Zvýšení matematických a odborných jazykových znalostí prostřednictvím ICT u žáků středních škol s technickým zaměřením Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.14/01.0021“ 1 ZÁKLADNÍ VZORCE = √ ∗ = : = ∗ = ∗ = √ ∗ √ = √ √ √ = √ = √ √ = √ Zvýšení matematických a odborných jazykových znalostí prostřednictvím ICT u žáků středních škol s technickým zaměřením Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.14/01.0021“ 2 URČENÍ DEFINIČNÍHO OBORU ODMOCNIN Do sudých odmocnin nesmíme dosazovat záporná čísla. 1) Zjištěte definiční obor výrazu √ − 1 Pod sudou odmocninou nesmí být záporné číslo takže: − 1 ≥ 0 ≥ 1 : = −1; ∞ U lichých odmocnin můžeme odmocňovat i záporná čísla 2) Zjištěte definiční obor výrazu √ − 1 # : = ℝ 3) Zjištěte definiční obor výrazu + 1 √2 − 5 ( 2 − 5 ≥ 0 ≥ 5 2 Zvýšení matematických a odborných jazykových znalostí prostřednictvím ICT u žáků středních škol s technickým zaměřením Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.14/01.0021“ 3 Zároveň ale se jmenovatel nesmí rovnat nule 2 − 5 ≠ 0 ≠ 5 2 : = * 5 2 ; ∞+ Kombinováním principů: • pod sudou odmocninou jen nezáporná čísla • jmenovatel zlomku se nesmí rovnat nule Zjišťujeme definiční obor výrazů s odmocninami 4) Zjištěte definiční obor výrazu 2√ − 3 5√ − 2 − √ + 5√5 √5 + √ + √5 3 Musí platit ≥ 0 A zároveň 5√ − 2 ≠ 0 √ ≠ 2 5 Zvýšení matematických a odborných jazykových znalostí prostřednictvím ICT u žáků středních škol s technickým zaměřením Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.14/01.0021“ 4 ≠ 4 25 A zároveň √5 + √ ≥ 0 Vzhledem k faktu, že √ nabývá vždy nezáporných hodnot, podmínka je vždy splněna. : *0; 4 25 + ∪ * 4 25 ; ∞+