Logistické objekty
Klíčové pojmy:
Logistické objekty, logistické centrum, veřejné logistické centrum, intermodální přeprava, multimodální a kombinovaná přeprava, operátor, terminály intermodální přepravy
Cíle kapitoly:
- získání znalostí o pojmech logistické centrum a veřejné logistické centrum,
- pochopení významu intermodální, multimodální a kombinované přepravy,
- obeznámení se s pojmy operátor a terminál intermodální přepravy.
Čas potřebný ke studiu kapitoly: 8 hodin
Výklad:
Logistické objekty - logistické centrum a veřejné logistické centrum:
A. Logistická centra
Logistická centra můžeme je charakterizovat jako objekty, v nichž samostatně působí dopravní, logistické, zasilatelské, distribuční a jiné společnosti, působící v logistickém řetězci. Sdružují přepravní proudy a v některých případech i různé druhy nákladní dopravy a tím usnadňují kooperaci mezi jednotlivými dopravci. Budují se v místech dopravních uzlů a velké hospodářské koncentrace.
V praxi se často pojem logistické centrum zaměňuje s veřejným logistickým centrem (dále VLC). Největší rozdíl je především ve způsobu financování. VLC jsou koncipována jako veřejná a tedy jsou přístupná podnikatelské veřejnosti a na jejich výstavbě podílí stát a dbá na to, aby zajistil rovný přístup k nabízeným službám a aktivitám.
Dělení LC:
a.) Podle rozsahu působení resp. geografického rozsahu LC: mezinárodní, regionální a v současnosti převažující, lokální a odvětvová LC.
b.) Podle napojení na dopravní infrastrukturu:
- monomodální - s napojením na jeden druh dopravy nejčastěji silniční,
- multimodální - minimálně dva druhy dopravní infrastruktury,
- intermodální - napojené minimálně na dva druhy dopravy a zároveň umožňující manipulaci s intermodálními přepravními jednotkami.
c.) Podle funkce:
- Multimodální (intermodální),
- Tranzitní terminál,
- Rozdělovací centrum,
- Logistické centrum služeb.
d.) Podle účelu:
- Firemní,
- Logistická centra logistických firem,
- Logistické areály,
- Logistická centra sítě poskytovatelů kurýrních, expresních a balíkových služeb,
- Logistická centra internetových obchodů.
e.) Podle financovaní výstavby LC:
- soukromá,
- veřejná (logistické parky).
Služby LC:
V LC se nabízejí základní, doplňkové a jiné služby.
- Mezi základní služby patří dopravní služby, obstarání přepravy, nakládání, vykládání, překládání zboží a manipulačních jednotek, přeprava zboží, skladování zboží a manipulačních jednotek, komisionální činnost, centrální parkoviště (pro osobní a nákladní automobily), svoz a rozvoz.
Terminály intermodální přepravy:
Základní pojmy:
Multimodální přeprava je přeprava nákladu dvěma nebo více druhy dopravy.
Intermodální přeprava je přemísťování nákladu v jedné a téže přepravní jednotce nebo na silničním vozidle, které používají postupně dva nebo více druhů dopravy, aniž by se s nákladem manipulovalo při změně druhu dopravy.
Kombinovaná doprava (přeprava) je specifický typ intermodální přepravy, kde větší část cesty se provádí po železnici, vnitrozemskou vodní nebo námořní dopravou a každý počáteční a koncový úsek cesty, který se provede silniční dopravou, je co nejkratší.
Operátor kombinované dopravy je právnická nebo fyzická osoba, která ve svém vlastním jménem nebo prostřednictvím jiné osoby jednající v jejím zájmu uzavírá smlouvu o kombinované dopravě, vystaví jeden přepravní doklad a přebírá na sebe dohodou určenou odpovědnost.
Kontejner je obecný termín pro skříň pro přepravu nákladu - TEU je ekvivalent přepravní jednotky velikosti dvacetistopých kontejnerů.
Intermodální terminál (anebo terminál intermodální přepravy) lze charakterizovat jako speciální vybudované a vybavené místo, kde je možné s využitím překládacích systémů přeložit přepravní jednotku jednotlivých přepravních systémů v intermodální přepravě.
Koncepce a základní prvky intermodálních terminálů:
- Silniční přivaděč,
- Interní silniční síť,
- Úložné a odstavné plochy,
- Manipulační zařízení,
- Překládkové, manipulační a odstavné koleje,
- Spojovací koleje terminálu s železniční sítí,
- Opravárenská a servisní zařízení,
- Administrativní prostory.
Rámcové požadavky na intermodální terminál vyhovující kritériím mezinárodní dohody AGTC:
- Délka železničních kolejí na nakládku a vykládku: 750 m,
- Délka přístavišť: min. 110 m,
- Manipulační zařízení schopná zpracovat jakoukoliv normovanou a zavedenou nákladovou jednotku KD,
- Stoprocentní záloha manipulačních zařízení,
- Nosnost manipulačních zařízení - 40 až 42 t na závěsném zařízení,
- Kapacita terminálu nastavena tak, aby mohl být ucelený vlak kombinované dopravy (600 až 750 m) zpracován do 1 hodiny a silniční nákladní vozidla na rozvozy nečekali více než 20 minut.
Studijní materiály:
Základní literatura:
BUKOVÁ, B. a kol. Zasielateľstvo a logistické činnosti. Iura Edition, Bratislava, 2008. ISBN 978-80-8078-232-0.
Doporučené studijní zdroje:
STOPKA, O., ŠULGAN, M. Možnosti zavádzania nových technologických prvkov v logistických centrách a intermodálnych termináloch súvisiacich so zvyšovaním kvality dopravných služieb. In: Perner´s Contacts. 2010. roč. 5, č. 3, s. 315-325. ISSN 1801-674X.
STOPKA, O., ŠULGAN, M. Intermodálne verejné logistické centrá. In: Doprava a spoje. 2012. č. 1, s. 339-345. ISSN 1336-7676.
STOPKA, O., ŠULGAN, M. Komparácia terminálov intermodálnej prepravy na Slovensku a v Českej republike. In: Perner´s Contacts. Roč. 7, č. 1, 2012d. s. 142 – 147. ISSN 1801-674X.
STOPKA, O., ŠULGAN, M. Železničné napojenia vybraných intermodálnych terminálov v ČR. In: PERNER’S CONTACTS. Elektronický odborný časopis o technológii, technike a logistike v doprave. Ročník VI, číslo IV., počet strán 410. Vydal: Univerzita Pardubice, Dopravní fakulta Jana Pernera, Česká republika, str. 355-359. ISSN 1801-674X.
Otázky a úkoly
1. Podle rozsahu působení resp. geografického rozsahu logistická centra rozdělujeme na:
tranzitní, multimodální, mezinárodní a rozdělovací
monomodální, bimodální, intermodální a multimodální
mezinárodní, regionální, lokální a odvětvové
2. Veřejná logistická centra jsou charakterizována jako:
Logistické objekty, v nichž samostatně působí dopravní, logistické, zasilatelské, distribuční a jiné společnosti, působící v logistickém řetězci. Sdružují přepravní proudy a v některých případech i různé druhy nákladní dopravy a tím usnadňují kooperaci mezi jednotlivými dopravci. Budují se v místech dopravních uzlů a velké hospodářské koncentrace a jejich vznik byl podpořen z veřejných zdrojů
Logistické objekty, kterých vznik nebyl podpořen z veřejných zdrojů, ale jsou otevřené podnikatelské veřejnosti
Logistické objekty, v nichž se nachází speciální vybudované a vybavené místo, kde je možné s využitím překládacích systémů přeložit přepravní jednotky
3. Podle financovaní výstavby se logistická centra rozdělují na:
firemní a otevřená
soukromá a veřejná
logistické areály a soukromé sklady
- Intermodální logistické centrum charakterizujeme jako:
LC, napojené minimálně na dva druhy dopravy a zároveň umožňující manipulaci s intermodálními přepravními jednotkami KD
LC, které umožňuje napojení minimálně na tři druhy dopravní infrastruktury
LC, které umožňuje napojení minimálně na jeden druh dopravní infrastruktury a je v něm sklad
5. Mezi základní služby, které se v LC standardně nabízejí nepatří:
servis, oprava a údržba dopravních a mechanizačních prostředků
nakládání, vykládání, překládání manipulačních jednotek
svoz a rozvoz zásilek
6. Kombinovaná doprava (přeprava) je:
přeprava nákladu dvěma nebo více druhy dopravy
je specifický typ intermodální přepravy, kde větší část cesty se provádí po železnici, vnitrozemskou vodní nebo námořní dopravou a každý počáteční a koncový úsek cesty, který se provede silniční dopravou, je co nejkratší
přemísťování nákladu v jedné a téže přepravní jednotce nebo na silničním vozidle, které používají dva nebo více druhů dopravy
7. Ekvivalent přepravní jednotky velikosti dvacetistopých kontejneru se označuje:
ITU
TIR
TEU
8. Mezi základní prvky intermodálních terminálů nepatří:
Cross-dock sklad
Opravárenská a servisní zařízení
Překládkové, manipulační a odstavné koleje
AGTC
RID
10. Mezi rámcové požadavky na intermodální terminál vyhovující kritériím Evropské dohody o nejdůležitějších trasách mezinárodní kombinované dopravy a souvisejících objektech nepatří:
Skladovací kapacita terminálu alespoň 10 000 m2.
Délka železničních kolejí na nakládku a vykládku: 750 m
Kapacita terminálu nastavena tak, aby mohl být ucelený vlak kombinované dopravy zpracovaný do 1 hodiny a silniční nákladní vozidla na rozvozy nečekali více než 20 minut
Klíč k řešení otázek:
- C
- A
- B
- A
- A
- B
- C
- A
- A
- A