Zvýšení matematických a odborných jazykových znalostí prostřednictvím ICT u žáků středních škol s technickým zaměřením Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.14/01.0021“ 1 SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ LOMENÝCH VÝRAZŮ Lomené výrazy sčítáme a odčítáme podobně, jako když sčítáme a odečítáme zlomky. Musíme mít stejného jmenovatele a pak můžeme sčítat/odečítat čitatele 1) Příklad sečtěte lomené výrazy + Řešení: 8 − 4 2 + 5 + 5 − 7 2 + 5 = 8 − 4 + 5 − 7 2 + 5 = 13 − 11 2 + 5 Df: ∈ − − 2) Příklad odečtěte lomené výrazy − Řešení: 3 − 7 5 + 6 − 3 + 2 5 + 6 = 3 − 7 − 3 + 2 5 + 6 = 3 − 7 − 3 − 2 5 + 6 = −9 5 + 6 Df: ∈ − − V případě, že lomené výrazy nemají stejné společné jmenovatele, nezbývá nic jiného, než najít nejmenšího společného jmenovatele obou lomených výrazů. Zvýšení matematických a odborných jazykových znalostí prostřednictvím ICT u žáků středních škol s technickým zaměřením Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.14/01.0021“ 2 3) Příklad odečtěte lomené výrazy ! ! + ! Řešení: 4 − 1 − 1 + 1 = ∗ 4 − 1 + − 1 − 1 ∗ = = 4 − + − 1 − 1 ∗ = = 4 − 1 − 1 ∗ = 2 + 1 ∗ 2 − 1 − 1 ∗ Df: ∈ − #1; 0& Velmi často je třeba kombinovat více metod. Většinou se nejdříve mnohočleny rozkládají na součin, co lze, to se pokrátí a teprve pak se sčítá/odečítá 4) Příklad odečtěte lomené výrazy 3 − 12 − − 12 − − 49 − 4 − 21 Řešení: 3 − 12 − − 12 − − 49 − 4 − 21 = 3 ∗ − 4 − 4 ∗ + 3 − + 7 ∗ − 7 + 3 ∗ − 7 Zvýšení matematických a odborných jazykových znalostí prostřednictvím ICT u žáků středních škol s technickým zaměřením Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.14/01.0021“ 3 = 3 + 3 − + 7 + 3 = 3 − + 7 + 3 = 3 − − 7 + 3 = − − 4 + 3 Df: ∈ − #−3; 4; 7&