Zvýšení matematických a odborných jazykových znalostí prostřednictvím ICT u žáků středních škol s technickým zaměřením Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.14/01.0021“ 1 SLOŽENÉ LOMENÉ VÝRAZY Někdy může být výraz zadán ve formě složeného lomeného výrazu. Pracuje se s ním analogicky jako se složeným zlomkem. Tedy lomený výraz z čitatele dělíme lomeným výrazem ze jmenovatele. Pokud lze, krátíme. 1. Příklad zkraťte lomený výraz Řešení: = : = ∗ = = 1 5 − 4 ∙ 2 + 7 2 = 2 + 7 2 ∙ &5 − 4' = 2 + 7 10 − 8 Df: ∈ + − ,− ; . 2. Příklad zkraťte lomený výraz Řešení: = : = ∙ ∙& ' = Zvýšení matematických a odborných jazykových znalostí prostřednictvím ICT u žáků středních škol s technickým zaměřením Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.14/01.0021“ 2 = 1 1 ∙ 1 + 2 = 1 + 2 Df: ∈ + − ,−2; . Pokud je výraz zadán ve formě složitějších mnohočlenů, je třeba je nejdříve rozložit na součin mnohočlenů tak, abychom mohli krátit. 3. Příklad: zkraťte lomený výraz / 0 Řešení: 1 2 = = & '∙& ' & '∙& ' : ∙& ' & ' = = − 5 − 6 ∙ & − 6' 7 ∙ & − 5' = − 6 7 Df: ∈ + − 4−6; 5; 65 V extrémních případech se nám k složenému výrazu může přidat i sčítání a odčítání lomených výrazů Zvýšení matematických a odborných jazykových znalostí prostřednictvím ICT u žáků středních škol s technickým zaměřením Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.14/01.0021“ 3 4. Zkraťte lomený výraz 6 7 2 2 2 2 7 Řešení: 6 7 2 2 2 2 7 = = & 2'∙& ' & '∙& ' & '∙& ' & '∙& ' & 7'∙& ' & '∙& ' ∙& ' ∙& ' = = 2 7 = = & 2' & ' & 7' & ' = = 2 7 = = 2 = = : 8 = = ∙ 8 = = − 1 2 Df: ∈ + − 4−7; −2; 75