L_LS L-Logistika služeb

Logistické objekty

 Klíčové pojmy:

Logistické objekty, logistické centrum, veřejné logistické centrum, intermodální přeprava, multimodální a kombinovaná přeprava, operátor, terminály intermodální přepravy

 Cíle kapitoly:

  • získání znalostí o pojmech logistické centrum a veřejné logistické centrum,
  • pochopení významu intermodální, multimodální a kombinované přepravy,
  • obeznámení se s pojmy operátor a terminál intermodální přepravy.

 Čas potřebný ke studiu kapitoly: 8 hodin

 Výklad:

Logistické objekty - logistické centrum a veřejné logistické centrum:

A. Logistická centra

Logistická centra můžeme je charakterizovat jako objekty, v nichž samostatně působí dopravní, logistické, zasilatelské, distribuční a jiné společnosti, působící v logistickém řetězci. Sdružují přepravní proudy a v některých případech i různé druhy nákladní dopravy a tím usnadňují kooperaci mezi jednotlivými dopravci. Budují se v místech dopravních uzlů a velké hospodářské koncentrace.

V praxi se často pojem logistické centrum zaměňuje s veřejným logistickým centrem (dále VLC). Největší rozdíl je především ve způsobu financování. VLC jsou koncipována jako veřejná a tedy jsou přístupná podnikatelské veřejnosti a na jejich výstavbě podílí stát a dbá na to, aby zajistil rovný přístup k nabízeným službám a aktivitám.


Dělení LC:

a.) Podle rozsahu působení resp. geografického rozsahu LC: mezinárodní, regionální a v současnosti převažující, lokální a odvětvová LC. 

b.) Podle napojení na dopravní infrastrukturu:

  • monomodální - s napojením na jeden druh dopravy nejčastěji silniční,
  • multimodální - minimálně dva druhy dopravní infrastruktury,
  • intermodální - napojené minimálně na dva druhy dopravy a zároveň umožňující manipulaci s intermodálními přepravními jednotkami.

c.) Podle funkce:

  • Multimodální (intermodální),
  • Tranzitní terminál,
  • Rozdělovací centrum,
  • Logistické centrum služeb.

d.) Podle účelu:

  • Firemní,
  • Logistická centra logistických firem,
  • Logistické areály,
  • Logistická centra sítě poskytovatelů kurýrních, expresních a balíkových služeb,
  • Logistická centra internetových obchodů.

e.) Podle financovaní výstavby LC:

  • soukromá,
  • veřejná (logistické parky).

Služby LC:

V LC se nabízejí základní, doplňkové a jiné služby.

  • Mezi základní služby patří dopravní služby, obstarání přepravy, nakládání, vykládání, překládání zboží a manipulačních jednotek, přeprava zboží, skladování zboží a manipulačních jednotek, komisionální činnost, centrální parkoviště (pro osobní a nákladní automobily), svoz a rozvoz.


Terminály intermodální přepravy:

Základní pojmy:

Multimodální přeprava je přeprava nákladu dvěma nebo více druhy dopravy.

Intermodální přeprava je přemísťování nákladu v jedné a téže přepravní jednotce nebo na silničním vozidle, které používají postupně dva nebo více druhů dopravy, aniž by se s nákladem manipulovalo při změně druhu dopravy.

Kombinovaná doprava (přeprava) je specifický typ intermodální přepravy, kde větší část cesty se provádí po železnici, vnitrozemskou vodní nebo námořní dopravou a každý počáteční a koncový úsek cesty, který se provede silniční dopravou, je co nejkratší.

Operátor kombinované dopravy je právnická nebo fyzická osoba, která ve svém vlastním jménem nebo prostřednictvím jiné osoby jednající v jejím zájmu uzavírá smlouvu o kombinované dopravě, vystaví jeden přepravní doklad a přebírá na sebe dohodou určenou odpovědnost.

Kontejner je obecný termín pro skříň pro přepravu nákladu - TEU je ekvivalent přepravní jednotky velikosti dvacetistopých kontejnerů. 

Intermodální terminál (anebo terminál intermodální přepravy) lze charakterizovat jako speciální vybudované a vybavené místo, kde je možné s využitím překládacích systémů přeložit přepravní jednotku jednotlivých přepravních systémů v intermodální přepravě.

Koncepce a základní prvky intermodálních terminálů:

  • Silniční přivaděč,
  • Interní silniční síť,
  • Úložné a odstavné plochy,
  • Manipulační zařízení,
  • Překládkové, manipulační a odstavné koleje,
  • Spojovací koleje terminálu s železniční sítí,
  • Opravárenská a servisní zařízení,
  • Administrativní prostory.
Železniční tratě a napojení překladiště: Pro IT v rámci ČR jsou nejdůležitější železniční tratě uvedené v Dohodě AGTC - Evropská dohoda o nejdůležitějších trasách mezinárodní kombinované dopravy a souvisejících objektech.
 

Rámcové požadavky na intermodální terminál vyhovující kritériím mezinárodní dohody AGTC:

  • Délka železničních kolejí na nakládku a vykládku: 750 m,
  • Délka přístavišť: min. 110 m,
  • Manipulační zařízení schopná zpracovat jakoukoliv normovanou a zavedenou nákladovou jednotku KD,
  • Stoprocentní záloha manipulačních zařízení,
  • Nosnost manipulačních zařízení - 40 až 42 t na závěsném zařízení,
  • Kapacita terminálu nastavena tak, aby mohl být ucelený vlak kombinované dopravy (600 až 750 m) zpracován do 1 hodiny a silniční nákladní vozidla na rozvozy nečekali více než 20 minut.

 

 Studijní materiály:

Základní literatura:

BUKOVÁ, B. a kol. Zasielateľstvo a logistické činnosti. Iura Edition, Bratislava, 2008. ISBN 978-80-8078-232-0.

Doporučené studijní zdroje:

STOPKA, O., ŠULGAN, M. Možnosti zavádzania nových technologických prvkov v logistických centrách a intermodálnych termináloch súvisiacich so zvyšovaním kvality dopravných služieb. In: Perner´s Contacts. 2010. roč. 5, č. 3, s. 315-325. ISSN 1801-674X.

STOPKA, O., ŠULGAN, M. Intermodálne verejné logistické centrá. In: Doprava a spoje. 2012. č. 1, s. 339-345. ISSN 1336-7676.

STOPKA, O., ŠULGAN, M. Komparácia terminálov intermodálnej prepravy na Slovensku a v Českej republike. In: Perner´s Contacts. Roč. 7, č. 1, 2012d. s. 142 – 147. ISSN 1801-674X.

STOPKA, O., ŠULGAN, M. Železničné napojenia vybraných intermodálnych terminálov v ČR. In: PERNER’S CONTACTS. Elektronický odborný časopis o technológii, technike a logistike v doprave. Ročník VI, číslo IV., počet strán 410. Vydal: Univerzita Pardubice, Dopravní fakulta Jana Pernera, Česká republika, str. 355-359. ISSN 1801-674X.

 

Otázky a úkoly

1.    Podle rozsahu působení resp. geografického rozsahu logistická centra rozdělujeme na:
tranzitní, multimodální, mezinárodní a rozdělovací 
monomodální, bimodální, intermodální a multimodální 
mezinárodní, regionální, lokální a odvětvové

2.   Veřejná logistická centra jsou charakterizována jako:
Logistické objekty, v nichž samostatně působí dopravní, logistické, zasilatelské, distribuční a jiné společnosti, působící v logistickém řetězci. Sdružují přepravní proudy a v některých případech i různé druhy nákladní dopravy a tím usnadňují kooperaci mezi jednotlivými dopravci. Budují se v místech dopravních uzlů a velké hospodářské koncentrace a jejich vznik byl podpořen z veřejných zdrojů 
Logistické objekty, kterých vznik nebyl podpořen z veřejných zdrojů, ale jsou otevřené podnikatelské veřejnosti 
Logistické objekty, v nichž se nachází speciální vybudované a vybavené místo, kde je možné s využitím překládacích systémů přeložit přepravní jednotky

3.   Podle financovaní výstavby se logistická centra rozdělují na:
firemní a otevřená 
soukromá a veřejná 
logistické areály a soukromé sklady

  1.  Intermodální logistické centrum charakterizujeme jako:
    LC,
    napojené minimálně na dva druhy dopravy a zároveň umožňující manipulaci s intermodálními přepravními jednotkami KD 
    LC, které umožňuje napojení minimálně na tři druhy dopravní infrastruktury 
    LC, které umožňuje napojení minimálně na jeden druh dopravní infrastruktury a je v něm sklad

 5.  Mezi základní služby, které se v LC standardně nabízejí nepatří:
servis, oprava a údržba dopravních a mechanizačních prostředků 
nakládání, vykládání, překládání manipulačních jednotek 
svoz a rozvoz zásilek

6.    Kombinovaná doprava (přeprava) je:
přeprava nákladu dvěma nebo více druhy dopravy 
je specifický typ intermodální přepravy, kde větší část cesty se provádí po železnici, vnitrozemskou vodní nebo námořní dopravou a každý počáteční a koncový úsek cesty, který se provede silniční dopravou, je co nejkratší 
přemísťování nákladu v jedné a téže přepravní jednotce nebo na silničním vozidle, které používají dva nebo více druhů dopravy 

7.    Ekvivalent přepravní jednotky velikosti dvacetistopých kontejneru se označuje:
ITU 
TIR 
TEU

8.    Mezi základní prvky intermodálních terminálů nepatří:
Cross-dock sklad 
Opravárenská a servisní zařízení 
Překládkové, manipulační a odstavné koleje

       9.   Pro terminály intermodální přepravy v rámci ČR jsou nejdůležitější železniční tratě uvedené v Dohodě:
         
    AGTC  
             RID 
             SMGS 

10. Mezi rámcové požadavky na intermodální terminál vyhovující kritériím Evropské dohody o nejdůležitějších trasách mezinárodní  kombinované dopravy a souvisejících objektech nepatří:
Skladovací kapacita terminálu alespoň 10 000 m2. 
Délka železničních kolejí na nakládku a vykládku: 750 m 
Kapacita terminálu nastavena tak, aby mohl být ucelený vlak kombinované dopravy  zpracovaný do 1 hodiny a silniční nákladní vozidla na rozvozy nečekali více než 20 minut 


Klíč k řešení otázek:

  1. C
  2. A
  3. B
  4. A
  5. A
  6. B
  7. C
  8. A
  9. A
  10. A