Racionalizace nákladových položek ve vybrané dopravní společnosti Diplomová práce Vypracoval: Bc. Radek Studenovský 2021 Vedoucí práce: Ing. Ondrej Stopka, PhD. Cíl práce uCílem diplomové práce je provést analýzu dopravně-logistických procesů a nákladových položek ve vybrané dopravní společnosti a následně navrhnout specifická doporučení pro jejich racionalizaci, jakož i technicko-ekonomické zhodnocení dosažených přínosů. Použité metody uMetoda pozorování uAnalýza dokumentů uKlasifikační analýza uSpeciální ekonomická vzorová kalkulace STUDENOVSKÝ trans, s.r.o. uMezinárodní silniční nákladní doprava uSídlo společnosti – Planá nad Lužnicí uVozový park Ø5 vlastních návěsových jízdních souprav Ø7 pronajatých návěsových jízdních souprav Ø2 sólová nákladní vozidla u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u Obsah obrázku text, klipart Popis byl vytvořen automaticky Analýza nákladových položek uKalkulace variabilních a fixních nákladů uKalkulace nákladů související s příslušnou přepravní relací uVytvoření kalkulačních listů Øvlastní návěsová souprava Øpronajatá návěsová souprava Øsólové nákladní vozidlo Minimální nákladová sazba (Kč/km) Minimální nákladová sazba (Kč/1 hod prostoje) Návrhy opatření uŠkolení řidičů v rámci programu Scania Ecolution uRozšíření telematických služeb ØScania Fleet Management ØSchmitz Cargobull Telematics uProvoz návěsového tahače na alternativní pohon - LNG Školení řidičů Scania Ecolution uŠkolení zaměřené na zlepšení jízdního stylu řidiče uSnížení spotřeby motorové nafty až o 10 % Typ vozidla Před školením (Kč/km) Po školení (Kč/km) Cena školení (Kč/rok) Roční úspora (Kč) Návěsová souprava 6,29 5,66 8 400 74 760 Sólové vozidlo 5,20 4,68 8 400 50 880 Scania Fleet Management uVyužití funkce – Geografické zóny ØDokonalejší přehled o poloze vozidla ØSnížení zbytečného prostoje vozidla Typ vozidla Náklad prostoje (1 min/Kč) Náklad prostoje (15 min/Kč) Náklad prostoje (30 min/Kč) Vlastní návěsová souprava 13,39 200,85 401,70 Pronajatá návěsová souprava 13,28 199,20 398,40 Sólové vozidlo 10,79 161,85 323,70 Schmitz Cargobull Telematics uDoposud firmou nevyužívaný telematický portál uZvýšený dohled nad návěsovou technikou uDálkové sledování aktuálního tlaku pneumatik ØSnížení spotřeby motorové nafty ØDelší životnost pneumatik Spotřeba paliva Živostnost pneumatik Současný stav 29,2 l/100 km 220 000 km Rozdíl 0,6 % 9,0 % Po nahuštění 29,02 l/100 km 239 800 km Provoz návěsového tahače na alternativní pohon LNG uPravidelná přepravní trasa Planá nad Lužnicí (CZ) – Haren (DE) uPorovnání alternativního pohonu se současným pohonem uPohonné hmoty – nižší dojezd, častější čerpání (Klecany, Braunschweig) uMýtné poplatky – nižší sazba (CZ), do roku 2024 úplné osvobození (DE) Typ vozidla Pohonné hmoty (Kč) Mýtné poplatky (Kč) Dieselův motor – EURO 6 11 054,30 7 967,44 Alternativní pohon LNG 9 700,80 1 488,48 Rozdíl 1 353,50 6 478,96 DĚKUJI ZA POZORNOST Doplňující dotazy od oponenta diplomové práce uBudou Vaše návrhy využity v praxi? u