Zvýšení matematických a odborných jazykových znalostí prostřednictvím ICT u žáků středních škol s technickým zaměřením Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.14/01.0021“ 1 KRÁCENÍ LOMENÝCH VÝRAZŮ V případě krácení lomených výrazů postupujeme analogicky ke krácení zlomků. Krácení zlomků: 27 18 = 3 ∙ 3 ∙ 3 2 ∙ 3 ∙ 3 = 3 2 Krácení lomených výrazů 27 18 = 3 ∙ 3 ∙ 3 ∙ ∙ 2 ∙ 3 ∙ 3 ∙ = 3 2 1) Příklad, zkraťte lomený výraz Řešení: 12 24 = 2 ∙ 2 ∙ 3 ∙ ∙ ∙ ∙ ∙ 2 ∙ 2 ∙ 2 ∙ 3 ∙ ∙ ∙ ∙ ∙ ∙ = 2 , ≠ 0 Všimněte si, že když se krátí mocniny, prostě se odečte hodnota menší mocnina od větší hodnoty. 2) Příklad zkraťte lomený výraz Řešení: 150 105 ! = 30 21 " Krátit můžeme také celé mnohočleny u lomených výrazů Zvýšení matematických a odborných jazykových znalostí prostřednictvím ICT u žáků středních škol s technickým zaměřením Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.14/01.0021“ 2 , , ≠ 0 3) Příklad zkraťte lomený výraz ∙# $ % # $ % Řešení: 5 ∙ #3 − 2% #3 − 2% = 5 #3 − 2% D(f): ∈ ( − )2 3* + 4) Příklad zkraťte lomený výraz ∙# ,-% ∙# $ % ∙# $ %∗# , % Řešení: 7 ∙ #7 + 6% ∙ #2 − 3% 21 ∗ #2 − 3% ∙ #2 + 3% = ∙ #7 + 6% 3 ∙ #2 + 3% D(f): ∈ ( − 1− ; + 3 POZOR – KRÁTIT MŮŽEME POUZE PŘI SOUČINU! 9 + 3 9 = 3 ∙ 3 ∙ ∙ + 3 ∙ 3 ∙ 3 ∙ = + 3 1 Toto nelze! D(f): ∈ ( − 506 Zvýšení matematických a odborných jazykových znalostí prostřednictvím ICT u žáků středních škol s technickým zaměřením Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.14/01.0021“ 3 Pokud mnohočlen není ve tvaru součinu mnohočlenů, musíme ho do součinu mnohočlenů nejdříve upravit a pak až můžeme krátit. 5) Příklad zkraťte lomený výraz 7 , 7 Řešení: 9 + 3 9 = 3 ∙ #3 + 1% 9 = #3 + 1% 3 D(f): ∈ ( − 506 6) Příklad zkraťte lomený výraz - $ - , Řešení: 36 − 25 6 + 5 = #6 − 5% ∙ #6 + 5% 6 + 5 = #6 − 5% ∙ 1 1 = = 6 − 5 D(f): ∈ ( − )− 5 6* + 7) Příklad zkraťte lomený výraz $ , 7 $ 7 Zvýšení matematických a odborných jazykových znalostí prostřednictvím ICT u žáků středních škol s technickým zaměřením Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.14/01.0021“ 4 Řešení: 25 − 70 + 49 25 − 49 = #5 − 7% #5 − 7% ∙ #5 + 7% = 5 − 7 5 + 7 D(f): ∈ ( − )− 7 5* ; 7 5* + V některých případech je třeba kombinovat dohromady více rozkladů na součin. 8) Příklad zkraťte na součin $ , $ Řešení: 5 − 30 + 45 2 − 18 = 5 ∙ # − 6 + 9% 2 ∙ # − 9% = = 5 ∙ # − 3% 2 ∙ # + 3% ∙ # − 3% = 5 ∙ # − 3% 2 ∙ # + 3% D(f): ∈ ( − 50; −3; 36 Zvýšení matematických a odborných jazykových znalostí prostřednictvím ICT u žáků středních škol s technickým zaměřením Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.14/01.0021“ 5 ROZŠIŘOVÁNÍ LOMENÝCH VÝRAZŮ V případě rozšiřování lomených výrazů postupujeme analogicky k rozšiřování zlomků. Jednoduše jmenovatele i čitatele vynásobíme stejným, námi požadovaným, výrazem. 1) Rozšiřte výraz 8$ 8, výrazem + 1 Řešení: − 1 + 2 = − 1 + 2 ∙ + 1 + 1 = # − 1% ∙ # + 1% # + 2% ∙ # + 1% D(f): ∈ ( − 5−2; −16 2) Rozšiřte výraz 8, 8$ výrazem x+3 Řešení: + 3 − 3 = + 3 − 3 ∙ + 3 + 3 = # + 3% # + 3% ∙ # − 3% D(f): ∈ ( − 5−3; 36