Zvýšení matematických a odborných jazykových znalostí prostřednictvím ICT u žáků středních škol s technickým zaměřením Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.14/01.0021“ 1 POČÍTÁNÍ S VEKTORY Vektory na přímce: Vektory v rovině:  1uu   ,  1vv    21;uuu   ,  21;vvv   SOUČET VEKTORŮ   vuw vypočítáme podle vzorce na přímce v rovině  11 vuw    2211 ; vuvuw   NULOVÝ VEKTOR  o : platí   uuoou na přímce v rovině  0  o  0;0  o OPAČNÝ VEKTOR   u vypočítáme podle vzorce na přímce v rovině  1uu    21; uuu   ROZDÍL VEKTORŮ   vuw vypočítáme podle vzorce na přímce v rovině  11 vuw    2211 ; vuvuw   Rozdíl vektorů lze převést na součet vektorů         vuvuw NÁSOBEK VEKTORU   ukw vypočítáme podle vzorce na přímce v rovině  1kuw    21;kukuw   Rk  Zvýšení matematických a odborných jazykových znalostí prostřednictvím ICT u žáků středních škol s technickým zaměřením Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.14/01.0021“ 2 Součet a rozdíl vektorů a násobek vektoru můžeme řešit početně nebo graficky v soustavě souřadnic. PŘÍKLAD 1 Určete součet vektorů   vuw , jestliže  2;3  u ,  3;1  v . ŘEŠENÍ: Dosadíme do vzorce pro součet vektorů. Počítáme po souřadnicích.         5;232;133;12;3   vuw  5;2  w SOUČET VEKTORŮ:  5;2  w Zvýšení matematických a odborných jazykových znalostí prostřednictvím ICT u žáků středních škol s technickým zaměřením Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.14/01.0021“ 3 PŘÍKLAD 2 Určete opačný vektor   uw , jestliže  2;3  u . ŘEŠENÍ: Dosadíme do vzorce pro opačný vektor. Počítáme po souřadnicích.    2;32;3   uw  2;3   w OPAČNÝ VEKTOR:  2;3   w Zvýšení matematických a odborných jazykových znalostí prostřednictvím ICT u žáků středních škol s technickým zaměřením Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.14/01.0021“ 4 PŘÍKLAD 3 Určete rozdíl vektorů   vuw , jestliže  2;3  u ,  3;1  v . ŘEŠENÍ: Dosadíme do vzorce pro rozdíl vektorů. Počítáme po souřadnicích.         1;432;133;12;3   vuw  1;4   w ROZDÍL VEKTORŮ:  1;4   w Zvýšení matematických a odborných jazykových znalostí prostřednictvím ICT u žáků středních škol s technickým zaměřením Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.14/01.0021“ 5 PŘÍKLAD 4 Určete násobek vektoru   uw 21 a násobek vektoru   vw 12 , jestliže  2;3  u ,  3;1  v . ŘEŠENÍ: Dosadíme do vzorce pro násobek vektoru. Počítáme po souřadnicích.      4;622;322;3221   uw  4;61   w       3;131;113;1112   vw  3;12   w NÁSOBKY VEKTORŮ:  4;61   w ,  3;12   w Vektor a jeho násobek jsou navzájem rovnoběžné (pro 0k ). Zvýšení matematických a odborných jazykových znalostí prostřednictvím ICT u žáků středních škol s technickým zaměřením Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.14/01.0021“ 6 PŘÍKLAD 5 Určete vektor   cbaw 23 , jestliže  1;4   a ,  5;2   b ,  3;3   c . ŘEŠENÍ: Dosadíme do vzorců pro počítání s vektory. Počítáme po souřadnicích.   cbaw 23      3;325;21;43   w      6;65;23;12   w    6;68;14   w  2;8   w VEKTOR:  2;8   w