1.1 Vztah etiky a ekonomie Vztah ekonomie a etiky Vztah etiky a ekonomie byl a stále zůstává již od dob antiky poměrně vyhraněný, a to proto, že etika je nejednoznačná a obtížně uchopitelná disciplína oproti ekonomii, jež využívá instrumentální racionality. Tato vyhraněnost vyvolává mezi ekonomickým a etickým chováním určité napětí, přičemž etika ukazuje ekonomii její meze a ekonomie oproti tomu pomáhá dosahovat etice její cíle. O vzájemném přínosu ekonomie a etiky hovoří např. i významný současný americký profesor indického původu Amartya Sen (Etika a Ekonomie – On Ethics and Economics, 1987), nositel Nobelovy ceny za ekonomii. Ekonomie je společenská věda o (alternativních) rozhodováních a volbách lidí o tom, jak uspokojit své neomezené potřeby vzácnými zdroji. přičemž lidské chování chápe jako vědomé a účelové. Etika (teorie morálky) je filozofická vědní disciplína o lidském chování s cílem stanovit, které aktivity lidí jsou dobré, správné a měly by být realizované a které nikoli. Podnikatelskou etiku lze chápat dvěma způsoby, a to jako: 1. Teoretickou disciplínu, která řeší průnik mezi etikou a ekonomikou. 2. Naplňování každodenních závazků a povinností v obchodní a podnikatelské činnosti. Společná východiska etiky a ekonomie jsou: 1. Individualita člověka s jeho jedinečností, racionálním egoizmem a svobodou volby. 2. Nedokonalost, omylnost a rozumové a jiné omezení v chování člověka. Vztah etiky a ekonomie determinují principy, které respektují svobodu a důstojnost člověka ve společnosti, a to princip vlastnictví, princip dobrovolného rozhodování a chování jednotlivce, princip lidských interakcí a společenské kooperace, princip ekonomické a morální hodnoty. Synergie ekonomie a etiky (Obrázek 1) 1. Ekonomie stanovuje efektivní způsob dosažení vytyčeného cíle a etika pomáhá posoudit morálnost vytyčeného cíle či záměru. 2. Etika a ekonomie se v praxi prolínají a každá je vstupem pro tu druhou. Obrázek 1: Vztah ekonomie a etiky Zdroj: Vlastní zpracování Dosavadní teoretické studie, koncepty ani empirické výzkumy nevyústily ke vzniku univerzálně akceptované definice toho, co je podnikatelská etika a ani nedošlo k prokázání jednoznačného vztahu mezi podnikatelskou etikou a ekonomickou výkonností podniku, přesto lze uvést celou řadu nezpochybnitelných důvodů, které vyznívají k naplňování podnikatelské etiky v tržní ekonomice: 1. snižování transakčních nákladů; 2. posilování loajality zaměstnanců; 3. vytváření a posilování image podniku; 4. posilování spokojenosti zákazníků; 5. zvyšování atraktivity pro (kvalitní) zaměstnance; 6. zvyšování atraktivity pro odběratele; 7. přispívání k loajalitě investorů; 8. zvyšování hodnoty podniku; 9. kultivace podnikatelského prostředí. Prosazování etického přístupu k podnikání úzce souvisí i s v posledních několika dekádách stále více prosazujícími se koncepty, kterými jsou CSR, teorií stakeholderů a také procesem globalizace. 1.2 Podnikatelská etika a její vývoj Vývoj podnikatelské etiky jako samostatné vědní disciplíny Podnikatelská etika = profesní, aplikovaná, normativní etika, je vázána na kapitalistické podnikání. 1. Tato vědní disciplína se formuje se začátkem 20. století. 2. Další impuls rozvoje po 2. světové válce (zvýšená produkce, zvýšený životní standard, zároveň zdůrazňování sociálních aspektů – vzdělání, míra kriminality, životní prostředí, diskriminace, práva zákazníků a spotřebitelů). 3. 1953 H. R. Bowen – Social Responsibility of Businesman = základ dnešní CRS – Corporate Social Responsibility. o řešeny otázky odpovědnosti, environmentálních dopadů průmyslové činnosti, normy chování podniků v kulturně odlišném prostředí aj – diskuse ekonomů, filozofů a sociologů – hledání vhodných modelů uspořádání ekonomické činnosti 4. Zrod disciplíny podnikatelská etika (PE) rok 1974 (univerzita v Kansasu – první konference ve spolupráci s Philosophy Department a College of Business, sborník referátů – kniha Ethics, Free Enterprise and Public Policy: Essay on Moral Issues in Business). 5. Filozofové a ekonomové navazovali na normativní etické teorie a aplikovali je na současné ekonomické dění. 6. 70. léta 20. století – podnikatelská etika je více doménou filozofů – první publikace Vincenta Barryho, Patricie Werhaneové o Vznik společnosti Society for Business Ethics (USA) – první předseda Thomas Donaldson. o 1979 učebnice Ethical Theory and Business (Thom L. Beauchamp a N. Bowie – již 7 vydání!) o Vznik univerzitních výzkumných center pro studium podnikatelské etiky o 1979 přední světové pracoviště Center for Business Ethics (Bentley College – Michael Hoffman) 7. 80. léta 20. stol. – doba rozvoje, PE jako interdisciplinární obor, větší zapojení ekonomů a sociologů (tradiční liberální hodnoty, svoboda trhu). o Zásadní stať Amartya Sena On Ethics and Economics (snaha o integraci etiky a ekonomie – dva přístupy etický = v popředí etické souvislosti a technický = technické postupy, etické otázky ustupují do pozadí o 1987 vznik mezinárodní společnosti EBEN (European Business Ethics Network) – akademici a významní představitelé komerční sféry o Konference, vznik výzkumných center i v Evropě Nijenrode University v Holandsku. o Ustavení Kulatého stolu v Caux (CTR) 1986 – praktické dopady rozvoje morálních koncepcí ve světě vrcholných manažerů, manažeři z Evropy, Severní Ameriky a Japonska – naplňování požadavku dodržování základních etických norem v mezinárodním obchodě (členem i ČR) o 1988 – kniha The Moral Dimension – Toward a New Economy (Amitaie Etizioni), vztah výrobců a uživatelů, možnosti kontroly moci ve společnosti o Do tohoto období spadá vznik nové koncepce tzv. stakeholder teorie (Evan a Freemann), myšlenka aby zodpovědnost manažerů k akcionářům byla nahrazena „širší zodpovědností“ ke všem participujícím skupinám tzv. stakeholders. o Etablování nových specializovaných časopisů: Jouranal of Business Ethics (Kluwer Academic Publishers) a Business Ethics – An European Review (nakladatel Blackwell). o Zásady podnikatelské etiky a společenské odpovědnosti součástí strategií firem o Principy: kyosei (žít a pracovat společně pro obecné blaho) a požadavek na respektování lidské důstojnosti. 8. 90. léta 20. století – doba institucionalizace podnikatelské etiky o Díla Francise Fukuyamy: The End of Hisory and the Last Man – otázka dalšího směřování lidstva, důvěra v sociální kapitál zvyšující výkonnost ekonomiky o 1992 Wirtschaftsethik (Arthur Rich – švýcarský teolog, etika hospodářství založená na principech humanity a křesťanského přístupu k životu) o 1998 obdržel Amartya Sen Nobelovu cenu za příspěvek k ekonomice blahobytu = zvýšení zájmu podnikatelské veřejnosti o oblast PE. o Nárůst počtu kurzů PE na fakultách v USA i Evropě, speciální kurzy pro manažery, již v roce 1997 vznik časopisu Teaching Business Ethics (způsoby a efektivnost výuky PE). o 1999 OECD – dokument Corporate Governance – správa a řízení obchodních firem, jde o doporučení pro firmy, klade důraz na informace o etické, sociální a environmentální politice firem. 9. Začátek 21. století – deziluze, skandály o Hledání nového přístupu k PE, účetní podvody, rozčarování a pochybnosti o smysluplnosti budování etického systému řízení, avšak impuls k hledání nových mechanizmů, jak zabránit selhání zodpovědných lidí. o 2002 americký kongres – Sarbanes-Oxleyho zákon – zvýšená kontrola finančních toků, zodpovědnost manažerů za vnitřní kontrolní systém, zvýšení transparentnosti a informovanosti o Již od 90. let se objevuje myšlenka ctnostného vedení „spiritual leadership“ – manažer nejen jako leader, ale i mravní autorita, vůdce, který slouží (od 90. let Owen, Covey) o Steinman a Löhr – role vůdčího hráče, pozitivní celkové klima firmy, důvěra, kultivovanost prostředí Vývoj podnikatelské etiky jako samostatné vědní disciplíny v ČR · V ČR se disciplína podnikatelská etika objevuje až od počátku 90. let 20. stol. po sametové revoluci. · První polovina 90. let – okouzlení z demokratizačního a liberalizačního procesu, témata privatizace, otázky PE nebyly řešeny. · I přesto vznikla v roce 1994 Společnost pro etiku v ekonomice na ústavu AV v Praze, na VŠE zahájena výuka etiky v podnikání. · V praxi ovšem téma zlehčováno a nerespektováno. · V ČR se PE začíná rozvíjet více v druhé polovině 90. let 20. st. · Zvýšení počtu odborných publikací, větší mediální zájem. · 1998 privatizační skandály, politizace: akce „Čisté ruce“, 2000 pozastaveno z důvodu nedostatku finančních prostředků. · 1998 vznik TIC (Transparency International Česká republika), mapování korupce. · Akademická sféra – výuka podnikatelské etiky a zájem, praxe – negativní vliv zpolitizování, přesto u manažerů snaha regulovat etiku zdola a nahrazovat nedostatečnou legislativu (např. vzájemné započítávání pohledávek). · Akademická sféra – výuka podnikatelské etiky a zájem · Praxe – negativní vliv zpolitizování, přesto u manažerů snaha regulovat etiku zdola a nahrazovat nedostatečnou legislativu (např. vzájemné započítávání pohledávek). · Ve 21. století je PE plnohodnotným tématem ekonomických diskusí. · Předmět PE nabízen na 80 % ekonomických VŠ, školení, tréninky. · 2000 – výzkum Etika podnikání jako součást začlenění ČR do EU, zřízení institutu veřejného ochránce práv, ombudsmana. Podnikatelská etika – americký a evropský přístup (Obrázek 2) · Jako samostatná disciplína se PE objevuje nejprve v Severní Americe (BE, Business Ethics), v Evropě až s několikaletým zpožděním, přičemž se objevily dva rozdílné přístupy v oblasti výzkumu i praktického zaměření, a to i sémantická nejednotnosti (např. v ČR se označovala např. jako obchodí etika, etika byznysu, podnikatelská etika, etika v podnikání). Obrázek 2: Americký a evropský přístup k podnikatelské etice Zdroj: Vlastní zpracování