Zvýšení matematických a odborných jazykových znalostí prostřednictvím ICT u žáků středních škol s technickým zaměřením Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.14/01.0021“ 1 KRÁCENÍ LOMENÝCH VÝRAZŮ V případě krácení lomených výrazů postupujeme analogicky ke krácení zlomků. Krácení zlomků: 27 18 = 3 ∗ 3 ∗ 3 2 ∗ 3 ∗ 3 = 3 2 Krácení lomených výrazů 27 18 = 3 ∗ 3 ∗ 3 ∗ ∗ 2 ∗ 3 ∗ 3 ∗ = 3 2 1) Přiklad, zkrať lomený výraz 12 24 = 2 ∗ 2 ∗ 3 ∗ ∗ ∗ ∗ ∗ 2 ∗ 2 ∗ 2 ∗ 3 ∗ ∗ ∗ ∗ ∗ ∗ = 2 Všimněte si, že když se krátí mocniny, prostě se odečte menší mocnina od větší. 2) Příklad zkrať lomený výraz 150 105 = 30 21 Krátit můžeme také celé mnohočleny u lomenných výrazů 3) Příklad zkraťte lomený výraz 5 ∗ 3 − 2 3 − 2 = 5 3 − 2 Df: ∈ − 2 3 Zvýšení matematických a odborných jazykových znalostí prostřednictvím ICT u žáků středních škol s technickým zaměřením Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.14/01.0021“ 2 4) Přiklad zkraťte lomený výraz 7 ∗ 7 + 6 ∗ 2 − 3 21 ∗ 2 − 3 ∗ 2 + 3 = ∗ 7 + 6 3 ∗ 2 + 3 POZOR – KRÁTIT MŮŽEME POUZE PŘI SOUČINU 9 + 3 9 = 3 ∗ 3 ∗ ∗ + 3 ∗ 3 ∗ 3 ∗ = + 3 1 Df: ∈ − !0" Pokud mnohočlen není ve tvaru součinu mnohočlenů, musíme ho do součinu mnohočlenů nejdříve upravit a pak až můžeme krátit. 5) Přiklad zkraťte lomený výraz 9 + 3 9 = 3 ∗ 3 + 1 9 = 3 + 1 3 Df: ∈ − !0" 6) Přiklad zkraťte lomený výraz 36 − 25 6 + 5 = 6 − 5 ∗ 6 + 5 6 + 5 = 6 − 5 ∗ 1 1 = 6 − 5 Df: ∈ − − 5 6 Zvýšení matematických a odborných jazykových znalostí prostřednictvím ICT u žáků středních škol s technickým zaměřením Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.14/01.0021“ 3 7) Příklad zkraťte lomený výraz 25 − 70 + 49 25 − 49 = 5 − 7 5 − 7 ∗ 5 + 7 = 5 + 7 5 + 7 Df: ∈ − − 7 5 ; 7 5 V některých případech je třeba kombinovat dohromady více rozkladů na součin. 8) Příklad zkrať na součin 5 − 30 + 45 2 − 18 = 5 ∗ − 6 + 9 2 ∗ − 9 = = 5 ∗ − 3 2 ∗ + 3 ∗ − 3 = 5 ∗ − 3 2 ∗ + 3 Df: ∈ − !0; −3; 3" ROZŠIŘOVÁNÍ LOMENÝCH VÝRAZŮ V případě rozšiřování lomených výrazů postupujeme analogicky k rozšiřování zlomků. Jednoduše jmenovatele i čitatele vynásobíme stejným, námi požadovaným výrazem. 1) Rozšiřte výraz výrazem + 1 − 1 + 2 = − 1 + 2 ∙ + 1 + 1 = − 1 ∙ + 1 + 2 ∙ + 1 Zvýšení matematických a odborných jazykových znalostí prostřednictvím ICT u žáků středních škol s technickým zaměřením Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.14/01.0021“ 4 2) Rozšiřte výraz výrazem x+3 + 3 − 3 = + 3 − 3 ∙ + 3 + 3 = + 3 + 3 ∙ − 3