Zvýšení matematických a odborných jazykových znalostí prostřednictvím ICT u žáků středních škol s technickým zaměřením Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.14/01.0021“ 1 LOGARITMICKÉ ROVNICE 1. ČÁST POZNÁMKA Pomocí znalostí, které jsme již získali o logaritmických funkcích a o logaritmech, budeme v následujících kapitolách řešit i něktré exponenciální rovnice. Při řešení logaritmických rovnic využijeme nejen věty I. až III. o logaritmech, ale i tuto další větu (označme ji třeba Vr ): Věta Vr : Pro každé kladné reálné číslo a různé od jedné a pro všechna kladná reálná čísla x, y platí: PŘÍKLAD Řešte rovnici ( ) ( ) Řešení: Číslo 2 na pravé straně rovnice vyjádříme pomocí logaritmu o základu 10, pak obě strany rovnice upravíme podle věty II. ( ) ( ) Zvýšení matematických a odborných jazykových znalostí prostřednictvím ICT u žáků středních škol s technickým zaměřením Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.14/01.0021“ 2 Podle věty Vr dostaneme rovnici: Zkouška: ( ) ( ) ( ) ( ) ( ) ( ) Zvýšení matematických a odborných jazykových znalostí prostřednictvím ICT u žáků středních škol s technickým zaměřením Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.14/01.0021“ 3 PŘÍKLAD Řešte rovnici ( ) ( ) Řešení: ( ) ( ) ( ) ( ) ( ) ( ) ( ) ( ) Zkouška: ( ) ( ) logaritmus je definován pouze pro kladná čísla, proto číslo 0,5 nemůže být kořenem dané rovnice. Množina všech kořenů rovnice je prázdná. Zvýšení matematických a odborných jazykových znalostí prostřednictvím ICT u žáků středních škol s technickým zaměřením Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.14/01.0021“ 4 PŘÍKLAD Řešte rovnici ( ) Použijeme substituci Budeme tedy řešit kvadratickou rovnici √ √ √ √ Vrátíme se k substituci a získáme: Zkouška: ( ) ( ) ( ) ( ) ( ) ( ) ( ) Zvýšení matematických a odborných jazykových znalostí prostřednictvím ICT u žáků středních škol s technickým zaměřením Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.14/01.0021“ 5 ( ) ( ) ( ) Rovnice má tedy dva kořeny, a to PŘÍKLAD Řešte rovnici Řešení: Rovnici přepíšeme tak, že přejdeme od výrazů na obou stranách rovnice k jejich logaritmům o základu 10, které lze vypočítat na kalkurátoru. Tomuto postupu říkáme, že rovnici logaritmujeme. ( ) ( ) ( ) ̇ Zkoušku můžeme udělat orientačně s vědomím, že výsledek je přibližný. Po dosazení vyjdou obě strany rovnice Zvýšení matematických a odborných jazykových znalostí prostřednictvím ICT u žáků středních škol s technickým zaměřením Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.14/01.0021“ 6 Použitá literatura : [1] Odvárko, O., Řepová, J., 2008. Matematika pro střední odborné školy a studijní obory středních odborných učilišť – 3. část 5. vydání. Praha. ISBN 978-80-7196-039-3