Zvýšení matematických a odborných jazykových znalostí prostřednictvím ICT u žáků středních škol s technickým zaměřením Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.14/01.0021“ 1 SČÍTÁNÍ A ODEČÍTÁNÍ MNOHOČLENŮ Mnohočleny sečteme/odečteme tak, že nejdříve odstraníme závorky označující jednotlivé mnohočleny a poté sečteme/odečteme koeficienty u členů s odpovídajícími si mocninami. 1) Příklad: sečtěte mnohočleny: 5 + 4 + 3 + 3 − 4 Řešení: 5 + 4 + 3 + 3 − 4 = = 5 + 4 + 3 + 3 − 4 = = 8 + 4 − 1 2) Příklad: sečtěte mnohočleny: 8 − 4 − 8 + −8 + 8 − 5 + 3 Řešení: 8 − 4 − 8 + −8 + 8 − 5 + 3 = = 8 − 4 − 8 − 8 + 8 − 5 + 3= = 4 − 5 − 5 Zvýšení matematických a odborných jazykových znalostí prostřednictvím ICT u žáků středních škol s technickým zaměřením Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.14/01.0021“ 2 • Sčítat/odčítat můžeme pouze členy se stejnými mocninami • Pokud je před závorkou +, můžeme jednoduše závorky odstranit, aniž bychom cokoliv měnili (příklad 1) • Pokud je před závorkou –, odstraníme závorku a změníme znaménka u všech členů v závorce na opačná (příklad 3) • Sčítání/odečítání větších mnohočlenů může být nepřehledné (viz příklad 2). Pro větší přehlednost je dobré odškrtávat již sečtené/odečtené členy 3) Příklad: odečtěte mnohočleny: 4 − 5 + 6 − −4 + 2 − 7 + 5 Řešení: 4 − 5 + 6 − −4 + 2 − 7 + 5 = = 4 − 5 + 6 + 4 − 2 + 7 − 5= = 8 − 2 + 2 + 1