Zvýšení matematických a odborných jazykových znalostí prostřednictvím ICT u žáků středních škol s technickým zaměřením Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.14/01.0021“ 1 LOMENÉ VÝRAZY • Lomený výraz je výraz ve tvaru zlomku. Čitatel i jmenovatel jsou mnohočleny. • Díky tomu využijeme pravidla pro práci s mnohočleny z minulých kapitol. • Práce s lomenými výrazy je často analogická práci se zlomky. • Cílem práce s lomenými výrazy je maximální možné zjednodušení lomeného výrazu a určení jeho definičního oboru. URČENÍ DEFINIČNÍHO OBORU VÝRAZU U lomených výrazů se ve jmenovateli běžně objevuje proměnná. V případě, že bychom chtěli za proměnné dosadit konkrétní čísla, můžeme se dostat do situace, že se nám jmenovatel bude rovnat nule. Dělit nulou samozřejmě nemůžeme. Musíme najít všechna čísla, u kterých po jejich dosazení, vyjde jmenovatel roven nule. Tato čísla se pak vyjmou, z definičního oboru hodnot, které můžeme do výrazu doplňovat Definiční obor značíme D(f). Například u lomeného výrazu 5 − 3 3 − 6 Zkoumáme, kdy se čitatel rovná nule 3 − 6 = 0 Zvýšení matematických a odborných jazykových znalostí prostřednictvím ICT u žáků středních škol s technickým zaměřením Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.14/01.0021“ 2 3 = 6 = 2 Určíme tedy definiční obor: ∈ − 2 slovy: za x můžeme dosazovat libovolná reálná čísla, mimo čísla 2 Pokud se podíváme na graf lomeného výrazu: Je na něm jasně vidět, že v hodnotě x=2 dochází k nespojitosti. Zvýšení matematických a odborných jazykových znalostí prostřednictvím ICT u žáků středních škol s technickým zaměřením Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.14/01.0021“ 3 1) Příklad: Určete definiční obor lomeného výrazu: 5 9 − 64 Řešení V případě složitějšího čitatele je třeba rozložit čitatel na součin jednodušších výrazů a z nich poté určit definiční obor. 5 9 − 64 = 5 3 − 8 ∗ 3 + 8 Nule se nesmí rovnat výraz 3 − 8 a výraz 3 + 8. Df: ∈ − − 8 3 ; 8 3 2) Určete definiční obor lomeného výrazu: 5 5 − 30 + 45 = 5 5 ∗ − 3 Řešení Df: ∈ − 0; 3