Zvýšení matematických a odborných jazykových znalostí prostřednictvím ICT u žáků středních škol s technickým zaměřením Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.14/01.0021“ 1 SOUŘADNICE VEKTORU, VELIKOST VEKTORU VEKTOR ORIENTOVANÁ ÚSEČKA je úsečka daná velikostí a směrem, počátečním a koncovým bodem. Orientovanou úsečku (vektor) znázorňujeme úsečkou se šipkou u koncového bodu. VEKTOR je množina všech orientovaných úseček, které mají stejnou velikost a stejný směr (jsou stejně orientované). Vektory označujeme jejich názvem (malým písmenem), nad kterým znázorňujeme šipku. Např.  u ,  v ,  n . UMÍSTĚNÍ VEKTORU   ABu do bodu A je orientovaná úsečka  AB s počátečním bodem A a koncovým bodem B. Zvýšení matematických a odborných jazykových znalostí prostřednictvím ICT u žáků středních škol s technickým zaměřením Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.14/01.0021“ 2 SOUŘADNICE VEKTORU SOUŘADNICE VEKTORU  u určíme pro umístění vektoru   ABu symbolickou rovnicí ABABu   SOUŘADNICI VEKTORU NA PŘÍMCE zapisujeme  1uu   , pro  1xA a  2xB ji vypočítáme podle vzorce 121 xxu  . SOUŘADNICE VEKTORU V ROVINĚ zapisujeme  21;uuu   , pro  11; yxA a  22 ; yxB je vypočítáme podle vzorců 121 xxu  122 yyu  VEKTOR ZNÁZORŇUJEME jako orientovanou úsečku. Souřadnice vektoru určují souřadnice koncového bodu vektoru, počáteční bod vektoru je shodný s počátkem soustavy souřadnic. Zvýšení matematických a odborných jazykových znalostí prostřednictvím ICT u žáků středních škol s technickým zaměřením Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.14/01.0021“ 3 PŘÍKLAD 1 Určete souřadnici vektoru  AB , jestliže a)  7A ,  5B b)  4A ,  2B ŘEŠENÍ: Dosadíme do vzorců ABAB   , 121 xxu  a)  7A ,  5B b)  4A ,  2B 2751 u rovnou   42   AB a) SOUŘADNICE:  2  AB b) SOUŘADNICE  6  AB PŘÍKLAD 2 Určete souřadnice vektoru  AB , jestliže a)  1;1 A ,  6;5 B b)  1;6A ,  2;4B ŘEŠENÍ: Dosadíme do vzorců ABAB   , 121 xxu  , 122 yyu  . a)  1;1 A ,  6;5 B b)  1;6A ,  2;4B   6151 u nebo počítáme rovnou   5162 u  12;64   AB VEKTOR:  5;6   AB VEKTOR:  1;2  AB Zvýšení matematických a odborných jazykových znalostí prostřednictvím ICT u žáků středních škol s technickým zaměřením Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.14/01.0021“ 4 PŘÍKLAD 3 Znázorněte v soustavě souřadnic vektory  3;2  u ,  1;3  v ,  1;1   w ,  1;0  a ,  0;2  b ŘEŠENÍ: Zvýšení matematických a odborných jazykových znalostí prostřednictvím ICT u žáků středních škol s technickým zaměřením Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.14/01.0021“ 5 PŘÍKLAD 4 Umístěte vektor  2;3  u do bodu  2;1A tak, aby platilo   ABu . Vektor  u i jeho umístění  AB znázorněte. ŘEŠENÍ: Umístit vektor  u do bodu A znamená určit bod B tak, aby   ABu . Ze symbolické rovnice vypočítáme B (postup je stejný jako při řešení algebraické rovnice, používáme ekvivalentní úpravy).   ABu ABu   výměna stran rovnice   uAB A AuB   Dosadíme  2;3  u ,  2;1A . Počítáme po souřadnicích. Postupně   213 Bx nebo rovnou   22;13 B 422 By SOUŘADNICE BODU:  4;2B Zvýšení matematických a odborných jazykových znalostí prostřednictvím ICT u žáků středních škol s technickým zaměřením Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.14/01.0021“ 6 STŘED ÚSEČKY STŘED S ÚSEČKY AB vypočítáme podle vzorce 2 BA S   ODVOZENÍ: Střed S rozděluje úsečku AB na dvě stejně dlouhé a stejně orientované úsečky  AS a  SB tak, že platí   SBAS . Ze symbolické rovnice vypočítáme S.   SBAS SBAS  SA  BAS 2 2: 2 BA S   PŘÍKLAD 5 Určete souřadnice středu S úsečky AB, jestliže a)  2A ,  4B b)  1;6A ,  3;2B ŘEŠENÍ: Dosadíme do vzorce 2 BA S   . a)  2A ,  4B   1 2 42   S STŘED:  1S Zvýšení matematických a odborných jazykových znalostí prostřednictvím ICT u žáků středních škol s technickým zaměřením Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.14/01.0021“ 7 b)  1;6A ,  3;2B . Počítáme po souřadnicích. 4 2 26 2      BA S xx x 2 2 31 2      BA S yy y STŘED:  2;4S VELIKOST VEKTORU VELIKOST VEKTORU  1uu   NA PŘÍMCE vypočítáme podle vzorce 1uu   VELIKOST VEKTORU  21;uuu   V ROVINĚ vypočítáme podle vzorce 2 2 2 1 uuu   Zvýšení matematických a odborných jazykových znalostí prostřednictvím ICT u žáků středních škol s technickým zaměřením Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.14/01.0021“ 8 PŘÍKLAD 6 Určete velikost vektoru a)  2  u b)  3,4   u . ŘEŠENÍ: Dosadíme do vzorce pro výpočet velikosti vektoru. a)  2  u b)  3,4   u 1uu   2 2 2 1 uuu   2  u  22 34   u 2  u 5  u a) VELIKOST: 2  u b) VELIKOST: 5  u Zvýšení matematických a odborných jazykových znalostí prostřednictvím ICT u žáků středních škol s technickým zaměřením Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.14/01.0021“ 9 PŘÍKLAD 7 Určete velikost vektoru  u , je-li dáno jeho umístění  AB , kde  3;2A ,  1;2 B . ŘEŠENÍ: Vypočítáme souřadnice vektoru   ABu (po souřadnicích).  3,2A ,  1,2 B ABABu     31;22   u  4;0   u Vypočítáme velikost vektoru dosazením do vzorce 2 2 2 1 uuu    22 40   u 4  u VELIKOST VEKTORU: 4  u Zvýšení matematických a odborných jazykových znalostí prostřednictvím ICT u žáků středních škol s technickým zaměřením Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.14/01.0021“ 10 PŘÍKLAD 8 Vektor  21;aaa   je jednotkový (velikost vektoru 1  a ). Určete souřadnici 2a , jestliže 2 1 1 a ŘEŠENÍ: Vypočítáme velikost vektoru dosazením do vzorce 2 2 2 1 uuu           2; 2 1 aa 2 2 2 2 2 4 1 2 1 aaa         Vektor  a je jednotkový, jeho velikost 1  a . Řešíme rovnici: 1 4 1 2 2  a 1 4 1 2 2  a 4 32 2 a 2 3 21 a 2 3 22  a Rovnice má dvě řešení, existují dva vektory s danou vlastností. SOUŘADNICE: 2 3 21 a , 2 3 22  a VEKTORY:           2 3 ; 2 1 1a ,            2 3 ; 2 1 2a