Optimalizace kapacity železniční infrastruktury na vybraném úseku Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Autor práce: Bc. Filip Bureš Vedoucí diplomové práce: RNDr. Ivo Opršal, Ph.D. Oponent diplomové práce: Ing. Tereza Širhalová Konzultant diplomové práce: Ing. Vladimír Ľupták, PhD. České Budějovice 2022 Cíl a motivace práce §Cílem práce je posoudit současný stav železniční infrastruktury mezi vybranými městy na síti správy železnic a navrhnout její kapacitní optimalizaci a tím zatraktivnit železniční dopravu §Trať č.226 Veselí nad Lužnicí – České Velenice § Použité metody §ČD D24 a SM 124: Zjišťování kapacity dráhy vycházející z brožury UIC 406 §Stanovení omezujícího úseku §Maximální propustnost §Praktická propustnost § Trať č. 226 §Jednokolejná neelektrifikovaná železniční trať §Provozovatelem dráhy je státní organizace Správa železnic §Traťová třída D3, s délkou 54,9 km a maximální přípustnou rychlostí vozidel 100 km/h §Trať 226 ve Veselí nad Lužnicí navazuje na trať č. 220, která je součástí IV. Tranzitního koridoru: Německo – Děčín – Praha – České Budějovice – Horní Dvořiště – Rakousko. V Českých Velenicích se trať napojuje na trať č. 199 České Budějovice – Gmünd Omezující úsek stávajícího stavu -> Majdalena - Třeboň § § § Návrhy opatření §Zvýšení kapacity po vybudování dvoukolejné vložky – varianta 1 §Zvýšení kapacity po vybudování 2. traťové koleje – varianta 2 § § Varianta 1 Varianta 2 §Výpočet propustnosti po vybudování druhé koleje v omezujícím úseku Třeboň – Majdalena §Praktická propustnost je 155 vlaků za den pro sudý směr a 155 vlaků za den pro lichý směr § Porovnání variant Současná situace Varianta 1 Varianta 2 Praktická propustnost - n 31 59 155 So 0,28 0,28 0,45 Náklady na optimalizaci 0 Kč 0,5 mld. Kč 27,6 mld. Kč Technická náročnost a proveditelnost - mírná náročná Závěr §Cíle práce bylo dosaženo pomocí metodiky ČD D24 a metodiky UIC 406 §Trať č.226 má do budoucna velký potenciál, zejména pro nákladní dopravu v případě přetížení koridoru IV §na rakouské straně hranice se připravuje optimalizace navazující tratě z Vídně do Gmündu §V roce 2019 vypsala Správa železnic výběrové řízení na dodavatele elektrifikace této železnice a modernizaci, která umožní dopravní rychlost až 120 km § § Doplňující otázky oponenta §Jaké komodity by mohly být po této trati přepravovány nákladními vlaky směrem z/do Rakouska? §Řešil autor technickou proveditelnost zdvojkolejnění tratě, například v místě úzkého průjezdu po břehu rybníka Rožmberk? § Děkuji za pozornost!