Zvýšení matematických a odborných jazykových znalostí prostřednictvím ICT u žáků středních škol s technickým zaměřením Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.14/01.0021“ 1 EXPONENCIÁLNÍ FUNKCE 2. ČÁST PŘÍKLAD Načrtněte graf funkce ( ) Řešení: Graf funkce bude procházet bodem [0;-1], bude rostoucí. Vypočteme ještě souřadnice několika bodů grafu: x - 2 -1 -0,5 0 0,5 1 2 y -2,25 -1,5 -1,225 -1 -0,816 -0,667 -0,444 Graf funkce ( ) : Zvýšení matematických a odborných jazykových znalostí prostřednictvím ICT u žáků středních škol s technickým zaměřením Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.14/01.0021“ 2 PŘÍKLAD Načrtněte graf funkce Řešení: Graf funkce bude mít stejný tvar jako graf funkce , celý však bude posunut o dvě jednotky v záporném směru osy y. Bude tedy procházet bodem [0;-1], bude rostoucí. Vypočteme ještě souřadnice několika bodů grafu: x - 2 -1 -0,5 0 0,5 1 3 y -1,41 -1,23 -1,12 -1 -0,86 -0,7 0,2 Graf funkce : Zvýšení matematických a odborných jazykových znalostí prostřednictvím ICT u žáků středních škol s technickým zaměřením Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.14/01.0021“ 3 PŘÍKLAD S využitím vlastností exponenciálních funkcí porovnejte následující mocniny s číslem 1 : 1) , 2) ( ) , 3) ( ) Pro lepší orientaci zobrazíme průběhy exponenciálních funkcí: Pro a>1 (obr. 1) pro 0