Zvýšení matematických a odborných jazykových znalostí prostřednictvím ICT u žáků středních škol s technickým zaměřením Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.14/01.0021“ 1 NÁSOBENÍ A DĚLENÍ MNOHOČLENŮ SOUČIN DVOU MNOHOČLENŮ spočítáme tak, že vynásobíme každý člen prvního mnohočlenu každým členem druhého mnohočlenu. Členy, které jdou sečíst, sečteme. + . + = + + + a) Příklad násobení mnohočlenů 5 − 3 . 7 − 2 = 5 ∗ 7 + 5 . −2 + −3 . 7 + −3 . −2 = 35 − 10 − 21 + 6 = 35 − 31 + 6 b) Příklad násobení mnohočlenů 7 − 3 + 1 . 2 + 5 − 11 = 14 + 35 − 77 − 6 − 15 + 33 + 2 + 5 − 11 = 14 + 29 − 90 + 5 − 11 Zvýšení matematických a odborných jazykových znalostí prostřednictvím ICT u žáků středních škol s technickým zaměřením Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.14/01.0021“ 2 DĚLENÍ MNOHOČLENŮ PODÍL MNOHOČLENU A JEDNOČLENU spočteme tak, že vydělíme každý člen mnohočlenu jednočlenem. Členy, které jdou sečíst, sečteme. c) Příklad dělení mnohočlenu jednočlenem beze zbytku 12 − 8 + 12 : 4 = 12 : 4 + −8 : 4 + 12 : 4 = 3 − 2 + 3 d) Příklad dělení mnohočlenu jednočlenem se zbytkem 7 − 4 + 5 − 4 : 4 = 7 : 4 + −4 : 4 + 5 : 4 + −4: 4 = 7 4 − + 5 4 − 1 Výpočet PODÍL MNOHOČLENU A MNOHOČLENU si ukážem na příkladu: 9 + 3 + 5 : 3 + 2 Nejdříve vidělíme první člen prvního mnohočlenu (dělence) prvním členem druhého mnohočlenu (dělitele) 9 : 3 = 3 Výsledek zapíšeme a vynásobíme jím druhý mnohočlen (dělitel) výsledek napíšeme s opačným znaménkem pod první mnohočlen (dělenec) Zvýšení matematických a odborných jazykových znalostí prostřednictvím ICT u žáků středních škol s technickým zaměřením Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.14/01.0021“ 3 Sem zadejte rovnici. 9 + 3 + 5 : 3 + 2 = 3 − 9 + 6 Následně je od sebe odečteme 9 + 3 + 5 : 3 + 2 = 3 − 9 + 6 −3 + 5 Nyní úplně stejně dělíme vzniklý mnohočlen druhým mnohočlenem (dělitelem) 9 + 3 + 5 : 3 + 2 = 3 − − 9 + 6 −3 + 5 − −3 − 5 5 + 5 Nově vzniklý mnohočlen nejde už rozumně dělit. Je to zbytek po dělení, takže ho jednoduše přičteme k výsledku dělení. 9 + 3 + 5 : 3 + 2 = 3 − + 5 + 5 3 + 2 Zvýšení matematických a odborných jazykových znalostí prostřednictvím ICT u žáků středních škol s technickým zaměřením Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.14/01.0021“ 4 V případě DĚLENÍ MNOHOČLENU MNOHOČLENEM si stvoříme lomený výraz a pracujeme s ním podle kapitoly lomené výrazy