OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Zvýšení matematických a odborných jazykových znalostí prostřednictvím ICT u žáků středních škol s technickým Bod - značí se velkými tiskacími písmeny, např. A, B,....P, Q.... Přímka - značí se malými písmeny, např. a, b, p, q ...nebo pomocí bodů přímky (s oboustrannou šipkou] AB Polopřímka - značí se velkými písmeny a jednostrannou šipkou od počátku polopřímky, např. -^AB (polopřímka s počátečním bodem A a vnitřním bodem B Úsečka - značí se pomocí krajních bodů úsečky, např. AB, KL, ... Délka úsečky (také velikost úsečky] - značí se absolutními závorkami, např [AB] Polorovina - značí se jednostrannou šipkou, hraniční Rovina - značí se řeckými písmeny [ró, sigma, tau]. Je-li rovina zadána třemi body v4,fl,C, označíme ji ^ABC zaměřením Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.14/01.0021" ZÁKLADNÍ PLANIMETRICKÉ POJMY přímkou a vnitřním bodem, např. -^ABC (hraniční přímka AB a vnitřní bod poloroviny C], popř. -*aC, ... 1 f evropský 1 sociální 1 I fond v ČR EVROPSKÁ UNIE MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, OP Vzdělávání MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY pro konkurenceschopnost INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Zvýšení matematických a odborných jazykových znalostí prostřednictvím ICT u žáků středních škol s technickým zaměřením Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.14/01.0021" Úhel - zapisujeme pomocí 3 bodů vymezujících tento úhel, přičemž prostřední z nich představuje vrchol, např. C - velikost úhlu zapisujeme [ - základní dělení úhlů podle velikosti: - nulový 0° - ostrý 0° < ís < 90° - pravý 90° - tupý 0° < ís <180° -přímý 180° - úhly kosé společný název - plný 360° pro úhly ostré a tupé Úhel konvexní a nekonvexní Úhel se nazývá konvexní, právě když úsečka s krajními body v libovolných dvou bodech útvaru je částí tohoto útvaru. Útvar, který není konvexní se nazývá nekonvexní. Konvexní úhel: f evropský 1 sociální 1 I fond v ČR EVROPSKÁ UNIE MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, OP Vzdělávání MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY pro konkurenceschopnost INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Zvýšení matematických a odborných jazykových znalostí prostřednictvím ICT u žáků středních škol s technickým zaměřením Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.14/01.0021" Nekonvexní úhel: Úhly vedlejší dva konvexní AVC, které mají společné rameno V A a ramena jsou navzájem opačné polopřímky. Součet vedlejších úhlů je úhel přímý. Úhly vrcholové dva konvexní úhly yS\AVB .^žSCVĽ. jejichž ramena V A, VD a rovněž tak VB, FCjsou navzájem opačné polopřímky. Úh\y^AVC a J^BVD jsou taktéž úhly vrcholové Vrcholové úhly jsou shodné: Viz příloha: „vrcholove_uhly 3 f evropský 1 sociální 1 I fond v ČR EVROPSKÁ UNIE MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, OP Vzdělávání MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY pro konkurenceschopnost INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Zvýšení matematických a odborných jazykových znalostí prostřednictvím ICT u žáků středních škol s technickým zaměřením Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.14/01.0021" Konvexní útvar: libovolné dva body tohoto útvaru lze spojit úsečkou, která celá (tj.všechny její body] leží v tomto útvaru Nekonvexní útvar (konkávni): existuje-li úsečka, která spojuje dva body tohoto útvaru a přitom některé body úsečky neleží v tomto útvaru