Informační a komunikační technologie: 7. Mediální výchova jako obrana proti negativním vlivům mediálních komunikací. Metodický koncept k efektivní podpoře klíčových odborných kompetencí s využitím cizího jazyka ATCZ62 - CLIL jako výuková strategie na vysoké škole C:\Users\21536\AppData\Local\Temp\7zOCBEF4013\interreg_Rakousko_Ceska_Republika_RGB.jpg https://www.email.cz/download/k/vPwBms0jPnQoTvgo0jFvvGwDhdh9Jlfl9rKdiuyzDRyHOOMId1HvJLvOPRBH2skc4uZ VKBw/image001.png Fachhochschulen Oberösterreich C:\Users\21536\AppData\Local\Temp\7zOCBEF4013\interreg_Rakousko_Ceska_Republika_RGB.jpg https://www.email.cz/download/k/vPwBms0jPnQoTvgo0jFvvGwDhdh9Jlfl9rKdiuyzDRyHOOMId1HvJLvOPRBH2skc4uZ VKBw/image001.png Fachhochschulen Oberösterreich •Mediální výchova ØVztah mediální výchovy a mediální gramotnosti je jednoduše řečeno vztahem prostředku a cíle. ØMediální výchova je tedy definována pomocí mediální gramotnosti jako výchova k orientaci v masových médiích, k jejich využívání a zároveň k jejich kritickému hodnocení jako záměrné výchovné působení na dosažení určitého stupně mediální gramotnosti, nebo také jednoduše jako výchova k životu s médii. ØMediální výchova se utvářela postupně a její kořeny jsou kladeny někdy ke Komenskému, jindy až do antického Řecka, nicméně skutečný rozvoj přišel až po druhé světové válce. • •Důvody pro mediální výchovu Ø mnoho informací, poznatků, názorů; Ø měnící se podmínky lidského života; Ø vyvinutí mediální gramotnosti jako součásti všeobecného vzdělání; Ø mediální gramotnost = soubor kompetencí, které napomáhají uživateli vyhledávat, analyzovat a hodnotit informace a dále je předávat; Ø obsah a způsob realizace jsou odlišné → systém vzdělávání. • • koncepční otázky: • Co má být obsahem mediální výchovy? • Jaké je poslání mediální výchovy? • Jaký je způsob realizace mediální • výchovy? • • • • • • • • C:\Users\21536\AppData\Local\Temp\7zOCBEF4013\interreg_Rakousko_Ceska_Republika_RGB.jpg https://www.email.cz/download/k/vPwBms0jPnQoTvgo0jFvvGwDhdh9Jlfl9rKdiuyzDRyHOOMId1HvJLvOPRBH2skc4uZ VKBw/image001.png Fachhochschulen Oberösterreich Koncepce mediální výchovy Ø dvě základní složky: üpoznatkové - typické pro Canadu a Skandinavii, vychází z kritické větve teorií médií, frankfurtské školy, britských kulturálních studií. üdovednostní – typické pro USA, předpokládá, že si žáci osvojí potřebné poznatky a dovednosti tím, že si sami vyzkouší, jak média fungují. ü ü C:\Users\21536\AppData\Local\Temp\7zOCBEF4013\interreg_Rakousko_Ceska_Republika_RGB.jpg https://www.email.cz/download/k/vPwBms0jPnQoTvgo0jFvvGwDhdh9Jlfl9rKdiuyzDRyHOOMId1HvJLvOPRBH2skc4uZ VKBw/image001.png Fachhochschulen Oberösterreich • •Negativní vlivy mediálních komunikací • •Rozhlas • •Domnívám se, že role rozhlasu jakožto prostředku ovlivňování názorů a hodnotového systému dětí a mládeže je v současné době nejmenší ze všech informačních technologií. •Většina mladých lidí používá rozhlas pouze jako zvukovou kulisu. •Jediné, co může mít na posluchače vliv, jsou nezbytné reklamy ta se jim často velice podbízí vtíravou melodií a vryje se do paměti posluchače, a některé slogany se jim neustále vybavují. • C:\Users\21536\AppData\Local\Temp\7zOCBEF4013\interreg_Rakousko_Ceska_Republika_RGB.jpg https://www.email.cz/download/k/vPwBms0jPnQoTvgo0jFvvGwDhdh9Jlfl9rKdiuyzDRyHOOMId1HvJLvOPRBH2skc4uZ VKBw/image001.png Fachhochschulen Oberösterreich • •Negativní vlivy mediálních komunikací •Televize ØJedním z nejdůležitějších médií působících na psychiku dítěte je stále televize. ØKdyž se dítě dívá na televizi 24 McLUHAN, Herbert na nějaký akční film se špatným obsahem, považuje všechno, co se v něm děje za samozřejmost a leccos z toho si chce také vyzkoušet, aniž by domyslelo důsledky. • •DVD přehrávač ØDěti tráví svůj čas díváním se na dvd disky místo toho, aby šly třeba ven s kamarády, ale tato záliba může vést i ke kopírování dvd disků, která je z hlediska autorských práv nelegální. ØDěti sledující film na dvd si u filmu nerozvíjí své rétorické dovednosti, nezapojují fantazii. ØCož může vést k malé slovní zásobě, špatnému vyjadřování a obezitě. • • • • • C:\Users\21536\AppData\Local\Temp\7zOCBEF4013\interreg_Rakousko_Ceska_Republika_RGB.jpg https://www.email.cz/download/k/vPwBms0jPnQoTvgo0jFvvGwDhdh9Jlfl9rKdiuyzDRyHOOMId1HvJLvOPRBH2skc4uZ VKBw/image001.png Fachhochschulen Oberösterreich • Negativní vlivy mediálních komunikací •Mobilní telefon ØU mobilního telefonu je nebezpečí vzhledem ke školnímu prostředí, že žáci, studenti budou svůj telefon zneužívat k podvádění. ØVede k nepozornosti při hodině, k nesoustředění. • • Často slouží k hraní her, k psaní sms při výuce. C:\Users\21536\AppData\Local\Temp\7zOCBEF4013\interreg_Rakousko_Ceska_Republika_RGB.jpg https://www.email.cz/download/k/vPwBms0jPnQoTvgo0jFvvGwDhdh9Jlfl9rKdiuyzDRyHOOMId1HvJLvOPRBH2skc4uZ VKBw/image001.png Fachhochschulen Oberösterreich • Příklad negativních vlivů • Ø každodenní komunikace se odehrává prostřednictvím elektronické pošty Ø finance spravujeme pomocí e-bankingu Ø zprávy čteme převážně na internetu Ø vliv médií na psychiku jednotlivce - především na děti a mládež Ø sociální sítě – děti ünejúčinnějším způsobem jak zmírnit negativní vlivy je rodina • • C:\Users\21536\AppData\Local\Temp\7zOCBEF4013\interreg_Rakousko_Ceska_Republika_RGB.jpg https://www.email.cz/download/k/vPwBms0jPnQoTvgo0jFvvGwDhdh9Jlfl9rKdiuyzDRyHOOMId1HvJLvOPRBH2skc4uZ VKBw/image001.png Fachhochschulen Oberösterreich • • •