Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav technicko-technologický Bc. Michek Martin Obhajoba diplomové práce Téma: Automatizace logistických procesů v zemědělství Vedoucí: Ing. Monika Karková, PhD. Oponenti: Ing. Peter Poór, PhD.; Ing. Jaroslav Mašek, PhD. Obsah obrázku text, snímek obrazovky, obrazovka Popis byl vytvořen automaticky Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích – Wikipedie Cíl práce Zaškrtnuté políčko obrys •Cílem diplomové práce je analýza aktuálního stavu v oblasti zemědělství a návrh automatizovaného procesu řízení v zemědělství pomocí implementace moderních technologií s ohledem na bezpečnost práce a platnou legislativu ČR. Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích – Wikipedie Metodika práce •Analýza, pozorování, výzkum •Vícekriteriální rozhodování (Saatyho matice, WSA metoda) •Přístupy projektového řízení Výzkum obrys Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích – Wikipedie Aktuální stav - úzká místa * Absence zásobovacích systémů * Specifické požadavky na skladování a manipulaci * Sklady pracují FEFO, ale nejsou spádové * Nevyužití potenciálu skladování * Sezónnost dopravy, neforemné suroviny, požadavky na dopravní prostředky * Nízké využití moderních technologií, automatizace a robotizace * Téměř nulová digitalizace * Vysoký průměrný věk pracovníků a nízká kvalifikace * Nízká bezpečnost práce Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích – Wikipedie Pruhový graf se sestupným trendem obrys Deska s klipem, všechno přeškrtnuté obrys Komentář důležité obrys Návrhy řešení •Návrhy řešení s vynaložením finančních prostředků * Zavedení P a Q systémů pro zásobování * Přizpůsobení skladů pro FEFO * Využití potenciálu skladování * Automatizovat sklady * Digitalizovat, zaznamenávat * Využití dronů, GPS a robotů * Automatizovat prodej * Využít outsourcing Žárovka a ozubené kolečko obrys Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích – Wikipedie Kvadrokoptéra obrys Cloud Computing obrys Návrhy řešení •Návrhy řešení bez vynaložení finančních prostředků * Krizové scénáře * Rozhodovací stromy, pravděpodobnostní stromy, vícekriteriální rozhodování * Propagace, být „moderní“ Dobrý nápad obrys Savings Icon - Download in Line Style Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích – Wikipedie Návrhy řešení Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích – Wikipedie •Návrh ideálního logistického řetězce v rostlinném zemědělství Návrhy řešení Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích – Wikipedie •Metodika postupu zavedení automatizace v zemědělství Přínosy práce * Návrhy řešení s vynaložením finančních prostředků * Návrhy řešení bez vynaložení finančních prostředků * Návrh postupu aplikace automatizace v zemědělství * Návrh ideálního logistického řetězce v rostlinném zemědělství • • • • Corporate benefits black glyph icon Royalty Free Vector Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích – Wikipedie Technicko-technologické a ekonomické zhodnocení Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích – Wikipedie +Efektivnější skladování (využití potenciálu) +Vyšší využití moderních technologií +Časová úspora +Vyšší konkurenceschopnost podniku +Finanční úspora cca 10-15% +Automatizace a robotizace – nepřetržitý provoz +Nižší náklady díky outsourcingu +Centralizace – nižší dopravní náklady +Automatizovaná administrace +Rychlejší a efektivnější reakce +Vyšší bezpečnost • - - Nutnost zaškoleného personálu - Pravidelný servis - Počáteční investice - Ochota ke změně Pruhový graf se vzestupným trendem obrys Děkuji za pozornost Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích – Wikipedie Otázky vedoucího •Vedoucí neměl žádné otázky Odznak, otazník obrys Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích – Wikipedie Otázky oponenta – revizní posudek •Na základe čoho ste sa rozhodli zamerať v kapitole 3.5 Precizní zemědělství ako na “ideálny” koncept v odbore poľnohospodárstva? Ako s tým súvisí kapitola 3.6 Automatizace a robotizace v zemědělství? • •Záver práce riešený problem neuzatvára, skôr tu nastoľuje ďalšie otázky. Plánuje autor vo výskume pokračovať? (PhD štúdium) Odznak, otazník obrys Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích – Wikipedie Otázky oponenta •Prečo ste niektoré z opísaných teoretických návrhov, postupova metód neaplikovali na konkrétny, alebo aspoň na modelový podnik? Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích – Wikipedie Odznak, otazník obrys Aký je praktický prínos Vašej práce? • •Návrhy řešení s vynaložením finančních prostředků •Návrhy řešení bez vynaložení finančních prostředků •Návrh postupu aplikace automatizace v zemědělství - metodika •Návrh ideálního logistického řetězce v rostlinném zemědělství • Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích – Wikipedie Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích – Wikipedie Modelový příklad aplikace GPS systému Vstupní data Cena osiva [Kč/kg] 15 Cena pohonných hmot [Kč/l] 45 Průměrná hodinová mzda [Kč/hod] 180 Obhospodařovaná plocha [ha] 2000 Pořizovací cena GPS systému [Kč] 400 000 Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích – Wikipedie Odporúčam aplikovať niektorý z Vašich teoretických návrhov, postupova metód na reálny, alebo aspoň modelový podnik a potom určiť ich technicko-technologické a ekonomické prínosy Data z analýzy Konvenční bez GPS Precizní s GPS Skutečná plošná výkonnost [ha/h] 8 10 Spotřeba paliva na hektar [l/ha] 6 4 Spotřeba osiva na hektar [kg/ha] 200 190 Výpočet jednotkových nákladů a úspora Výpočet jednotkových nákladů Konvenční Precizní s GPS Jednotkové náklady na pohonné hmoty [Kč/ha] 270 180 Jednotkové náklady na mzdu [Kč/ha] 22,5 18 Jednotkové náklady na osivo [Kč/ha] 3000 2850 Celkové jednotkové náklady [Kč/ha] 3292,5 3048 Náklady na poplatek systému [Kč] 0 25000 Celkové roční náklady na provoz [Kč] 6 585 000 6 121 000 Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích – Wikipedie Úspora pohonných hmot [l/rok] 4 000 Úspora nákladů na pohonné hmoty [Kč/rok] 180 000 Časová úspora [h/rok] 50 Úspora osiva [kg/rok] 20 000 Úspora osiva [Kč/rok] 300 000 Úspora nákladů na mzdy zaměstnance [Kč/rok] 9 000 Rozdíl nákladů na provoz souprav [Kč/rok] 464 000 Technicko-technologické a ekonomické zhodnocení •Úspora 464 000 Kč za rok •Využití spolehlivější technologie •Úspora místa na skladování osiva •Nižší spotřeba paliva → více ekologické •Nižší opotřebení vozového parku •Úspora času •Vyšší efektivita Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích – Wikipedie Děkuji za pozornost Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích – Wikipedie