Zvýšení matematických a odborných jazykových znalostí prostřednictvím ICT u žáků středních škol s technickým zaměřením Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.14/01.0021“ 1 VZDÁLENOST BODU OD PŘÍMKY VZDÁLENOST v BODU  11; yxA od přímky p: 0 cbyax vypočítáme podle vzorce 22 11 ba cbyax v    PŘÍKLAD 1 Určete vzdálenost v bodu  1;3A od přímky p: 0543  yx . ŘEŠENÍ: Z obecné rovnice určíme normálový vektor přímky  4;3   n Dosadíme do vzorce 22 11 ba cbyax v     22 43 51433   v 2 5 10 5 10 169 549    v VZDÁLENOST BODU OD PŘÍMKY: 2v Zvýšení matematických a odborných jazykových znalostí prostřednictvím ICT u žáků středních škol s technickým zaměřením Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.14/01.0021“ 2 PŘÍKLAD 2 Určete vzdálenost v bodu  5;5B od přímky p: 0543  yx . ŘEŠENÍ: Z obecné rovnice určíme normálový vektor přímky  4;3   n Dosadíme do vzorce 22 11 ba cbyax v     22 43 55453   v 0 5 0 169 52015    v 0v bod B leží na přímce p VZDÁLENOST BODU OD PŘÍMKY: 0v Zvýšení matematických a odborných jazykových znalostí prostřednictvím ICT u žáků středních škol s technickým zaměřením Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.14/01.0021“ 3 PŘÍKLAD 3 Určete vzdálenost v rovnoběžných přímek p: 0132  yx q: 064  yx ŘEŠENÍ: Vzdálenost dvou rovnoběžek je stejná jako vzdálenost bodu, který leží na jedné z rovnoběžek, od druhé rovnoběžky. Této skutečnosti využijeme při řešení příkladu. Na přímce q: 064  yx zvolíme libovolný bod Q. 0x 0604  y 06 y 0y  0;0Q Bod  0;0Q leží na přímce q. Vypočítáme vzdálenost v bodu Q od přímky p: 0132  yx . Z obecné rovnice určíme normálový vektor  3;2  pn . Dosadíme do vzorce 22 11 ba cbyax v    22 32 10302   v 13 13 13 1 13 1 94 100      v VZDÁLENOST ROVNOBĚŽEK: 13 13 v Zvýšení matematických a odborných jazykových znalostí prostřednictvím ICT u žáků středních škol s technickým zaměřením Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.14/01.0021“ 4 PŘÍKLAD 4 Určete obsah čtverce, jehož rovnoběžné strany leží na přímkách p: 053  yx , q: 093  yx . ŘEŠENÍ: Obsah čtverce vypočítáme podle vzorce 2 aS  . Délka strany čtverce a je rovna vzdálenosti rovnoběžek p, q. Postupujeme jako v předchozím příkladu. Na přímce q: 093  yx zvolíme libovolný bod Q. 0x 0930  y 93 y 3y  3;0 Q Bod  3;0 Q leží na přímce q. Vypočítáme vzdálenost v bodu Q od přímky p: 053  yx . Z obecné rovnice určíme normálový vektor  3;1  pn . Dosadíme do vzorce 22 11 ba cbyax v      22 31 5330   v 10 4 10 4 91 590      v 10 4 v Strana čtverce má délku 10 4 a Zvýšení matematických a odborných jazykových znalostí prostřednictvím ICT u žáků středních škol s technickým zaměřením Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.14/01.0021“ 5 Vypočítáme obsah čtverce dosazením do vzorce 2 aS  2 10 4       S 6,1 10 16 10 4 2 2 S 6,1S OBSAH ČTVRECE: 6,1S