Návrh optimalizace logistiky výrobku s ohledem na životní prostředí Autor: Bc. Vojtěch Búda Vedoucí: Ing. Jiří Čejka, PhD. Oponent: Ing. Josef Hajný, DiS. České Budějovice, červen 2021 UČO: 17309 Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Motivace a důvody k řešení daného problému •Předchozí studium s přírodovědným zaměřením • •Praxe v oboru výrobní logistika • •Aktuální téma vzhledem k celosvětovému trendu snižování emisí • •Snaha upozornit na nemedializovanou produkci CO2 související s automobilovým průmyslem • Cíl práce •Zmapovat cestu komponentů potřebných pro výrobu nádržového modulu • •Vypočítat produkci CO2 vyprodukovaného na výrobu 1 ks nádržového modulu • •Návrh řešení pro snížení emisí během výroby nádržového modulu Výzkumné otázky •Jaký je současný stav logistiky materiálů používaných k montáži modulu? • •Jaká bude optimalizace logistické cesty materiálu s ohledem na životní prostředí? • Použité metody •Analýza současného stavu • •SWOT analýza navrhovaného řešení • •Vícekriteriální analýza • Dosažené výsledky Zdroj:Vlastní zpracování •Produkce CO2 na 1 ks nádržového čerpadlového modulu je za současného stavu 124,4 g • Dosažené výsledky •Současná produkce byla porovnána s VW Tiguan, který produkuje 130 g CO2 / km • • Dosažené výsledky •Letecká doprava z USA vyprodukuje 74,26 g CO2/ks materiálu, jejím nahrazením lodní dopravou dojde ke snížení produkce CO2 na 2,63 g/ks materiálu • • • • • • • • • Zdroj: Vlastní zpracování Dosažené výsledky •V případě nahrazení letecké dopravy z USA dopravou námořní dojde ke snížení vyprodukovaného CO2 ze 124,4 g na 52,77 g na 1 nádržový modul • • • • • • Zdroj: Vlastní zpracování Závěrečné shrnutí •Při nahrazení letecké dopravy dopravou lodní dojde ke snížení CO2 o 71,63 g/1 ks materiálu •Celkové množství vypuštěného CO2 by se snížilo ze 124,4 g/modul na 52,77 g/modul, tedy o 57,58%. •Pro vícekriteriální analýzu byla zvolena kritéria – doba přepravy materiálu, množství vyprodukovaných emisí na 1ks materiálu a množství potřebných zásob materiálu v podniku ve dnech. •Metodou váženého součtu bylo vypočteno, že je pro podnik varianta lodní i letecké přepravy stejně výhodná. Otázky vedoucího a oponenta •Uvažuje autor diplomové práce nad variantou, že u přepravy komodit v relaci ČR - Čína by přeprava železniční dopravou měla vyšší podíl oproti přepravě lodní či letecké dopravě? •Využívá společnost Bosch při přepravě svých komodit kombinovanou dopravu? •Je opravdu efektivní v globálním měřítku na vývoji počtu uživatelů automobilů a zásob nerostného bohatství produkovat a masivně podporovat automobily pouze s elektrickým pohonem nebo je výhodnější produkovat automobily na vodíkový pohon? •Děkuji za pozornost!