Zvýšení matematických a odborných jazykových znalostí prostřednictvím ICT u žáků středních škol s technickým zaměřením Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.14/01.0021“ 1 ODCHYLKA DVOU PŘÍMEK ODCHYLKA  DVOU PŘÍMEK p, q je velikost úhlu, který vymezují přímky p, q (případně přímky s nimi rovnoběžné). Pro velikost odchylky dvou přímek platí  900  . ODCHYLKU  DVOU PŘÍMEK p, q s normálovými resp. směrovými vektory  21;uuu   ,  21;vvv   vypočítáme podle vzorce 2 2 2 1 2 2 2 1 2211 cos vvuu vuvu    Zkráceně      vu vu cos , kde 2211 vuvuvu   2 2 2 1 uuu   velikost vektoru  u 2 2 2 1 vvv   velikost vektoru  v ODVOZENÍ Odchylka dvou přímek je odvozená ze vzorce pro odchylku normálových, resp. směrových vektorů přímek. Zvýšení matematických a odborných jazykových znalostí prostřednictvím ICT u žáků středních škol s technickým zaměřením Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.14/01.0021“ 2 PŘÍKLAD 1 Určete odchylku  přímek p: 043  yx , q: 062  yx . ŘEŠENÍ A: Z obecných rovnic určíme normálové vektory přímek.  3;11   n  2;12   n Dosadíme do vzorce 2 2 2 1 2 2 2 1 2211 cos vvuu vuvu        2222 2131 2311 cos    2 2 2 1 25 5 510 5 cos     2 2 cos   45 ODCHYLKA PŘÍMEK:  45 Zvýšení matematických a odborných jazykových znalostí prostřednictvím ICT u žáků středních škol s technickým zaměřením Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.14/01.0021“ 3 ŘEŠENÍ B: Z obecných rovnic určíme normálové vektory přímek.  3;11   n  2;12   n Vypočítáme skalární součin a velikosti normálových vektorů.   561231121   nn 521   nn   1031 22 1   n 101   n 521 22 2   n 52   n Dosadíme do vzorce      21 21 cos nn nn  2 2 2 1 25 5 510 5 cos     2 2 cos   45 ODCHYLKA PŘÍMEK:  45 Zvýšení matematických a odborných jazykových znalostí prostřednictvím ICT u žáků středních škol s technickým zaměřením Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.14/01.0021“ 4 PŘÍKLAD 2 Určete odchylku  přímek p: tx 43 , ty 24 q: sx  1 , sy 22 . ŘEŠENÍ: Z parametrických vyjádření určíme směrové vektory přímek.  2;41   u  2;12   u Dosadíme do vzorce 2 2 2 1 2 2 2 1 2211 cos vvuu vuvu        2222 2124 2214 cos    0 520 0 cos    0cos   90 přímky jsou kolmé ODCHYLKA PŘÍMEK:  90 Zvýšení matematických a odborných jazykových znalostí prostřednictvím ICT u žáků středních škol s technickým zaměřením Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.14/01.0021“ 5 PŘÍKLAD 3 Určete odchylku  přímek p: 072  yx , q: 042  yx . ŘEŠENÍ: Z obecných rovnic určíme normálové vektory přímek.  1;21   n  2;12   n Dosadíme do vzorce 2 2 2 1 2 2 2 1 2211 cos vvuu vuvu       2222 2112 2112 cos    0 55 0 cos    0cos   90 přímky jsou kolmé ODCHYLKA PŘÍMEK:  90 POZNÁMKA: Skalární součin vektorů 021   nn právě tehdy, když vektory  1n ,  2n jsou navzájem kolmé (   21 nn ). Zvýšení matematických a odborných jazykových znalostí prostřednictvím ICT u žáků středních škol s technickým zaměřením Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.14/01.0021“ 6 PŘÍKLAD 4 Napište rovnici přímky p procházející bodem  3;2A , která je kolmá na přímku q: 0623  yx . ŘEŠENÍ: Z obecné rovnice určíme normálový vektor přímky q:  2;3   qn . Normálový vektor přímky q je kolmý na přímku q a je rovnoběžný s přímkou p. Normálový vektor přímky q a směrový vektor přímky p jsou rovnoběžné (mohou být i shodné).   pq un  2;3   pu Určíme normálový vektor přímky p.  2;3   pu  3;2  pn Dosadíme do vzorce obecné rovnice 0 cbyax .  3;2  pn : 032  cyx  3;2A :   03322  c 094  c 05  c 5c Obecná rovnice: p: 0532  yx OBECNÁ ROVNICE PŘÍMKY: p: 0532  yx POZNÁMKA: Přímky p, q jsou navzájem kolmé právě tehdy, když jsou normálové vektory přímek p, q navzájem kolmé. Zvýšení matematických a odborných jazykových znalostí prostřednictvím ICT u žáků středních škol s technickým zaměřením Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.14/01.0021“ 7