Zvýšení matematických a odborných jazykových znalostí prostřednictvím ICT u žáků středních škol s technickým zaměřením Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.14/01.0021“ 1 SČÍTÁNÍ A ODEČÍTÁNÍ MNOHOČLENŮ Mnohočleny sečteme tak, že nejdříve odstraníme závorky označující jednotlivé mnohočleny a poté sečteme/odečteme koeficienty u členů s odpovídajícími si mocninami. 1) Příklad sčítání mnohočlenů: 5 + 4 + 3 + 3 − 4 = 5 + 4 + 3 + 3 − 4 = 8 + 4 − 1 2) Příklad sčítání mnohočlenů: 8 − 4 − 8 + −8 + 8 − 5 + 3 = 8 − 4 − 8 − 8 + 8 − 5 + 3 = 4 − 5 − 5 • Sčítat můžeme pouze členy se stejnými mocninami • Pokud je před závorkou + můžeme jednoduše závorky odstranit, aniž bychom cokoliv měnili (příklad 1) • Pokud je před závorkou – odstraníme závorku a změníme znaménka u všech členů závorky na opačná (příklad 3) • Sčítání/odečítání větších mnohočlenů může být nepřehledné (viz příklad 2). Pro větší přehlednost je dobré odškrtávat již sečtené/odečtené členy Zvýšení matematických a odborných jazykových znalostí prostřednictvím ICT u žáků středních škol s technickým zaměřením Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.14/01.0021“ 2 3) Příklad odečítání mnohočlenů 4 − 5 + 6 − −4 + 2 − 7 + 5 = 4 − 5 + 6 + 4 − 2 + 7 − 5 = 8 − 2 + 2 + 1