Informační a komunikační technologie: 3. Modelování. Definice. Teoretické modely. Metodický koncept k efektivní podpoře klíčových odborných kompetencí s využitím cizího jazyka ATCZ62 - CLIL jako výuková strategie na vysoké škole C:\Users\21536\AppData\Local\Temp\7zOCBEF4013\interreg_Rakousko_Ceska_Republika_RGB.jpg https://www.email.cz/download/k/vPwBms0jPnQoTvgo0jFvvGwDhdh9Jlfl9rKdiuyzDRyHOOMId1HvJLvOPRBH2skc4uZ VKBw/image001.png Fachhochschulen Oberösterreich C:\Users\21536\AppData\Local\Temp\7zOCBEF4013\interreg_Rakousko_Ceska_Republika_RGB.jpg https://www.email.cz/download/k/vPwBms0jPnQoTvgo0jFvvGwDhdh9Jlfl9rKdiuyzDRyHOOMId1HvJLvOPRBH2skc4uZ VKBw/image001.png Fachhochschulen Oberösterreich •Definice pojmu „model“ •Pojem „model“ se používá v různých kontextech: •Tímto termínem se rozumí: •matematické a mentální přiblížení daného problému, •didaktické prostředky. •V hovorovém jazyku pojem model nejčastěji znamená: •původní vzor něčeho vytvořeného; •prototyp, např. model automobilu; •ideální vzor, který chceme realizovat v určité činnosti nebo funkci, např. model perfektního učitele; •strukturu toho, co je předmětem našeho zájmu, např. model školy; •ve výtvarném umění se jedná o věc nebo člověka, který bude malován, tesán. Definice pojmu „model“ •Ideální model je zobrazením zkoumaného jevu, které může obsahovat hypotetická vysvětlení a které může pomoct ověřit správnost dané hypotézy. •Ideální modely, které jsou spojeny s konkrétní teorií, se nazývají teoretické modely. •Materiální modely jsou existujícími předměty, jejichž vlastnosti umožňují rekonstruovat stavbu nebo podstatu zkoumaného předmětu nebo průběhu procesu. •Jedná se o zjednodušené a zkreslené reprodukce ideálních modelů, a proto je možné je uznat za „modely modelů“. Ještě než materiální model vznikne, musí existovat ve vědcově mysli jako určitá myšlenka, tedy jako ideální model. Z toho vyplývá, že modely jsou ve své prvotní formě abstraktními představami, které mohou být později ztvárněny konkrétním způsobem. •Pro vědecké a vzdělávací účely nejdůležitější jsou ty modely, které jsou spojeny s vytvářením nových poznatků. • • Teoretické modely •Mohou plnit tyto funkce: •předávat klientům informace o teorii a jejím propojení s odpovídajícími experimentálními údaji; •seznámit klienty s pojmy z oblasti dané teorie a rozvíjet schopnosti používat modely k řešení daných problémů; •ověřit model experimentálním potvrzením nebo popřením předpokladů, jež se na něm zakládají, za účelem seznámení klientů s rozsahem a podmínkami jeho používání; •verbalizovat model, což vede k formulování předpokladů příslušné teorie. • • • • • • C:\Users\21536\AppData\Local\Temp\7zOCBEF4013\interreg_Rakousko_Ceska_Republika_RGB.jpg https://www.email.cz/download/k/vPwBms0jPnQoTvgo0jFvvGwDhdh9Jlfl9rKdiuyzDRyHOOMId1HvJLvOPRBH2skc4uZ VKBw/image001.png Fachhochschulen Oberösterreich Jiné vysvětlení model systémem výchozích údajů, pojmů a vztahů mezi nimi, které umožňují přibližným způsobem popsat (modelovat) nějaký aspekt skutečnosti; všeobecně bývá vyjadřován v matematickém jazyku, protože takový způsob zápisu umožňuje jeho empirické ověření. Slovník spisovné češtiny vzor, podle kterého je nebo má být něco vytvořené; předmět, který je kopií nebo vzorem daného předmětu, vytvořený obvykle v menších rozměrech, z náhradních materiálů; zkušební exemplář nějaké série produktů; prototyp, šablona. Teoretické modely a pomůcky v praxi •V didaktice plní modely mnoho funkcí v závislosti na tom, jaký charakter mají informace, jež získáme na základě výsledků výzkumů realizovaných na modelech, a k jakým účelům budou využity. • • C:\Users\21536\AppData\Local\Temp\7zOCBEF4013\interreg_Rakousko_Ceska_Republika_RGB.jpg https://www.email.cz/download/k/vPwBms0jPnQoTvgo0jFvvGwDhdh9Jlfl9rKdiuyzDRyHOOMId1HvJLvOPRBH2skc4uZ VKBw/image001.png Fachhochschulen Oberösterreich • •. • • C:\Users\21536\AppData\Local\Temp\7zOCBEF4013\interreg_Rakousko_Ceska_Republika_RGB.jpg https://www.email.cz/download/k/vPwBms0jPnQoTvgo0jFvvGwDhdh9Jlfl9rKdiuyzDRyHOOMId1HvJLvOPRBH2skc4uZ VKBw/image001.png Fachhochschulen Oberösterreich • PŘEDPOKLADY NOVÉHO, DYNAMICKÉHO POČÍTAČOVÉHO MODELU Prvním a nejdůležitějším předpokladem je, aby nově navržený model o mikrosvě a jemu odpovídající vizuální učební pomůcky byly správné věcně (meritorně).