Zvýšení matematických a odborných jazykových znalostí prostřednictvím ICT u žáků středních škol s technickým zaměřením Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.14/01.0021“ 1 LOGARITMICKÉ ROVNICE 2. ČÁST PŘÍKLAD Řešte rovnici Řešení: Rovnici nyní zlogaritmujeme: ̇ Zvýšení matematických a odborných jazykových znalostí prostřednictvím ICT u žáků středních škol s technickým zaměřením Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.14/01.0021“ 2 PŘÍKLAD VYUŽITÍ LOGARITMŮ Hladina intenzity L zvuku je definována takto: , kde I je intenzita zvuku a Io je referenční (srovnávací) intenzita na prahu slyšitelnosti (I0 = 10-12 W.m-2). Jednotka hladiny intenzity byla nazvána 1 bel (je bezrozměrná), ale používá se jednotka desetkrát menší decibel (dB). Pokud budeme požadovat, aby L vycházela přímo v decibelech, pak výše uvedený vztah budeme psát ve tvaru . Důvod používání logaritmické veličiny dB je ten, že lidské ucho vnímá podněty logaritmicky jejich intenzitě a také poměry intenzit I vycházejí jako velká čísla, se kterými by se pracovalo nešikovně. Například poměr intenzity zvuku kytary k intenzitě referenční je I : I0 = 10-5 : 10-12 = 107 . Pro příslušné hladiny intenzity zvuku však platí: L0 = 0 dB, Lkytary = 70 dB. Pro úplnost: práh bolesti je 102 dB a start tryskového letadla odpovídá přibližně 116 dB. CVIČENÍ Spočtěte hladinu intenzity šepotu ze vzdálenosti 10 cm, jestliže intenzita zvuku šepotu je 10-7 W.m-2 . Výsledek: 50 dB CVIČENÍ 1) Řešte rovnici: ( ) Zvýšení matematických a odborných jazykových znalostí prostřednictvím ICT u žáků středních škol s technickým zaměřením Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.14/01.0021“ 3 2) Řešte rovnici: ( ) ( ) 3) Řešte rovnici: 4) Řešte rovnici: 5) Řešte rovnici: 6) Řešte rovnici: Výsledky: 1) 4 2) - 4 3) 100 4) 0,01 5) 3 6) 1000 Použitá literatura : [1] Odvárko, O., Řepová, J., 2008. Matematika pro střední odborné školy a studijní obory středních odborných učilišť – 3. část 5. vydání. Praha. ISBN 978-80-7196-039-3