Zvýšení matematických a odborných jazykových znalostí prostřednictvím ICT u žáků středních škol s technickým zaměřením Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.14/01.0021“ 1 FUNKCE KOTANGENS Definice funkce kotangens na jednotkové kružnici : Funkce kotangens je daná ve tvaru : x x gxy sin cos cot  Důvod je dobře vidět na předchozím obr. z trojúhelníka OMN. Kotangens je totiž také poměr přilehlé odvěsny ku protilehlé x x MN MO sin cos  . Hodnoty funkce kotangens budeme znázorňovat na tečně k jednotkové kružnici v bodě L. Rameno úhlu u  Zkku  , protne tuto tečnu v bodě K. Funkcí Zvýšení matematických a odborných jazykových znalostí prostřednictvím ICT u žáků středních škol s technickým zaměřením Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.14/01.0021“ 2 kotangens je každému reálnému číslu u přiřazeno číslo xK . POZNÁMKA: důvod zobrazování hodnot funkce kotangens na výše zmíněnou tečnu je zřejmý. Funkce cotg x je poměr přilehlé odvěsny ku protilehlé. Velikost protilehlé odvěsny je 1, takže hodnota cotg x je přímo xK . (Viz trojúhelník OKL.) Definičním oborem funkce kotangens jsou všechna reálná čísla kromě násobků  . Při těchto hodnotách by totiž rameno úhlu u „naší tečnu“ neprotnulo. Nyní odvodíme hodnoty funkce kotangens přiřazené některým význačným číslům (a vlastně i úhlům) : V intervalu    2 ;0  půjde o čísla  6 1 (30°),  4 1 (45°),  3 1 (60°). K odvození nám opět pomůžou naše známé trojúhelníky : Zvýšení matematických a odborných jazykových znalostí prostřednictvím ICT u žáků středních škol s technickým zaměřením Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.14/01.0021“ 3 Protože kotangens je poměr přilehlé odvěsny ku protilehlé v pravoúhlém trojúhelníku, snadno určíme : 3 6 1 cot g , 1 1 1 4 1 cot g , 3 3 3 1 3 1 cot g CVIČENÍ: vypočtěte: 1)  4 sin 3 cot 6 cot 4 cos  gg Zvýšení matematických a odborných jazykových znalostí prostřednictvím ICT u žáků středních škol s technickým zaměřením Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.14/01.0021“ 4 2)  3 sin 3 cot 6 cos33   g VÝSLEDKY: 1) 2 1 , 2) 311 Pro dynamickou demonstraci hodnot funkce kotangens na jednotkové kružnici otevřete přílohu 4 v aplikaci „geogebra“. Pro srovnání všech goniometrických funkcí v jednom dynamickém obrázku otevřete přílohu 5. VLASTNOSTI FUNKCE KOTANGENS Dříve jsme již uvedli, že definičním oborem funkce kotangens je množina R kromě lichých násobků  . V příloze 4 můžeme při pohybu ramene zobrazeného úhlu vidět, že hodnoty funkce cotg se pohybují na vodorovné ose v rozmezí souřadnic Zvýšení matematických a odborných jazykových znalostí prostřednictvím ICT u žáků středních škol s technickým zaměřením Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.14/01.0021“ 5 mínus nekonečno až plus nekonečno. Definiční obor i obor funkčních hodnot lze tedy zapsat takto : D(f) je množina všech x є R, pro něž Zkkx  , , H(f) =   ; Z pozorování dynamické demonstrace v příloze 4 vyplývá věta : Pro všechna x є R a pro všechna k є Z platí : cotg(x + kπ) = cotg x Např. 3 6 13 cot 6 7 cot 6 cot   ggg Této skutečnosti říkáme, že goniometrická funkce kotangens je periodická s periodou π (180°). Z přílohy 4 můžeme též zjistit, ve kterých intervalech jsou hodnoty funkce cotg kladné či záporné a také určit její monotónnost. Ramenem točíme proti směru hodinových ručiček, čili v kladném smyslu rotace. Začneme od intervalu          0; 2  Zvýšení matematických a odborných jazykových znalostí prostřednictvím ICT u žáků středních škol s technickým zaměřením Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.14/01.0021“ 6 interval cotg x monotónnost          0; 2  - klesající           2 ;0  + klesající          ; 2 - klesající           2 3 ;   + klesající Pozor: I když je funkce kotangens klesající na jednotlivých výše uvedených intervalech, není klesající na celém intervalu            2 3 ; 2  . Stačí si např. všimnout, že libovolná funkční hodnota z intervalu            0; 2  je menší než libovolná funkční hodnota z intervalu           2 ;0  . Tento poznatek zobecníme : Funkce kotangens je klesající na jednotlivých intervalech               1; kk , ale není již klesající na celém svém definičním oboru. Zvýšení matematických a odborných jazykových znalostí prostřednictvím ICT u žáků středních škol s technickým zaměřením Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.14/01.0021“ 7 GRAF FUNKCE KOTANGENS Následující obrázek nám pomůže při určování některých bodů grafu: A takto vypadá vlastní graf funkce y = cotg x : Zvýšení matematických a odborných jazykových znalostí prostřednictvím ICT u žáků středních škol s technickým zaměřením Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.14/01.0021“ 8 PŘÍKLADY: Vypočtěte: 1)  6 41 cot  g 2)        3 8 cot  g 3)  4 51 cot  g ŘEŠENÍ: 1) 3 6 cot 6 5 cot6 6 5 cot 6 41 cot           gggg 2) 3 3 3 1 3 cot3 3 cot 3 8 cot                 ggg 3) 1 4 3 cot12 4 3 cot 4 51 cot           ggg Zvýšení matematických a odborných jazykových znalostí prostřednictvím ICT u žáků středních škol s technickým zaměřením Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.14/01.0021“ 9 CVIČENÍ: Vypočtěte: 1)  2 31 cot  g 2)        4 33 cot  g 3)   o g 1740cot VÝSLEDKY 1) 0 2) -1 3) 3 3  Použitá literatura : [1] Odvárko, O., Řepová, J., 2008. Matematika pro střední odborné školy a studijní obory středních odborných učilišť – 3. část 5. vydání. Praha. ISBN 978- 80-7196-039-3 Zvýšení matematických a odborných jazykových znalostí prostřednictvím ICT u žáků středních škol s technickým zaměřením Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.14/01.0021“ 10