Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav technicko-technologický Bc. Michek Martin Obhajoba diplomové práce Téma: Automatizace logistických procesů v zemědělství Vedoucí: Ing. Monika Karková, PhD. Oponent: Ing. Jaroslav Mašek, PhD.; Ing. Peter Poór, PhD. Obsah obrázku text, snímek obrazovky, obrazovka Popis byl vytvořen automaticky Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích – Wikipedie Motivace a důvody k řešení daného problému •Zajímavé téma •Znalost moderních technologií •Zájem o technikálie v zemědělství • • Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích – Wikipedie Cíl práce •Cílem diplomové práce je analýza aktuálního stavu v oblasti zemědělství a návrh automatizovaného procesu řízení v zemědělství pomocí implementace moderních technologií s ohledem na bezpečnost práce a platnou legislativu ČR. Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích – Wikipedie Metodika práce •Analýza, pozorování, výzkum •Vícekriteriální rozhodování – Saatyho matice a metoda WSA •Přístupy projektového řízení Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích – Wikipedie OP C RV ČE ČF RR ON MR N Š 16l agro dron 2 530000 3 14 25 6 16 8 48 1700 10l agro dron 3 457000 3,5 10 25 5 10 8 25 1500 20l agro dron 10 730000 4,5 8 10 7 16 10 37 1700 Váhy 0,18 0,16 0,14 0,12 0,10 0,09 0,07 0,06 0,05 0,04 Povaha MAX MIN MAX MAX MAX MAX MAX MAX MAX MIN H 10 457000 4,5 14 25 7 16 10 48 1500 D 2 730000 3 8 10 5 10 8 25 1700 |H-D| 8 273000 1,5 6 15 2 6 2 23 200 Aktuální stav – identifikace úzkých míst •Absence zásobovacích systémů •Specifické požadavky na skladování a manipulaci •Sklady pracují FEFO - nejsou spádové •Nevyužití potenciálu skladování •Sezónnost dopravy, neforemné suroviny, požadavky na dopravní prostředky •Nízké využití moderních technologií, automatizace a robotizace •Nedostatečná kvalifikace na složitější práci (starší pracovníci) •Téměř nulová digitalizace •Nízká bezpečnost práce Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích – Wikipedie Návrhy řešení •Návrhy řešení s vynaložením finančních prostředků oZavedení P a Q systémů pro zásobování oPřizpůsobení skladů pro FEFO oVyužití potenciálu skladování oAutomatizovat sklady oDigitalizovat, zaznamenávat oVyužití dronů, GPS a robotů oAutomatizovat prodej oVyužít outsourcing Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích – Wikipedie •Návrhy řešení bez vynaložení finančních prostředků oKrizové scénáře oRozhodovací stromy, pravděpodobnostní stromy, vícekriteriální rozhodování oPropagace, být „moderní“ Návrhy řešení •Návrh ideálního logistického řetězce v moderním zemědělství Návrhy řešení Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích – Wikipedie Přínos práce •Návrhy řešení s vynaložením finančních prostředků •Návrhy řešení bez vynaložení finančních prostředků •Návrh postupu aplikace automatizace v zemědělství - metodika •Návrh ideálního logistického řetězce v moderním zemědělství • • • • • Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích – Wikipedie Technicko-technologické a ekonomické zhodnocení +Efektivnější skladování (využití potenciálu) +Vyšší využití moderních technologií +Časová úspora +Vyšší konkurenceschopnost podniku +Finanční úspora 10-15% +Automatizace a robotizace – nepřetržitý provoz +Nižší náklady díky outsourcingu +Automatizovaná administrace +Rychlejší a efektivnější reakce +Vyšší bezpečnost • - - Nutnost zaškoleného personálu - Pravidelný servis - Počáteční investice - Ochota ke změně Děkuji za pozornost Otázky oponenta – revizní posudek •Na základe čoho ste sa rozhodli zamerať v kapitole 3.5 Precizní zemědělství ako na “ideálny” koncept v odbore poľnohospodárstva? Ako s tým súvisí kapitola 3.6 Automatizace a robotizace v zemědělství? • •Záver práce riešený problem neuzatvára, skôr tu nastoľuje ďalšie otázky. Plánuje autor vo výskume pokračovať? (PhD štúdium) Otázky vedoucího •Vedoucí neměl žádné otázky Otázky oponenta Prečo ste niektoré z opísaných teoretických návrhov, postupov a metód neaplikovali na konkrétny, alebo aspoň na modelový podnik? Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích – Wikipedie •Aký je praktický prínos Vašej práce? • •Návrhy řešení s vynaložením finančních prostředků •Návrhy řešení bez vynaložení finančních prostředků •Návrh postupu aplikace automatizace v zemědělství - metodika •Návrh ideálního logistického řetězce v moderním zemědělství • Modelový příklad aplikace GPS systému Vstupní data Cena osiva [Kč/kg] 15 Cena pohonných hmot [Kč/l] 45 Průměrná hodinová mzda [Kč/hod] 180 Obhospodařovaná plocha [ha] 2000 Pořizovací cena GPS systému [Kč] 400 000 Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích – Wikipedie Odporúčam aplikovať niektorý z Vašich teoretických návrhov, postupova metód na reálny, alebo aspoň modelový podnik a potom určiť ich technicko-technologické a ekonomické prínosy Data z analýzy Konvenční bez GPS Precizní s GPS Skutečná plošná výkonnost [ha/h] 8 10 Spotřeba paliva na hektar [l/ha] 6 4 Spotřeba osiva na hektar [kg/ha] 200 190 Výpočet jednotkových nákladů a úspora Výpočet jednotkových nákladů Konvenční Precizní s GPS Jednotkové náklady na pohonné hmoty [Kč/ha] 270 180 Jednotkové náklady na mzdu [Kč/ha] 22,5 18 Jedntokové náklady na osivo [Kč/ha] 3000 2850 Celkové jednotkové náklady [Kč/ha] 3292,5 3048 Náklady na poplatek systému [Kč] 0 25000 Celkové roční náklady [Kč] 6 585 000 6 121 000 Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích – Wikipedie Úspora pohonných hmot [l/rok] 4 000 Úspora nákladů na pohonné hmoty [Kč/rok] 180 000 Časová úspora [h/rok] 50 Úspora osiva [kg/rok] 20 000 Úspora osiva [Kč/rok] 300 000 Úspora nákladů na mzdy zaměstnance [Kč/rok] 9 000 Rozdíl nákladů na provoz souprav [Kč/rok] 464 000 Technicko-technologické a ekonomické zhodnocení •Úspora 464 000 Kč za rok •Využití spolehlivější technologie •Úspora místa na skladování osiva •Nižší spotřeba paliva → více ekologické •Nižší opotřebení vozového parku •Úspora času •Vyšší efektivita Děkuji za pozornost