Posouzení vzájemné návaznosti osobní veřejné silniční a železniční dopravy v návaznosti na uživatele Autor bakalářské práce: Bc. Jan Buňata Vedoucí bakalářské práce: Ing. Jiří Čejka, Ph.D. Oponent bakalářské práce: Ing. Štěpán Pacas Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav technicko-technologický Motivace a důvody k řešení tématu diplomové práce ´Zájem o veřejnou autobusovou a vlakovou dopravu ´Perspektiva budoucího vyššího využívání veřejné dopravy cestujícími ´Příležitost rozšířit si znalosti v této oblasti ´Ve městě neexistuje přímé spojení vlakových stanic a autobusového nádraží ´Analýza situace pomocí dotazníkového šetření s možností využití metod vícekriteriálního hodnocení ´Možnost souhrnně prozkoumat stav veřejné dopravy nejen na Vysočině ´ ´ ´ ´ ´ Cíl práce ´Cílem práce je posouzení současného stavu návaznosti veřejné osobní a železniční dopravy ve vybrané oblasti (město, mikroregion nebo vyšší samosprávný celek). Na základě zjištění určitých skutečností, pomocí matematických metod, dojde k návrhu na zlepšení. Použité metody ´Analýza odborné literatury a zákonných ustanovení ´Zkoumání dostupných jízdních řádů a jejich zpracování ´Využití vlastních poznatků ´Dotazníkové šetření ´Využití metod vícekriteriálního hodnocení WSA a TOPSIS pro návrhy na zlepšení ´ Dosažené výsledky ´Vysvětlení důležitých pojmů týkajících se tématu ´Seznámení s veřejnou dopravou v ČR a platnými zákony ´Posouzení situace na Vysočině, na Jihlavsku ´Dotazníkové šetření ´Zpracování získaných informací (návaznosti) ´Návrh nové linky a jízdního řádu MHD s využitím metody TOPSIS ´Výběr vhodného typu vozidla metodou WSA Teoretická východiska ´Literární rešerše ´Důležité pojmy týkající se dopravy ´Doprava a přeprava v ČR ´Osobní doprava a její součásti •MHD, IDS, kladené požadavky… ´Technologické procesy v hromadné dopravě •Návaznost, JŘ, linka, vzdálenost… ´Zákonná ustanovení ´Metodika DP ´ Současný stav území a návrhy na zlepšení ´Město Jihlava a veřejná doprava ve městě a okolí ´VDV – Veřejná doprava Vysočiny ´Autobusová doprava na Jihlavsku Obsah obrázku mapa Popis byl vytvořen automaticky Současný stav území a návrhy na zlepšení ´MHD v Jihlavě ´Vlaková doprava na Jihlavsku ´ Obsah obrázku mapa Popis byl vytvořen automaticky Současný stav, jeho nevýhody, či problémy ´Návaznosti příjezdů a odjezdů MHD a vlakových spojů na tratích •č. 224 (Jihlava – Tábor) •č. 225 (Havlíčkův Brod (Jihlava) – České Budějovice) •č. 240 (Jihlava – Brno) ´Shrnutí do tabulek ´ ´ Obsah obrázku stůl Popis byl vytvořen automaticky Příklad shrnutí do tabulky Jihlava – České Budějovice Aplikace metody vícekriteriálního rozhodován na zvolení nejvhodnějšího způsobu přemístění od vlaků na autobusové nádraží ´Metody vícekriteriálního hodnocení a jejich princip ´Aplikace metody TOPSIS na výběr nejvhodnějšího způsobu přemístění od vlaků na autobusové nádraží ´Výběr z variant: •Var. A pěší přesun - Var. B využití MHD – Var. C vlastní dopravní prostředek ´Zvolená kritéria: •K1 – časová náročnost přesunu. K2 – cena za přesun, K3 – pohodlí přesunu, K4 – možnost využití, K5 – bezpečnost Aplikace metody TOPSIS na výběr nejvhodnějšího způsobu přemístění od vlaků na autobusové nádraží ´Řešení metody TOPSIS ´Základní údaje - Fullerův trojúhelník - samotné řešení za využití výpočtů – vzdálenost od ideální a bazální varianty ´ ´Výsledek: ´1. Využití MHD ´2. Pěší přesun ´3. Využití vlastního dopravního prostředku Vyhodnocení společných odjezdů a příjezdů vlaků, návrh trasy nové linky ´Odjezdy a příjezdy v pracovních dnech ´Odjezdy a příjezdy o víkendu ´Návrh trasy linky MHD a doba jízdy ´ Obsah obrázku mapa Popis byl vytvořen automaticky Volba vhodného typu vozidla ´Aplikace metody WSA ´Výběr z variant: •V1 - Iveco Urbanway 12 CNG, V2 Solaris Urbino 12 CNG, V3 - Rošero FIRST FCLEI ´Zvolená kritéria: •K1 - cena, K2 – ekologie, K3 - počet míst k sezení, K4 - počet míst k stání ´Řešení metody WSA - Základní údaje - Fullerův trojúhelník - samotné řešení za využití výpočtů – výpočet užitku variant ´ Nejlepší volbou městský autobus Iveco Urbanway 12 CNG ´ Dotazníkové šetření ´15 otázek ´Zjištění názoru obyvatel Jihlavy a okolí ´Vyhodnocení dotazníku ´ Návrhy opatření ´Vytvoření jízdního řádu linky pro pracovní dny a víkendy ´Pracovní dny – počátek na AN 4:05; 4:20, poté dva spoje za hodinu do 22:20 ´Víkendy (svátky) – počátek na AN 5:05, poté jeden spoj za hodinu do 22:05 ´ ´ Obsah obrázku stůl Popis byl vytvořen automaticky Závěrečné shrnutí ´Teoretický rozbor ´Aktuální stav osobní dopravy v ČR, na Vysočině a na Jihlavsku ´Zákonná ustanovení ´Současný stav a jeho zhodnocení ´Dotazníkové šetření ´Návrhy na zlepšení s využitím metod vícekriteriálního hodnocení ´Splnění cíle práce Odpovědi na otázky ´Je možné uvedený způsob optimalizace využit i v jiných oblastech? ´Na základě čeho jste zvolil kritéria u metody TOPSIS? ´Konzultoval jste Váš návrh s DPMJ? Děkuji za pozornost!