidla odpovědný za ztrátu, poškození či pozdní doručení zásilky, k nimž dojde od okamžiku převzetí až do okamžiku vydání zásilky

  1. Podle Haagsko-visbyjských pravidel je odpovědnost zasílatele na úrovni námořního dopravce omezena na úroveň:  
    2 SDR za 1 kg brutto hmotnosti nebo 666,67 SDR za kus/jednotku ztracené nebo poškozené zásilky 
    8,33 SDR za 1 kg brutto hmotnosti ztracené nebo poškozené zásilky 
    2,5 SDR  1 kg brutto hmotnosti ztraceného nebo poškozeného zboží

5.    Omezení odpovědnosti dopravce/zasílatele 19 SDR za 1 kg brutto hmotnosti ztracené nebo poškozené zásilky je stanoven podle:
Budapešťské úmluvy 
Montrealských protokolů 
Haagsko-visbyjských pravidel

 

 

 Klíč k řešení otázek:

  1.   A
  2.   C
  3.   C
  4.   A
  5.   B