Zvýšení matematických a odborných jazykových znalostí prostřednictvím ICT u žáků středních škol s technickým zaměřením Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.14/01.0021“ 1 NÁSOBENÍ A DĚLENÍ MNOHOČLENŮ SOUČIN DVOU MNOHOČLENŮ spočítáme tak, že vynásobíme každý člen prvního mnohočlenu každým členem druhého mnohočlenu. Členy, které jdou sečíst, sečteme. + . + = + + + 1. Příklad: vynásobte mnohočleny 5 − 3 . 7 − 2 Řešení: 5 − 3 . 7 − 2 = = 5 ∙ 7 + 5 . −2 + −3 . 7 + −3 . −2 = = 35 − 10 − 21 + 6 = = 35 − 31 + 6 2. Příklad násobení mnohočlenů 7 − 3 + 1 . 2 + 5 − 11 Řešení: 7 − 3 + 1 . 2 + 5 − 11 = = 14 + 35 − 77 − 6 − 15 + 33 + 2 + 5 − 11= = 14 + 29 − 90 + 38 − 11 Zvýšení matematických a odborných jazykových znalostí prostřednictvím ICT u žáků středních škol s technickým zaměřením Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.14/01.0021“ 2 DĚLENÍ MNOHOČLENŮ PODÍL MNOHOČLENU A JEDNOČLENU spočteme tak, že vydělíme každý člen mnohočlenu jednočlenem. Členy, které jdou sečíst, sečteme. 3. Příklad: vydělte mnohočlen jednočlenem beze zbytku. − + : ! Řešení: 12 − 8 " + 12 : 4 = = 12 : 4 + −8 ": 4 + 12 : 4 = = 3 − 2" + 3 Podmínka: Nesmíme dělit nulou proto: ≠ 0 4. Příklad: vydělte mnohočlen jednočlenem se zbytkem. $ − ! + % − ! : ! Řešení: 7 − 4 + 5 − 4 : 4 = = 7 : 4 + −4 : 4 + 5 : 4 + −4: 4 = = 7 4 − + 5 4 − 1 Podmínka: Nesmíme dělit nulou proto: ≠ 0 Zvýšení matematických a odborných jazykových znalostí prostřednictvím ICT u žáků středních škol s technickým zaměřením Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.14/01.0021“ 3 Výpočet PODÍLU MNOHOČLENU A MNOHOČLENU si ukážeme na příkladu: 9 & + 3 + 5 : 3 + 2 Nejdříve vydělíme první člen prvního mnohočlenu (dělence) prvním členem druhého mnohočlenu (dělitele) 9 & : 3 = 3 Výsledek dělení zapíšeme a vynásobíme jím druhý mnohočlen (dělitel), výsledek napíšeme s opačným znaménkem pod první mnohočlen (dělenec) 9 & + 3 + 5 : 3 + 2 = 3 − 9 & + 6 Následně je od sebe odečteme 9 & + 3 + 5 : 3 + 2 = 3 − 9 & + 6 −3 + 5 Nyní úplně stejně dělíme vzniklý mnohočlen druhým mnohočlenem (dělitelem) 9 & + 3 + 5 : 3 + 2 = 3 − − 9 & + 6 −3 + 5 − −3 − 2 2 + 5 Nově vzniklý lineární mnohočlen nejde už rozumně dělit kubickým mnohočlenem. Lineární mnohočlen je zbytek Zvýšení matematických a odborných jazykových znalostí prostřednictvím ICT u žáků středních škol s technickým zaměřením Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.14/01.0021“ 4 po dělení, takže ho jednoduše přičteme k výsledku dělení. 9 & + 3 + 5 : 3 + 2 = 3 − + 2 + 5 3 + 2 Protože nesmíme dělit nulou, musíme určit podmínky, které „zamezí“ případnému dělení nulou. V našem příkladu k dělení nulou nemůže dojít. Podmínky: Výraz 3 + 2 nemůže nabývat nuly. Proto můžeme dělil libovolným číslem. V případě DĚLENÍ MNOHOČLENU MNOHOČLENEM si můžeme vytvořit lomený výraz a pracovat s ním podle kapitoly lomené výrazy .