Příloha č. 1 Formulář Institucionálního plánu vysoké školy pro rok 2021 Název vysoké školy Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Shrnutí priorit institucionálního plánu vysoké školy pro rok 2021: Realizace Institucionálního plánu vysoké školy technické a ekonomické v Českých Budějovicích pro rok 2021 (dále jen IP 2021) je rozdělena do čtyř opatření: 1. Implementace požadavků a zásad průmyslu 4.0 2. Flexibilní a dostupné formy vzdělávání v kontextu aktuální situace a specifik současné generace studentů 3. Rozvoj nástrojů a kapacity strategického řízení organizace 4. Kariérní poradenství a podpůrné činnosti pro studující a zaměstnance Zamýšlená opatření jsou zaměřena na všechny prioritní cíle dle vyhlášení Institucionálního programu pro veřejné vysoké školy pro rok 2021, vyjma cíle 3. Zvýšení efektivity a kvality doktorského studia. Realizace projektu Vysoké školy technické a ekonomické v Českých Budějovicích (dále jen VŠTE) bude probíhat v období I/2021 - XII/2021. Projekt je připraven v těsné vazbě na dokument Strategický záměr ministerstva pro oblast vysokých škol na období od roku 2021. Provazba na konkrétní priority tohoto dokumentu je uvedena u každého z plánovaných opatření. Projekt je předkládán jako celoinstitucionální, tj. jeho realizace vyžaduje zapojení všech ústavů školy (Ústav technicko-technologický, Ústav podnikové strategie, Ústav znalectví a oceňování), tedy i všech kateder a dalších podpůrných pracovišť školy. Cílovou skupinou projektu jsou studenti všech studijních programů prezenční i kombinované formy studia VŠTE v Bc. i nMgr. studijních programech (tj. více než 4 100 studentů), projekt současně předpokládá realizaci aktivit s dopadem na všechny zaměstnance VŠTE (tj. více než 250 osob). Dílčí aktivity jsou směřovány i na uchazeče o studium na VŠTE (kariérní a poradenské pracoviště) a nové studenty v rámci Univerzity třetího věku (dále jen U3V). Realizace projektu je zaměřena na následující cíle/výstupy: - Zohlednění flexibilních forem vzdělávání a zásad průmyslu 4.0: o modernizace IT infrastruktury, o zřízení coworkingového pracoviště, o zavedení platformy sdílení dobré praxe zaměstnanců VŠTE, o zvyšování kompetencí pracovníků VŠTE, o realizace interní grantové soutěže 2021. - Nástroje a kapacity strategického řízení: o úprava personálního modulu v Excelent Top Management systému (dále jen ETMS), o vytvoření Customer Relationship Management systému (dále jen CRM), o elektronizace systému objednávek a smluv v Interním Finančním Informačním systému (dále jen IFIS). - Poradenství a podpůrné činnosti pro zaměstnance a studující: o rozšíření a zkvalitnění služeb Informačně poradenského centra (dále jen IPC), o rozšíření a zkvalitnění služeb Kariérního centra, o rozšíření a zkvalitnění služeb Support centra, o zřízení a infrastrukturní vybavení U3V, o zavedení nových podpůrných služeb pro zaměstnance VŠTE. Rozpočet projektu byl vytvořen a nastaven v souladu s Vyhlášením Institucionálního programu pro veřejné vysoké školy pro rok 2021, konkrétně tak, aby respektoval maximální výši příspěvku pro VŠTE a byl v souladu s pravidly alokací pro jednotlivé prioritní cíle. Příloha č. 1 Formulář Institucionálního plánu vysoké školy pro rok 2021 Aktivity projektu jsou nastaveny tak, aby se vzájemně synergicky doplňovaly, ale i s úmyslem doplnit a navázat na další realizované aktivity VŠTE, zejména: - Institucionální program pro VVŠ 2020, - projekty z Centralizovaného rozvojového programu pro VVŠ 2020, - projekty z Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání, a zamýšlené: - projekty z Centralizovaného rozvojového programu pro VVŠ 2021. Celkový rozpočet institucionálního plánu dle jednotlivých prioritních cílů: Prioritní cíl dle Vyhlášení Alokace (v tis. Kč) Alokace (v %) 1. Rozvíjet kompetence přímo relevantní pro život a praxi v 21. století 3 244 34,81 % 2. Zlepšit dostupnost a relevanci flexibilních forem vzdělávání 3 000 32,19 % 3. Zvýšit efektivitu a kvalitu doktorského studia 0,00 0,00 % 5. Budovat kapacity pro strategické řízení vysokého školství 634 6,80 % 6. Snížit administrativní zatížení pracovníků vysokých škol, aby se mohli naplno věnovat svému poslání 634 6,80 % Internacionalizace vysokých škol 500 5,36 % Další opatření spadající pod oblasti vyjmenované ve Vyhlášení 1 308 14,03 % Institucionální plán celkem 9 320 100,00 % z toho investiční prostředky 2 300 24,68 % Příloha č. 1 Formulář Institucionálního plánu vysoké školy pro rok 2021 Přehled opatření institucionálního plánu vysoké školy na rok 2021: následující tabulku vyplňte pro každé opatření podpořené z prostředků Institucionálního programu Název opatření: Implementace požadavků a zásad průmyslu 4.0 (opatření č. 1) Cíle opatření dle SZ2021+ prioritní cíl SZ2021+, k jejichž naplnění opatření směřuje 1. Rozvíjet kompetence přímo relevantní pro život a praxi v 21. století 2. Internacionalizace studijních programů vysokých škol Specifikace cíle opatření Zaměří se na operační cíle a opatření SZ MŠMT2021+: 1. A Podporovat rozvoj kompetencí pracovníků pro výuku a tvorbu studijních programů 1. C Posilovat vazbu studia na praxi a přípravu na budoucí uplatnění 1. D Nadále rozvíjet profesní profil studia a posilovat jeho prestiž 1. E Podporovat budování infrastruktury pro interaktivní metody vzdělávání a integraci studujících 1. G Posilovat mezinárodní dimenzi vysokoškolského vzdělávání Cílem opatření je reagovat na sociální a technologické změny, které souvisí s požadavky průmyslu 4.0. Úkolem je zlepšit praktické dovednosti studujících pro praxi a rozvoj obecných sociálních kompetencí, které umožní absolventům reagovat na nové situace na trhu práce. Tohoto bude dosaženo prostřednictvím dvou podaktivit: 1) Podpora rozvoje kompetencí pracovníků VŠTE v kontextu zaváděných nových metod vzdělávání Podmínkou kvality vzdělávání v kontextu zamýšlených inovací je odborná erudice akademických pracovníků. Cílem je systematizovat požadavky na kompetence vyučujících, rozvíjet a aktualizovat je takovým způsobem, aby byli schopni plnohodnotně využívat nových vzdělávacích nástrojů a nové organizace studijních předmětů a programů. Aktivita se zaměří na typové kurzy (gamifikace, jak efektivně učit v online prostředí, apod.), internacionalizační aktivity a na systemizaci klíčových dovedností, které vstoupí jako kompetenční požadavky na úpravu personálního modulu ETMS zamýšleného v aktivitě č. 3 tohoto programu. 2) Zajištění Infrastruktury a podpůrné činnosti pro implementaci principů průmyslu 4.0 Tohoto bude dosaženo zejména inovací vzdělávací IT infrastruktury tak, aby kapacitně obstála při implementaci nových vzdělávacích nástrojů a vytváření takového prostředí, které odpovídajícím způsobem podnítí podnikavost studentů a činnost přidružených spolků. Popis opatření Popis hlavních kroků a aktivit plánovaných k dosažení stanovených cílů: 1) Podpora rozvoje kompetencí pracovníků VŠTE v oblastech: Personálního modulu ETMS:  screening/interní personální audit (I/2021 – III/2021),  návrh kompetenčních nároků a systemizace požadavků na typové pozice (I/2021 – V/2021), Příloha č. 1 Formulář Institucionálního plánu vysoké školy pro rok 2021  návrh podpůrných internacionalizačních aktivit (školení, semináře) (I/2021 – V/2021),  výběr typových kurzů a jejich realizace (V/2021 – IX/2021),  realizace internacionalizačních aktivit (I/2021 – V/2021),  pilotní ověření personálního modulu na typových kurzech (zadání tvrdých dat a jejich vyhodnocení) (IX/2021 – XII/2021). Platformy sdílení dobré praxe:  návrh podoby platformy (I/2021 – VII/2021),  sběr nosných témat a tvorba obsahu pro diskuse (VII/2021 – IX/2021),  realizované moderované diskuse (IX/2021 – XI/2021),  tvorba souboru metodických doporučení pro výuku a práci se studenty (X/2021 – XII/2021). 2) Infrastruktura a podpůrné činnosti pro implementaci principů průmyslu 4.0:  návrh coworkingového pracoviště pro studenty (projekt, grafická/vizuální podoba), a pro podporu studentských spolků, start-upů a spin-off firem (I/2021 – III/2021),  konkretizace požadavků pro posílení IT infrastruktury (I/2021 – III/2021),  poptávkové řízení na vybavení prostor (IV/2021 – V/2021),  poptávkové řízení na pořízení IT infrastruktury (IV/2021 – V/2021),  instalace zařízení, mobiliáře a budování prostor (VI/2021 – VIII/2021),  instalace IT infrastruktury (VI/2021 – VIII/2021),  pilotní provoz coworkingové kanceláře (IX/2021 – XII/2021),  pilotní provoz posílených IT kapacit ve výuce (IX/2021 – XII/2021). Výstupem výše uvedených aktivit jsou:  funkční personální modul ETMS,  funkční platforma pro sdílení dobré praxe,  zřízené coworkingové pracoviště,  instalovaná modernizovaná IT infrastruktura. Orientační finanční alokace Rozpočet navrhovaného opatření (v tis. Kč): Samostatné věci movité (stroje, zařízení): 2 000 Mzdy (včetně pohyblivých složek): 370 Odvody ZP, SP, FKSP: 130 Materiální náklady (včetně drobného majetku): 300 Služby a náklady nevýrobní: 944 Celkem: 3 744 tis Kč (2 000 tis. Kč INV, NEINV 1 744 tis. Kč) Podíl mezi Cíle opatření dle SZ2021+ - 87 % (3 244 tis. Kč) Rozvíjet kompetence přímo relevantní pro život a praxi v 21. století - 13 % (500 tis. Kč) Internacionalizace studijních programů vysokých škol Příloha č. 1 Formulář Institucionálního plánu vysoké školy pro rok 2021 Název opatření: Flexibilní a dostupné formy vzdělávání v kontextu aktuální situace a specifik současné generace studentů (opatření č. 2) Cíle opatření dle SZ2021+ prioritní cíl SZ2021+, k jejichž naplnění opatření směřuje 2. Zlepšit dostupnost a relevanci flexibilních forem vzdělávání Specifikace cíle opatření Zaměří se na operační cíle a opatření SZ MŠMT2021+: 2. A Zvýšit využívání distančních metod vzdělávání v prezenčních studijních programech 2. C Zajišťovat kvalitu vzdělávání poskytovaného flexibilními formami s ohledem na jejich specifika Opatření je zaměřeno na implementaci nástrojů pro flexibilní formy vzdělávání a uplatnění přístupu tzv. blendeed learningu. Tzn., že v prostředí VŠTE dojde k nárůstu podílu výuky, tj. přednášek a seminářů realizovaných prostřednictvím streamových on-line nástrojů a šíření studijních materiálů v elektronické podobě. Tohoto bude dosaženo prostřednictvím dvou podaktivit: 1) Implementace nástrojů a zajištění nástrojů pro flexibilní formy vzdělávání Cílem této aktivity je zastřešit iniciativu předložených synergických CRP projektů týkajících se volby nástrojů distanční výuky. Záměrem je vytvořit, naplnit a otestovat vybraný e-learningový nástroj a takovýto zároveň standardizovat pro celoinstitucionální použití. Realizací aktivity dojde k infrastrukturálnímu vybavení instituce pro tvorbu zpracování a šíření multimediálního obsahu. 2) Interní grantová soutěž 2021 (dále jen IGS) Realizace této podaktivity se zaměří na změnu parametrů IGS pro následující období a zároveň poslouží jako pilotní ročník pro vytvořená pravidla, která budou vyžadována v období 2022+. IGS 2021 bude vyhlášena v jediném tématu, kterým bude „Implementace flexibilních forem vzdělávání“, s cílem řešit konkrétní požadavky, které budou vyplývat z potřeb vyučujících v reálné výuce. Projekty budou koncipovány jako meziústavní. Popis opatření Popis hlavních kroků a aktivit plánovaných k dosažení stanovených cílů: 1) Volba vhodného nástroje a zajištění prostředků pro flexibilní formy vzdělávání:  zavedení universálních nástrojů pro distanční formy výuky, na úrovni (I/2021 – III/2021): o vnitřní legislativy, o infrastruktury:  modul distančního vzdělávání,  místnost pro audio/video záznamy, Příloha č. 1 Formulář Institucionálního plánu vysoké školy pro rok 2021  nezbytné vybavení pro tvorbu multimediálního obsahu,  zařízení pro postprodukci záznamu.  audit vnitřních IS a komunikačních kanálů pro účely implementace flexibilních forem výuky, zejména (III/2021 – V/2021): o IS VŠTE, o webové stránky VŠTE, o aplikace VŠTE.  programátorské práce na úpravě a konektivitě webových stránek IS, aplikaci a komunikačních kanálech instituce (V/2021 – XII/2021),  pilotní ověření na typových kurzech (X/2021 – XII/2021). 2) Interní grantová soutěž 2021 (I/2021 – XII/2021): o audit vnitřní legislativy soutěže o návrh a implementace změn o nová směrnice o vyhlášení výzvy o vyhodnocení soutěže o realizace projektu/ů o vyhodnocení a obhajoba projektů Výstupem výše uvedených aktivit jsou:  implementované a ověřené nástroje a metody distančního vzdělávání,  upravený web IS, aplikace a komunikační kanály zohledňující nové distanční metody,  realizovaná Interní grantová soutěž v roce 2021,  institucí zřízené coworkingové pracoviště. Orientační finanční alokace Rozpočet navrhovaného opatření (v tis. Kč): Samostatné věci movité (stroje, zařízení): 300 Mzdy (včetně pohyblivých složek): 570 Ostatní osobní náklady (odměny z DPP/DPČ): 300 Odvody ZP, SP, FKSP: 200 Materiální náklady (včetně drobného majetku): 400 Služby a náklady nevýrobní: 1 200 Cestovní náhrady: 10 Stipendia 20 Celkem: 3 000 tis. Kč (300 tis. Kč INV, 2 700 tis. Kč NEINV) Podíl mezi Cíle opatření dle SZ2021+ - 100 % (3 000 tis. Kč) Zlepšit dostupnost a relevanci flexibilních forem vzdělávání Příloha č. 1 Formulář Institucionálního plánu vysoké školy pro rok 2021 Název opatření: Rozvoj nástrojů a kapacity strategického řízení organizace (opatření č. 3) Cíle opatření dle SZ2021+ prioritní cíle SZ2021+, k jejichž naplnění opatření směřuje 5. Budovat kapacity pro strategické řízení vysokého školství Doplnit 6. Snížit administrativní zatížení pracovníků vysokých škol, aby se mohli naplno věnovat svému poslání doplnit Specifikace cíle opatření Zaměří se na operační cíle a opatření SZ MŠMT2021+: 5. B Posilovat strategické řízení na vysokých školách 5. D Posílit strategické řízení lidských zdrojů na vysokých školách 6. C Podpořit rozvoj profesionálních aparátů zajišťujících podpůrné služby pro akademické pracovníky a chod škol 6. D Zajistit výměnu zkušenosti mezi veřejnou správou a vysokými školami a podpořit přenos dobré praxe ze zahraničí. Realizace opatření si klade za cíl Kultivaci a posilování elektronických agend instituce. Cílem je posílit strategické řízení za účelem zvýšení jeho kapacit a excelence. Implementací navržených opatření současně dojde ke snížení administrativní zátěže pracovníků a snížení zadávání duplicitních dat. Aktivita počítá s realizací několika opatření: Vnitřní ETMS systém - Úprava a dotvoření personálního modulu ETMS: Aktivita synergicky doplňuje opatření č. 1 tohoto programu, kdy vytváří SW a IT zázemí pro sledování kompetencí pracovníků VŠTE, jejich hodnocení a plánování vzdělávacích aktivit. - Úprava a dotvoření CRM modulu ETMS: který má na starosti řízení styku s partnerskými organizacemi za účelem realizace společných projektů, aplikovaného výzkumu, zakázkové činnosti či studentských praxí. Interní finanční informační systém (IFIS) - Modul smluv a objednávek: Úprava systému zajistí elektronizaci celého procesu a zjednodušení operací spojených s realizací nákupů. Výše uvedené aktivity zjednoduší a zefektivní vnitřní mechanismy rozdělování rozpočtu instituce. Současně rozšíří vnitřní kapacity pro tvorbu analýz a vyhodnocování hospodaření a vytvoří nové nástroje pro strategické plánování. Popis opatření Popis hlavních kroků a aktivit plánovaných k dosažení stanoveného cíle posilování elektronických agend: 1) Manažerský systém ETMS – personální modul  programátorské práce na úpravě personálního modulu ETMS (V/2021 – XII/2021),  transkript kompetenčních předpokladů do ETMS (VI/2021 – VIII/2021),  pilotní ověření personálního modulu na vybraném útvaru/ech (zadání tvrdých dat) (IX/2021 – XII/2021). 2) Manažerský systém CRM modul Příloha č. 1 Formulář Institucionálního plánu vysoké školy pro rok 2021  systemizace požadavků na novou podobu CRM (I/2021 – IV/2021),  programátorské práce na úpravě modulu CRM (V/2021 – XII/2021),  transkript požadavků CRM (VI/2021 – VIII/2021),  pilotní ověření CRM na historických datech (IX/2021 – XII/2021). 3) Elektronizace IFIS objednávek a smluv  audit vnitřní legislativy,  návrh systému elektronizace objednávek a smluv,  implementace opatření,  pilotní provoz. Výstupem výše uvedených aktivit jsou:  funkční personální modul ETMS,  funkční CRM modul,  elektronizace objednávek a smluv v IFIS. Orientační finanční alokace Rozpočet navrhovaného opatření (v tis. Kč): Mzdy (včetně pohyblivých složek): 80 Odvody ZP, SP, FKSP: 28 Služby a náklady nevýrobní: 1 160 Celkem: 1 268 tis. Kč (1 268 tis. Kč NEINV) Podíl mezi Cíle opatření dle SZ2021+ - 50 % (634 tis. Kč) Budovat kapacity pro strategické řízení vysokého školství - 50 % (634 tis. Kč) Snížit administrativní zatížení pracovníků vysokých škol, aby se mohli naplno věnovat svému poslání Příloha č. 1 Formulář Institucionálního plánu vysoké školy pro rok 2021 Název opatření: Kariérní poradenství a podpůrné činnosti pro studující a zaměstnance (opatření č. 4) Cíle opatření dle SZ2021+ prioritní cíl SZ2021+, k jejichž naplnění opatření směřuje Další opatření (a) - n) Specifikace cíle opatření Zaměří se na další opatření spadající pod vyjmenované oblasti dle Výzvy: a) Přizpůsobení podoby studia a podpůrných služeb proměňujícím se charakteristikám uchazečů; kariérní poradenství a informační podpora uchazečů při volbě studijních programů; d) Podpora obzvlášť nadaných studujících e) Duševní zdraví studujících a pracovníků vysokých škol včetně syndromu vyhoření g) Rozvoj podnikavosti studujících; podpora start-up a spin-off projektů; i) Univerzity třetího věku a aktivní život seniorů jako součást mise vysokých škol; Cílem opatření je funkčně a efektivně doplnit opatření 1 – 3. V principu se jedná o synergické aktivity, tj. podpůrné služby uchazečům o studiu, studujícím, absolventům VŠTE a zaměstnancům instituce. Tohoto cíle bude dosaženo prostřednictvím:  Kariérního centra VŠTE: které zabezpečuje péči o uchazeče o studium na VŠTE, zastřešuje kariérní poradenství studentů školy, pořádá workshopy, semináře, atp. Současně spravuje klub absolventů.  Support centra: zaměřuje se na studenty VŠTE se zájmem o doplňující výuku (tj. studenty nadané a studenty s potřebou o doplnění látky), jedná se tak o vhodný doplněk k zamýšlenému rozvoji on-line výuky.  Informačně poradenského centra (dále jen IPC): pečuje o studenty se specifickými vzdělávacími potřebami, popř. řeší nenadále životní a krizové situace studujících.  Podpůrné služby zaměstnancům školy: aktivita synergicky doplňuje opatření č. 1 Podpora rozvoje kompetencí pracovníků VŠTE, kdy rozvoj kompetencí rozšiřuje i o péči o duševní a fyzické zdraví.  Zabezpečení infrastruktury pro realizaci univerzity třetího věku (dále jen U3V). Popis opatření Popis hlavních kroků a aktivit plánovaných k dosažení stanovených cílů: 1) Podpůrné služby studujícím, uchazečům a absolventům VŠTE:  kariérní centrum (I/2021 – XII/2021) o rozvoj a zkvalitňování služeb, o vyhledávání nadaných studentů a talentů,  support centrum (I/2021 – XII/2021) o infrastrukturní dovybavení, Příloha č. 1 Formulář Institucionálního plánu vysoké školy pro rok 2021 o rozvoj a zkvalitňování služeb,  IPC (I/2021 – XII/2021) o infrastrukturní dovybavení, o zajištění všestranné podpory. 2) Podpůrné služby zaměstnancům školy  screening duševního zdraví a pracovních návyků zaměstnanců (I/2021 – III/2021),  tvorba doporučení a skladby kurzů administrativy, duševního rozvoje a zdraví (IV/2021 – VIII/2021),  tvorba doporučení ergonomie práce a tělesného rozvoje a zdraví (IV/2021 – VIII/2021),  realizace pilotních kurzů (IX/2021 – XII/2021), 3) vznik univerzity U3V.  systemizace požadavků pro infrastrukturní zajištění kurzů (I/2021 – III/2021),  instalace zařízení (IV/2021 – VIII/2021),  pilotní provoz (IX/2021 – XII/2021). Výstupem výše uvedených aktivit jsou:  funkční kariérní centrum doplněné o nové služby pro cílovou skupinu,  funkční support centrum,  dovybavené IPC doplněné o nové služby pro cílovou skupinu,  nové podpůrné služby a kurzy pro zaměstnance (novinky ve vnitřní legislativě, podpora duševního a fyzického zdraví),  realizované kurzy U3V. Orientační finanční alokace Rozpočet navrhovaného opatření (v tis. Kč): Mzdy (včetně pohyblivých složek): 380 Odvody ZP, SP, FKSP: 133 Materiální náklady (včetně drobného majetku): 660 Služby a náklady nevýrobní: 120 Cestovní náhrady: 15 Celkem: 1 308 tis. Kč (1 308 tis. Kč NEINV) Podíl mezi Cíle opatření dle SZ2021+ - 100 % (1 308 tis. Kč) Další opatření (a) - n)