Zvýšení matematických a odborných jazykových znalostí prostřednictvím ICT u žáků středních škol s technickým zaměřením Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.14/01.0021“ 1 NÁSOBENÍ A DĚLENÍ LOMENÝCH VÝRAZŮ NÁSOBENÍ LOMENÝCH VÝRAZŮ probíhá analogicky k násobení zlomků. Mnohočleny rozložíme na součin jednodušších mnohočlenů. V rámci zjednodušení výsledného výrazu se snažíme co nejvíce krátit. Krátíme buď v rámci lomeného výrazu a nebo mezi lomenými výrazy – křížem. Poté vynásobíme jmenovatele s jmenovatelem a čitatele s čitatelem. 1) Vynásobte a zkraťte lomené výrazy ∙ Řešení: 5 − 2 6 + 8 ∙ 3 + 4 5 − 2 = 5 − 2 2 ∙ 3 + 4 ∙ 3 + 4 5 − 2 = 1 2 Df: ∈ − − ; 2) Vynásobte a zkraťte lomené výrazy: − 49 50 − 18 ∙ 25 + 30 + 9 − 14 + 49 Řešení: ! " ∙ ! " = = # ∙ # ∗ ∙ ∙ ∙ # ∙ # = Zvýšení matematických a odborných jazykových znalostí prostřednictvím ICT u žáků středních škol s technickým zaměřením Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.14/01.0021“ 2 = + 7 2 ∙ 5 − 3 ∙ 5 + 3 − 7 = + 7 ∙ 5 + 3 2 ∙ 5 − 3 ∙ − 7 Df: ∈ − −7; − ; ; 7 Při D Ě L E N Í L O M E N Ý C H výrazů využijeme vlastnost: dělení je násobení převráceným číslem/výrazem. Tedy dělení jednoduše převedeme na násobení, pokud u dělitele prohodíme jmenovatele a čitatele. Zvýšení matematických a odborných jazykových znalostí prostřednictvím ICT u žáků středních škol s technickým zaměřením Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.14/01.0021“ 3 3) Vyděl a zkrať lomený výraz: 25 − 30 + 9 25 − 9 : 105 + 61 35 − 21 Řešení: 25 − 30 + 9 25 − 9 : 105 + 63 35 − 21 = = 5 − 3 ∙ 5 − 3 5 + 3 ∙ 5 − 3 ∙ 7 ∙ 5 + 3 21 ∙ 5 − 3 = 1 1 ∙ 1 3 = 1 3 Df: ∈ − − ; 0;