Zvýšení matematických a odborných jazykových znalostí prostřednictvím ICT u žáků středních škol s technickým zaměřením Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.14/01.0021“ 1 GRAF FUNKCE SINUS Následující obrázek ukazuje souvislost hodnot funkce sinus na jednotkové kružnici s grafem této funkce v kartézské soustavě Oxy. Graf funkce sinus nazýváme sinusoida. (Ta například popisuje harmonické kmity oscilátoru. Rovnoměrný pohyb bodu po kružnici promítneme pomocí roviny obsahující kružnici a rozvineme do časové osy.) Zatím jsou zobrazeny izolované body odpovídající hodnotám funkce sinus v intervalu 2;0 po kroku 30°. V druhém obrázku je již zobrazena spojitá sinusoida v intervalu omezeném nákresnou: Zvýšení matematických a odborných jazykových znalostí prostřednictvím ICT u žáků středních škol s technickým zaměřením Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.14/01.0021“ 2 Nyní se podíváme na graf funkce y = sin 4x Nejprve vypočteme hodnoty funkce v některých „šikovných“ bodech: 00sin0.4sin0 x 1 2 sin 8 4sin 8   x 0sin 4 4sin 4    x 1 2 3 sin 8 3 4sin 8 3   x 1 2 sin 8 4sin 8               x   0sin 4 4sin 4      x Zvýšení matematických a odborných jazykových znalostí prostřednictvím ICT u žáků středních škol s technickým zaměřením Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.14/01.0021“ 3 1 2 3 sin 8 3 4sin 8 3               x Z výpočtů i z následujícího obrázku plyne, že perioda funkce y = sin 4x je 2  , takže vzhledem k funkci y = sin x se perioda zmenšila čtyřikrát. Na dalším obr. je vidět posunutí červené sinusoidy ve směru osy x a zelené sinusoidy ve směru osy y: Zvýšení matematických a odborných jazykových znalostí prostřednictvím ICT u žáků středních škol s technickým zaměřením Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.14/01.0021“ 4 PŘÍKLADY Sestrojte grafy funkcí: a) 12sin  xy b)            2 sin  xy ŘEŠENÍ V příloze č. 6 je možno měnit parametry pomocí posuvníků. Graf funkce a její zápis se mění právě v závislosti na hodnotách těchto parametrů. Zvýšení matematických a odborných jazykových znalostí prostřednictvím ICT u žáků středních škol s technickým zaměřením Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.14/01.0021“ 5 Použitá literatura : [1] Odvárko, O., Řepová, J., 2008. Matematika pro střední odborné školy a studijní obory středních odborných učilišť – 3. část 5. vydání. Praha. ISBN 978- 80-7196-039-3