Informační a komunikační technologie: 4. Předpoklady nového dynamického počítačového modelu – vizualizace Metodický koncept k efektivní podpoře klíčových odborných kompetencí s využitím cizího jazyka ATCZ62 - CLIL jako výuková strategie na vysoké škole C:\Users\21536\AppData\Local\Temp\7zOCBEF4013\interreg_Rakousko_Ceska_Republika_RGB.jpg https://www.email.cz/download/k/vPwBms0jPnQoTvgo0jFvvGwDhdh9Jlfl9rKdiuyzDRyHOOMId1HvJLvOPRBH2skc4uZ VKBw/image001.png Fachhochschulen Oberösterreich •VZHLED VIZUALIZACE ØPro zobrazení objektů ve výukovém procesu jsou v současnosti více využívány 3D interaktivní modely, jež nabízejí možnosti různých pohledů v různé míře detailnosti / na rozdíl od 2D vizualizace, která není dostatečně názorná a také maximálně nevystihuje realitu, současně se i někdy stává, že některé procesy, které jsou modelovány na pozadí, nechtěně splynou dohromady). Ø3D interaktivní modely nám přibližují reálnou skutečnost, kterou můžeme v reálném světě obtížné prohlížet a zkoumat, nebo již též neexistuje. ØZískané informace pak může klient asociovat s „prožitou“ zkušeností, lépe si je zapamatovat a v případě potřeby „znovu vybavit“. V obrazech se zrcadlíme my sami a naše zkušenost. ØTo v obraze neustále vytváří přitažlivou sílu a záhadu na emocionální úrovni, která podněcuje člověka k interaktivitě, sociální komunikaci a k tvorbě vlastních poznatků, poznatkových struktur a ke kritickému posuzování informací (Scruton, 2005). • C:\Users\21536\AppData\Local\Temp\7zOCBEF4013\interreg_Rakousko_Ceska_Republika_RGB.jpg https://www.email.cz/download/k/vPwBms0jPnQoTvgo0jFvvGwDhdh9Jlfl9rKdiuyzDRyHOOMId1HvJLvOPRBH2skc4uZ VKBw/image001.png Fachhochschulen Oberösterreich •https://www.youtube.com/watch?v=PZWYgcKT-V8&list=UUYjjA6-6J_PYtgeSMS2hv-A • • • • • • • • •https://www.youtube.com/watch?v=abYd1d5Qv2k • • C:\Users\21536\AppData\Local\Temp\7zOCBEF4013\interreg_Rakousko_Ceska_Republika_RGB.jpg https://www.email.cz/download/k/vPwBms0jPnQoTvgo0jFvvGwDhdh9Jlfl9rKdiuyzDRyHOOMId1HvJLvOPRBH2skc4uZ VKBw/image001.png Fachhochschulen Oberösterreich KONSTRUKTIVISMUS A VIZUALIZACE • ØV posledních letech → implementace konstruktivismu jak do technického, tak i multimediálního, humanitního i cizojazyčného vzdělávání. ØKonstruktivistické pojetí je označováno jako ideální pedagogické východisko pro vizualizaci, tedy pro zobrazování skutečnosti vnímané prostřednictvím zrakových receptorů ØKonstruktivistická pedagogika staví klienta do centra vzdělávacího procesu. Stejně tak vizualizace související s uplatňováním zásady názornosti předpokládá samostatného klienta, který dokáže částečně řídit a organizovat své učení. ØTradiční role lektora se přirozeně mění → stává se konstruktivistickým tutorem, facilitátorem a průvodcem. ØKomunikaci mezi aktéry je třeba povzbuzovat a aktivovat jednak vytvořením příjemné atmosféry otevřeného prostoru pro sdílení názorů a jednak vhodnou koncepcí skupinové /kooperativní či kolaborativní/ práce. •Za hlavní znaky konstruktivisticky pojaté výuky můžeme považovat přechod od transmisivního vyučování, tzv. ,,tebeučení" k autoevaluaci, tedy sebeorganizaci, sebeřízení, sebeiniciaci, tzv. „ sebeučení". • • • C:\Users\21536\AppData\Local\Temp\7zOCBEF4013\interreg_Rakousko_Ceska_Republika_RGB.jpg https://www.email.cz/download/k/vPwBms0jPnQoTvgo0jFvvGwDhdh9Jlfl9rKdiuyzDRyHOOMId1HvJLvOPRBH2skc4uZ VKBw/image001.png Fachhochschulen Oberösterreich • C:\Users\21536\AppData\Local\Temp\7zOCBEF4013\interreg_Rakousko_Ceska_Republika_RGB.jpg https://www.email.cz/download/k/vPwBms0jPnQoTvgo0jFvvGwDhdh9Jlfl9rKdiuyzDRyHOOMId1HvJLvOPRBH2skc4uZ VKBw/image001.png Fachhochschulen Oberösterreich • • • C:\Users\21536\AppData\Local\Temp\7zOCBEF4013\interreg_Rakousko_Ceska_Republika_RGB.jpg https://www.email.cz/download/k/vPwBms0jPnQoTvgo0jFvvGwDhdh9Jlfl9rKdiuyzDRyHOOMId1HvJLvOPRBH2skc4uZ VKBw/image001.png Fachhochschulen Oberösterreich • Pedagogika médií • • C:\Users\21536\AppData\Local\Temp\7zOCBEF4013\interreg_Rakousko_Ceska_Republika_RGB.jpg https://www.email.cz/download/k/vPwBms0jPnQoTvgo0jFvvGwDhdh9Jlfl9rKdiuyzDRyHOOMId1HvJLvOPRBH2skc4uZ VKBw/image001.png Fachhochschulen Oberösterreich • . Přístupy k médiím 1) Mediální optimismus – optimistické přijetí médií, považující média za blahobytného hybatele společnosti. Transhumanismus, extropismus, singularitarianismus, techno-utopismus. 2) Mediální pesimismus – Kritičtí oponenti mediálně optimistických směrů, poukazující na negativní aspekty technologicko-mediálního rozvoje, odmítající splynutí člověka a technologie (médií). 3) Mediacismus – přílišné spoléhání se na média. Víra v to, že lidstvo bude schopno plně kontrolovat technologická média i všechny problémy, které obnáší, a efektivně ji využívat ke svému blahobytu.