Zvýšení matematických a odborných jazykových znalostí prostřednictvím ICT u žáků středních škol s technickým zaměřením Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.14/01.0021“ 1 ZÁKLADNÍ VZORCE Vzorec = √ = 1 ∙ = : = ∙ = ∙ √ ∙ √ = √ √ √ = √ = √ = 1 Zvýšení matematických a odborných jazykových znalostí prostřednictvím ICT u žáků středních škol s technickým zaměřením Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.14/01.0021“ 2 URČENÍ DEFINIČNÍHO OBORU ODMOCNIN Do sudých odmocnin nesmíme dosazovat záporná čísla. 1. Příklad: zjistěte definiční obor výrazu: √ − 1 Řešení: Pod sudou odmocninou nesmí být záporné číslo takže: − 1 ≥ 0 ≥ 1 : = −1; ∞ U lichých odmocnin můžeme odmocňovat i záporná čísla 2. Příklad: zjistěte definiční obor výrazu: √ − 1 Řešení: : = ℝ Zvýšení matematických a odborných jazykových znalostí prostřednictvím ICT u žáků středních škol s technickým zaměřením Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.14/01.0021“ 3 3. Příklad: zjistěte definiční obor výrazu: + 1 √2 − 5 % Řešení: 2 − 5 ≥ 0 ≥ 5 2 Zároveň ale se jmenovatel nesmí rovnat nule 2 − 5 ≠ 0 ≠ 5 2 : = 5 2 ; ∞ Kombinováním principů: • pod sudou odmocninou jen nezáporná čísla • jmenovatel zlomku se nesmí rovnat nule Zjišťujeme definiční obor výrazů s odmocninami 4. Příklad: zjistěte definiční obor výrazu: 2√ − 3 5√ − 2 − √ + 5√5 √5 + √ + √5 3 Zvýšení matematických a odborných jazykových znalostí prostřednictvím ICT u žáků středních škol s technickým zaměřením Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.14/01.0021“ 4 Řešení: Musí platit ≥ 0 A zároveň 5√ − 2 ≠ 0 √ ≠ 2 5 ≠ 4 25 A zároveň √5 + √ ≥ 0 Vzhledem k faktu, že √ nabývá vždy nezáporných hodnot, podmínka je vždy splněna. : 0; 4 25 ∪ 4 25 ; ∞