Optimalizace nákupního procesu ve vybraném podniku Autorka práce: Bc. Michaela Nováková Vedoucí práce: doc. Ing. Petr Hrubý, CSc. Oponent práce: doc. Ing. Miloš Hitka, PhD. Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav technicko-technologický Motivace a důvody k řešení daného problému •Osobní zainteresovanost v problematice nákupu ve výrobním podniku •Prohloubení znalostí z oblasti nákupu a jejich následné využití v zaměstnání •Aplikace získaných poznatků ze studia v praxi • Cíl práce •Cílem diplomové práce je posoudit nákupní proces ve vybrané společnosti a navrhnout opatření, která povedou k optimalizaci nákupního procesu. Teoretická část diplomové práce bude pojednávat obecně o nákupu, o procesech, metodách analýzy procesu a optimalizaci procesů. V praktické části budou zanalyzovány současné metody znovudoplňování materiálu, nástroje, které k tomu slouží, dále bude popsán systém ostatních požadavků a schvalovacích procesů. Poté budou navrhnuty vhodné nástroje pro optimalizaci, jako například implementace nového informačního systému či upgradování současného informačního systému. Výzkumné otázky •Jak je současný nákupní proces strukturován? • •Dá se současný nákupní proces vylepšit? • •Lze v procesu odstranit nadbytečné činnosti nepřinášející přidanou hodnotu pro nákupní proces a potažmo pro vybraný podnik? • •Jakými prostředky lze optimalizace nákupního procesu dosáhnout? Použité metody •Hlavní metody: •Metoda pozorování •Metoda analýzy •Value Added Analysis • •Další metody: •Vědecký popis •Explanace •Indukce, dedukce a abdukce • Analyzované nákupní procesy •Proces nákupu přímého materiálu •Kategorie materiálu „doplnit do maxima“ •Kategorie materiálu „na zakázku“ • • • •Proces nákupu režijního materiálu a ostatních požadavků • Dosažené výsledky a přínos práce •Snížení časové náročnosti nákupního procesu skupiny materiálů „doplnit do maxima“ o 10% •→ odstraněním činností s nepřidanou hodnotou • • • • • • • Dosažené výsledky a přínos práce • Snížení časové náročnosti nákupního procesu skupiny materiálů „na zakázku“ o 91% • → odstraněním činností s nepřidanou hodnotou • → zavedením evidence skladových zásob u externisty v ERP • → propojením dat z ERP s excelovskými soubory pro kontrolu materiálu • • • • • • • • Dosažené výsledky a přínos práce Dosažené výsledky a přínos práce •Snížení časové náročnosti nákupního procesu režijního materiálu a ostatních požadavků o 74% •→ odstraněním činností s nepřidanou hodnotou •→ zavedením jednotného formuláře požadavků na nákup •→ elektronickou komunikací se schvalovateli •→ přidělením schvalovacích kompetencí jednotlivým vedoucím pracovníkům • Dosažené výsledky a přínos práce Dosažené výsledky a přínos práce •Zjištění, že pro úplnou optimalizaci nákupního procesu je nezbytné upgradovat současný nevyhovující ERP či implementovat nový ERP → provedení průzkumu trhu dle stanovených kritérií a popis vybraných variant: • Dynamics 365 Business Central • IFS Applications • SAP Business ByDesign •Zhodnocení finanční náročnosti upgradu a implementace nového ERP • Dynamics 365 Business Central 3.735.192 Kč on-premise • IFS Applications jednotky miliónů on-premise • SAP Business ByDesign 221.485 Kč / měsíc cloud • Doplňující dotazy •Oponent práce: •1. Aký postoj zaujala firma k Vašim výsledkom? Ktoré z Vašich čiastkových návrhov plánuje aplikovať v podnikovej praxi? • •2. Práca poukazuje na nutnosť upgradu ERP systému. Bude v súčasnej situácii (pandémie Covid19) do toho ochotná investovať? • • •DĚKUJI ZA POZORNOST!