Zvýšení matematických a odborných jazykových znalostí prostřednictvím ICT u žáků středních škol s technickým zaměřením Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.14/01.0021“ 1 MNOHOÚHELNÍKY n-úhelník je pro n > 2 takový geometrický obrazec, který má n vrcholů (n stran a n vnitřních úhlů) Rozlišujeme tedy trojúhelník, čtyřúhelník, pětiúhelník, atd. Trojúhelník byl probrán v předchozích kapitolách, proto se budeme blíže věnovat čtyřúhelníkům ČTYŘÚHELNÍK Čtyřúhelník je geometrický obrazec, který má čtyři strany (vrcholy) Viz příloha: „ctyruhelnik“ A, B, C, D … vrcholy čtyřúhelníku a, b, c, d … strany čtyřúhelníku α, β, γ, δ … úhly čtyřúhelníku e, f … úhlopříčky čtyřúhelníku Zvýšení matematických a odborných jazykových znalostí prostřednictvím ICT u žáků středních škol s technickým zaměřením Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.14/01.0021“ 2 Podle vztahu protilehlých stran rozdělujeme čtyřúhelníky na rovnoběžníky, lichoběžníky a různoběžníky ROVNOBĚŽNÍK Viz příloha: „rovnobeznik“ různoběžníky rovnoběžníky lichoběžníky pravoúhlé kosoúhlé obdélník čtverec kosodélník kosočtverec Rozdělení čtyřúhelníků Zvýšení matematických a odborných jazykových znalostí prostřednictvím ICT u žáků středních škol s technickým zaměřením Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.14/01.0021“ 3 Průsečík úhlopříček půlí úhlopříčky Součet vnitřních úhlů čtyřúhelníku je 360°, součet úhlů v trojúhelníku ABC a ACD je vždy 180°. Obvod rovnoběžníka o = 2 * (a + b) Obsah rovnoběžníka S = b * v Podle velikosti vnitřních úhlů rozdělujeme čtyřúhelníky na pravoúhlé rovnoběžníky (obdélník nebo čtverec) a kosoúhlé rovnoběžníky (kosodélník nebo kosočtverec) PRAVOÚHLÝ ROVNOBĚŽNÍK OBDÉLNÍK Zvýšení matematických a odborných jazykových znalostí prostřednictvím ICT u žáků středních škol s technickým zaměřením Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.14/01.0021“ 4 u, v … úhlopříčky √ Obvod obdélníka o = 2 * (a + b) Obsah obdélníka S = a * b ČTVEREC Úhlopříčka √ Vlastnosti úhlopříček čtverce - jsou shodné - navzájem se půlí - jsou navzájem kolmé Zvýšení matematických a odborných jazykových znalostí prostřednictvím ICT u žáků středních škol s technickým zaměřením Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.14/01.0021“ 5 - jejich průsečík je středem souměrnosti čtverce a středem kružnice opsané a vepsané Obvod čtverce o = 4 * a Obsah čtverce S = a * a KOSOÚHLÝ ROVNOBĚŽNÍK KOSODÉLNÍK Kosodélník je kosoúhlý rovnoběžník, který nemá stejné délky sousedních stran Obvod kosodélníka o = 2 * (a + b) Obsah kosodélníka S = b * v Zvýšení matematických a odborných jazykových znalostí prostřednictvím ICT u žáků středních škol s technickým zaměřením Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.14/01.0021“ 6 KOSOČTVEREC Kosočtverec je kosoúhlý rovnoběžník, který má stejné délky sousedních stran Obvod kosočtverce o = 4 * a Obsah kosočtverce S = a * v LICHOBĚŽNÍK Lichoběžník je čtyřúhelník, který má dvě strany rovnoběžné a dvě různoběžné Zvýšení matematických a odborných jazykových znalostí prostřednictvím ICT u žáků středních škol s technickým zaměřením Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.14/01.0021“ 7 Obvod lichoběžníka o = a + b + c + d Obsah lichoběžníka ( ) Řešené příklady: Příklad č. 1: Vypočtěte obvod rovnoběžníku, jehož strany mají délku a = 13 cm, b = 6 cm. Řešení: o = 2 * (a + b) = 2 * (13 + 6) = 38 cm Příklad č. 2: Vypočtěte obsah obdélníka, známe-li : o = 20 cm; a = 4 cm Řešení: o = 2 * (a + b) ⇒ b = o/2 – a = 20/2 – 4 = 6 cm S = a * b = 4 * 6 = 24 cm2 Zvýšení matematických a odborných jazykových znalostí prostřednictvím ICT u žáků středních škol s technickým zaměřením Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.14/01.0021“ 8 Příklady: 1. Vypočtěte obvod obdélníka, známe-li: S = 6 m2; a = 20 dm Řešení: o = 10 m 2. Plechová střecha má tvar obdélníku s rozměry 7,5 m a 4 m. Kolik kilogramů barvy se spotřebuje na její nátěr, jestliže 1 kg vystačí na natření 8 m2 plechu? Řešení: spotřeba = 3,75 kg 3. Lichoběžník má obsah 2 dm2, základny 25 cm a 15 cm. Vypočtěte jeho výšku. Řešení: v = 10 cm