Zvýšení matematických a odborných jazykových znalostí prostřednictvím ICT u žáků středních škol s technickým zaměřením Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.14/01.0021“ 1 URČENÍ NULOVÉHO BODU VÝRAZU Hledáme hodnotu proměnné, pro kterou se výraz bude rovnat nule. 1. Příklad: Nalezněte nulový bod výrazu 5 − 6 Řešení: 0 = 5 − 6 Výraz nabývá nulovou hodnotu pro: = . 2. Příklad: Nalezněte nulové body výrazu Řešení: 0 = 5 − 3 2 Výraz se rovná nule, pokud je čitatel roven nule. Jmenovatel se nesmí rovnat nule, protože nulou nelze dělit! Takže stačí vyřešit: Zvýšení matematických a odborných jazykových znalostí prostřednictvím ICT u žáků středních škol s technickým zaměřením Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.14/01.0021“ 2 0 = 5 − 3 Výraz nabývá nulovou hodnotu pro: = . 3. Příklad: Nalezněte nulové body výrazu: ( ) ∗( ) ∗( ) Řešení: Výraz se rovná nule, pokud je čitatel roven nule. Čitatel se rovná nule, pokud se alespoň jeden z činitelů (závorek) bude rovná nule. Výraz si můžeme upravit na: ( )∗( )∗( )∗( )∗( ) Jmenovatel se nesmí rovnat nule, protože nulou nelze dělit! Pro nalezení nulových bodů stačí vyřešit rovnice: 7x – 3 = 0 a 5x – 3 = 0 a 3x – 7 = 0 Výraz nabývá nulových hodnot pro: = , = , = Zvýšení matematických a odborných jazykových znalostí prostřednictvím ICT u žáků středních škol s technickým zaměřením Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.14/01.0021“ 3 SOUVISLOST: Pokud si graficky znázorníme výraz: 2x-2 viz obr. 1. Zjistíme, že výraz nabývá nulových hodnot pro = 1, což je průsečík s osou x. OBRÁZEK 1: GRAF FUNKCE