Zvýšení matematických a odborných jazykových znalostí prostřednictvím ICT u žáků středních škol s technickým zaměřením Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.14/01.0021“ 1 VÝRAZY S ODMOCNINAMI 1) = √ 2) √ ∗ √ = √ 3) √ √ = 4) √ = √ 5) √ = √ Každá odmocnina se dá přepsat podle vzorečku = √ do formy mocniny. 1) Příklad přepiš jako mocniny s racionálním exponentem √ = : = ℝ 2) Příklad přepište jako mocniny s racionálním exponentem 1 √ = : = ℝ V případě, že musíme spočítat odmocninu z odmocniny, používáme vzoreček: √ = √ V příkladu níže byla ještě vlastnost: √ = √ 3) Příklad upravte a určete podmínky ∗ √ = √ ∗ √ = √ ∗ √ = ! ∗ √ = " = √ : = 0; ∞ Odmocniny můžeme také sčítat. Stejně jako v následujícím příkladu 4) Příklad upravte a určete podmínky 5√ + 4√ + 1 − 3√ + 2√ − 3√ + 1 = 7√ + √ + 1 − 3√ Zvýšení matematických a odborných jazykových znalostí prostřednictvím ICT u žáků středních škol s technickým zaměřením Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.14/01.0021“ 2 : = 0; ∞ V některých případech se nám velmi hodí využití vzorce: ! − ! = + ∗ − , kde a je odmocnina. Stejně, jako v následujícím příkladu: 5) . ! √/ " √/ − !0√/ "0√/ 1 ∗ /2 3/ 4 √/ = 5 "0√/ ∗ ! √/ " √/ ∗ !0√/ " √/ ∗ "0√/ 6 ∗ / 4 ∗ /07 √/ = "√/0!√/ / 0"√/ !√/ / 4 / ∗ / 4 ∗ /07 √/ = √/ / √/0/ 7∗ / 4 ∗ / 4 ∗ /07 √/ = !√/ / 4 ∗ / 4 ∗ /07 √/ = /07 " :< 0; 8 ∩ 8; ∞ Některé příklady (viz níže) vypadají na první pohled velmi složitě. Při blyžším prozkoumání se ukáže, že se stále dokola opakují kroky ukázané na předchozích příkladech. 6) Příklad upravte a určete podmínky 2√ − 3 5√ − 2 − √ + 5√5 √5 + √ + √5 3 = 2√ − 3 5√ − 2 − √ + 5√5 √5 + √ + √5 ∗ √5 + √ √5 + √ 5 + = 2√ − 3 5√ − 2 − √ + 5√5 √5 + √ + 5√ + √5 √5 + √ 5 + = 2√ − 3 5√ − 2 − √ + 5√5 + 5√ + √5 √5 + √ 5 + Zvýšení matematických a odborných jazykových znalostí prostřednictvím ICT u žáků středních škol s technickým zaměřením Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.14/01.0021“ 3 = 2√ − 3 5√ − 2 − 5 + ∗ √ + 5 + ∗ √5 √5 + √ 5 + = 2√ − 3 5√ − 2 − 5 + ∗ √ + √5 √5 + √ 5 + = 2√ − 3 5√ − 2 − 5 + ∗ 1 1 : 5 + 1 = 2√ − 3 5√ − 2 − 5 + 1 ∗ 1 5 + = 2√ − 3 5√ − 2 − 1 1 = 2√ − 3 5√ − 2 − 5√ − 2 5√ − 2 = 2√ − 3 − 5√ + 2 5√ − 2 = −3√ − 1 5√ − 2 : 50; 4 25 6 ∩ 5 4 25 ; ∞6