Zvýšení matematických a odborných jazykových znalostí prostřednictvím ICT u žáků středních škol s technickým zaměřením Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.14/01.0021“ 1 SOUŘADNICE BODU, VZDÁLENOST BODŮ SOUŘADNICE BODU NA PŘÍMCE ČÍSELNÁ OSA na přímce je určena počátkem O a jednotkou měření. Libovolný bod A na číselné ose je určen jednou souřadnicí, zapisujeme  1xA . PŘÍKLAD 1 Znázorněte na číselné ose x body  2A ,  4B ,  3C ,  1D ,  0O . ŘEŠENÍ: SOUŘADNICE BODU V ROVINĚ SOUSTAVA SOUŘADNIC v rovině je určena dvěma navzájem kolmými číselnými osami x, y se společným počátkem O a jednotkou měření. Libovolný bod A v soustavě souřadnic je určen dvěma souřadnicemi, zapisujeme  11, yxA . Libovolný bod X na ose x má souřadnice  0,xX , kde Rx . Libovolný bod Y na ose y má souřadnice  yY ,0 , kde Ry . Zvýšení matematických a odborných jazykových znalostí prostřednictvím ICT u žáků středních škol s technickým zaměřením Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.14/01.0021“ 2 PŘÍKLAD 2 Znázorněte v soustavě souřadnic body  1;2A ,  3;4 B ,  4;3C ,  0;2D ,  0;0O . Určete souřadnice bodů E, F, G, H. ŘEŠENÍ: SOUŘADNICE BODŮ:  0;2E ,  3;0F ,  2;2 G ,  1;3 H Zvýšení matematických a odborných jazykových znalostí prostřednictvím ICT u žáků středních škol s technickým zaměřením Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.14/01.0021“ 3 PŘÍKLAD 3 Určete souřadnice bodu B, který je souměrně sdružený s bodem  2;3 A podle počátku O soustavy souřadnic. ŘEŠENÍ: Bod A znázorníme v soustavě souřadnic a znázorníme bod B souměrný s bodem A podle bodu O. SOUŘADNICE BODU:  2;3B Zvýšení matematických a odborných jazykových znalostí prostřednictvím ICT u žáků středních škol s technickým zaměřením Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.14/01.0021“ 4 PŘÍKLAD 4 Znázorněte trojúhelník ABC s vrcholy  3;4A ,  2;3B ,  0,2C a sestrojte jeho obraz trojúhelník DEF ve středové souměrnosti se středem v počátku O soustavy souřadnic. Určete souřadnice bodů D, E, F. ŘEŠENÍ: Body  3;4A ,  2;3B ,  0,2C znázorníme v soustavě souřadnic a sestrojíme body D, E, F souměrné s body A, B, C podle bodu O. SOUŘADNICE BODŮ:  3;4 D ,  2;3 E ,  0;2F Zvýšení matematických a odborných jazykových znalostí prostřednictvím ICT u žáků středních škol s technickým zaměřením Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.14/01.0021“ 5 PŘÍKLAD 5 Určete souřadnice bodu, který je souměrně sdružený s bodem  11, yxP a) podle osy x b) podle osy y c)podle bodu O ŘEŠENÍ: Bod  11, yxP znázorníme v soustavě souřadnic a znázorníme také body souměrné podle osy x, osy y a bodu O. a) BOD SOUMĚRNÝ podle osy x:  11, yxPx  b) BOD SOUMĚRNÝ podle osy y:  11, yxPy  c) BOD SOUMĚRNÝ podle bodu O:  11, yxPO  Zvýšení matematických a odborných jazykových znalostí prostřednictvím ICT u žáků středních škol s technickým zaměřením Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.14/01.0021“ 6 VZDÁLENOST DVOU BODŮ NA PŘÍMCE VZDÁLENOST BODŮ  1xA a  2xB na přímce vypočítáme podle vzorce 12 xxAB  PŘÍKLAD 6 Určete vzdálenost bodů A, B, jestliže a)  4A ,  1B b)  1A ,  3B ŘEŠENÍ: Dosadíme do vzorce 12 xxAB  a)  4A ,  1B b)  1A ,  3B 41AB  13 AB 3AB 4AB Výsledek ověříme na číselné ose. a) VZDÁLENOST: 3AB b) VZDÁLENOST: 4AB Zvýšení matematických a odborných jazykových znalostí prostřednictvím ICT u žáků středních škol s technickým zaměřením Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.14/01.0021“ 7 VZDÁLENOST DVOU BODŮ V ROVINĚ VZDÁLENOST BODŮ  11; yxA a  22 ; yxB v rovině vypočítáme podle vzorce    2 12 2 12 yyxxAB  ODVOZENÍ: Vzdálenost dvou bodů A, B je stejná jako délka úsečky AB. Vzorec pro její výpočet odvodíme podle Pythagorovy věty z pravoúhlého trojúhelníku ABC. 222 CBACAB  22 CBACAB  Dosadíme: 12 xxAC  12 yyCB  2 12 2 12 yyxxAB     2 12 2 12 yyxxAB  Zvýšení matematických a odborných jazykových znalostí prostřednictvím ICT u žáků středních škol s technickým zaměřením Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.14/01.0021“ 8 PŘÍKLAD 7 Určete vzdálenost bodů A, B, jestliže a)  1;1 A ,  6;11 B b)  1;6A ,  1;3B ŘEŠENÍ: Dosadíme do vzorce    2 12 2 12 yyxxAB  ŘEŠENÍ a)  1;1 A ,  6;11 B      22 16111 AB  22 512 AB 25144 AB 13AB VZDÁLENOST: 13AB ŘEŠENÍ b)  1;6A ,  1;3B    22 1163 AB   22 03 AB 09 AB 3AB VZDÁLENOST: 3AB Zvýšení matematických a odborných jazykových znalostí prostřednictvím ICT u žáků středních škol s technickým zaměřením Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.14/01.0021“ 9 PŘÍKLAD 8 Na ose y najděte bod B vzdálený od bodu  2;3 A o délku 5. ŘEŠENÍ: Bod B leží na ose y, proto má souřadnice  yB ;0 . Bod B je od bodu  2;3 A vzdálený o délku 5, tedy 5AB Dosadíme do vzorce    2 12 2 12 yyxxAB  .     22 230  yAB    22 23  yAB 449 2  yyAB 1342  yyAB Porovnáme a řešíme rovnici 51342  yy 51342  yy 251342  yy 01242  yy    026  yy 61 y 22 y Rovnice má dvě řešení, existují dva body s danou vlastností. HLEDANÉ BODY:  6;01 B ,  2;02B Zvýšení matematických a odborných jazykových znalostí prostřednictvím ICT u žáků středních škol s technickým zaměřením Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.14/01.0021“ 10 PŘÍKLAD 9 Rozhodněte, zda trojúhelník s vrcholy  2;3A ,  1;1 B ,  6;11 C je pravoúhlý. ŘEŠENÍ: Vypočítáme délky stran trojúhelníku ABC.       5259162131 22 AB      28128646426311 22 AC         131692514416111 22 BC Zvýšení matematických a odborných jazykových znalostí prostřednictvím ICT u žáků středních škol s technickým zaměřením Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.14/01.0021“ 11 Pokud je trojúhelník ABC pravoúhlý, splňují délky jeho stran Pythagorovu větu. Přeponou trojúhelníku je nejdelší strana BC. Ověříme platnost Pythagorovy věty dosazením. 222 BCACAB    222 13285  16912825  169153  Strany trojúhelníku ABC nesplňují Pythagorovu větu. ZÁVĚR: trojúhelník ABC není pravoúhlý PŘÍKLAD 10 Vypočítejte obsah čtverce ABCD s vrcholy  0;0A ,  1;3B ,  4;2C ,  3;1D . ŘEŠENÍ: Obsah čtverce 2 aS  , kde a je délka strany čtverce. Vypočítáme délku strany AB a dosadíme do vzorce pro výpočet obsahu čtverce.     100103 22  ABa  22 10 aS 10S OBSAH ČTVERCE: 10S