dark-blue-color-light-abstract-1295889.jpg Optimalizace a návrh páteřních dopravních vazeb v provozu systému MHD v Českých Budějovicích Autor diplomové práce: Bc. Michal Kamenický Vedoucí diplomové práce: Ing. Jiří Čejka, Ph.D. Oponent diplomové práce: Ing. Pavol Meško, Ph.D. České Budějovice, únor 2021 dark-blue-color-light-abstract-1295889.jpg Důvody k řešení zvoleného tématu •Letitý zájem o městskou dopravu (koníček) •Znalost popisované situace a zdejšího prostředí •Kontakty v dopravním podniku •Udržitelnost systému s ohledem na jiné formy dopravy (dálnice, železnice) → nutnost zachovat MHD dark-blue-color-light-abstract-1295889.jpg Cíl diplomové práce •Cílem práce je zhodnocení současného stavu a jeho optimalizace. Bude navržen nový dopravní model páteřních linek systému MHD v Českých Budějovicích.. dark-blue-color-light-abstract-1295889.jpg Metodika diplomové práce •Studium odborné literatury •Analýza dostupných vnitropodnikových materiálů (Generel MHD, výroční zprávy), data od statistického úřadu •Výběr charakteristických vlastností linek •Metoda vícekriteriálního hodnocení variant dark-blue-color-light-abstract-1295889.jpg Logo DPMCB.png Dopravní podnik města České Budějovice, a.s. •Vznik 1. 1. 1950, založení a.s. 1. 9. 1997 •Novohradská 738/40 (vozovna autobusů) •Akcionář – 100 % podíl město •Počátek 6/1909 – současnost –Autobusová doprava (od roku 1951) –Trolejbusová doprava (1909-1914; 1948-1971; 1991-dosud) –Elektrobusy (11/2018) – náměstí PO II. –Dříve tramvajová doprava (1909-1950) •Předmět podnikání –Provozování drážní dopravy a silniční motorové dopravy –Vlastní autoškola a akreditované školící centrum –Prodej PHM, veřejné osvětlení, správa parkovišť a další služby dark-blue-color-light-abstract-1295889.jpg Současný stav •6 páteřních linek (5 – 10 minut [6/2011]) •Jednotné tarifní pásmo od 8/2017 •46 nových vozidel (2018), 9 dalších (2021) •Charakteristika pro analýzu linek: –Trasa, počet zastávek, jízdní doba, interval, počet spojů, počet vozidel, počet řidičů Schéma páteřních linek.png dark-blue-color-light-abstract-1295889.jpg Navrhovaný stav •Optimalizovaná páteřní linka •Počet obyvatel v městských částech •< 1500; 1501-3000; 3001-4500; 4501-6500; > 6500 obyvatel •Metoda WSA •Návrh jízdních řádů ve špičce dark-blue-color-light-abstract-1295889.jpg Metoda WSA •Weighted Sum Approach •Výběr 4 kritérií a jejich vah •Vytvoření matice a výpočet podle metody WSA •Výsledek: 7,5 min int., 18 m vozy, 4 dveře, 20 hodin provozu • dark-blue-color-light-abstract-1295889.jpg Navržené změny •Zastávky na znamení •Příprava nového systému řízení dopravy •L3 beze změny •L9 Suché Vrbné – Rožnov •L5 Vltava – Papírenská-točna / C. Rožnov •L2 Máj – Nádraží – Nemanice / Borek •L1 Rudolfov / Hlincová Hora – Pražské sídl. •L11 Haklovy Dvory – St. Hodějovice, Náves Nové schéma páteřních linek.png dark-blue-color-light-abstract-1295889.jpg Doplňující dotazy vedoucího a oponenta diplomové práce •[1] Jaký je dle vás potenciál noční dopravy při reorganizaci provozu páteřních linek MHD v ČB? [Ing. Jiří Čejka, Ph.D.] • •[1] Na základe akej úvahy ste si stanovili kritériá a k nim priradene váhy pre viackriteriálne hodnotenie variantov? •[2] Zdôvodnite výber kritéria „dvere“ vo viackriteriálnej analýze, myslím, že kritérium „typ vozidla“ rozhoduje aj o počte dverí. •[3] Kapitola 5.3.3 obsahuje návrh hlavných dopravných väzieb, vzhľadom na aké kritérium (kritériá) navrhujete opatrenia na daných linkách? •[4] Konzultovali ste Vaše návrhy s DPMČB? [Ing. Pavol Meško, Ph.D.] dark-blue-color-light-abstract-1295889.jpg Závěr •Návrh optimalizovaných páteřních linek vč. jízdního řádu při zachování stávající trolejbusové sítě •Využití metody váženého součtu •Potřeba posílit účinnými nástroji postavení MHD s ohledem na zvyšující se podíl IAD • dark-blue-color-light-abstract-1295889.jpg •Děkuji za pozornost